شناسهٔ خبر: 1397710 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

عفونت؛ قلب بیمارستان «مدرس» را از کار انداخت

صاحب‌خبر -
آرمان-‌هانیه حقیقی: روز گذشته در حالی اخباری مبنی بر تعطیل‌شدن بخش جراحی قلب بیمارستان مدرس به دلیل عفونت بیمارستانی منتشر شد که چندی پیش، معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه 10 درصد بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری می‌‌شوند دچارعفونت‌های بیمارستانی می‌شوند، گفته بود: طبق آمار جهانی بین 5 تا 10 درصد موارد بستری در بیمارستان‌ها منجر به عفونت می‌شود که در بخش‌های مختلف متفاوت است. به گفته محمد حاجی آقاجانی، بخش قابل‌توجهی از عوارض و مرگ‌ومیر از عفونت‌های بیمارستانی ناشی می‌شود. این در حالی است به‌رغم پیشرفت دستگاه‌ها و تکنولوژی‌ و آنتی‌بیوتیک‌های مختلف همچنان یکی از مشکلات عمده نظام‌های سلامت بحث عفونت‌های بیمارستانی است. بیماری مصیبت است؛ وجود یک دعای قدیمی در فرهنگ ما که می‌‌گوید: «الهی هیچ وقت گرفتار دوا و دکتر نشوی!» گویای این حقیقت است که تحمل رنج و درد ناشی از بیماری برای افراد و خانواده او بسیار سنگین است اما، در سال‌های اخیر علاوه بر مشکلات طبیعی و عادی درد و رنج و دوا و درمان در مقابله با بیماری‌ها، مسائل دیگری از قبیل انتظار برای گرفتن نوبت برای مراجعه به پزشک، هزینه‌های بالای درمان و پدیده زیرمیزی گرفتن تحمل رنج بیماری را برای فرد و خانواده‌اش صد چندان کرده است. اما این همه ماجرا نیست؛ علاوه بر این معضلات، وجود اشتباهات پزشکی، عدم استاندارد خدمات درمانی و عفونت‌های بیمارستانی از دیگر مشکلاتی است که بر بیماری و درد و رنج ناشی از آن دامن می‌‌زند.
 عفونت در بیمارستان مدرس
بیمارستان مدرس در شمال تهران و منطقه سعادت‌آباد قرار دارد و اکنون حدود دو هفته است بیمارانی که در این بیمارستان تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته‌اند، دچار عفونت بیمارستانی شده‌اند. معاون درمان وزیر بهداشت درباره این حادثه گفته است: عفونت بیمارستانی در بین بیمارانی که طی روزهای گذشته در بیمارستان مدرس عمل قلب داشته‌اند، صحت دارد و من گزارش این حادثه را روز پنجشنبه دریافت کردم. ظاهرا 6 نفر از بیمارانی که دچار عفونت بیمارستانی شده‌اند اکنون در بخش پست‌ CCU بستری و تحت درمان هستند. حاجی آقاجانی، افزوده است: بنده در جریان این حادثه هستم و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول بررسی علت این حادثه و پیگیری درمان بیماران هستند. او ادامه داده است: اتاق عمل قلب بیمارستان مدرس بعد از اینکه موضوع عفونت مشخص شد از روز 22 شهریور تعطیل شد و اکنون تیم بررسی عفونت در این بیمارستان مشغول بررسی موضوع است و تا زمانی که دقیقا علت عفونت بیمارستانی مشخص و برطرف نشود، بخش جراحی قلب بیمارستان مدرس باز نمی‌شود. علت عفونت بیمارستانی در این بخش دقیقا معلوم نیست و کارشناسان در حال بررسی هستند تا بدانیم علت، وضعیت اتاق عمل، تهویه اتاق یا نوع رفتار یا عمل پرسنل، جراح یا کمک جراح بوده است. معاون وزیر بهداشت تصریح کرده است:‌ این حادثه هیچ مورد «مرگ‌ومیر» نداشته است و بیمارانی که دچار عفونت شده‌اند، تحت درمان هستند و همه خسارت‌های بیماران جبران خواهد شد. به گزارش فارس، او درباره میزان عفونت بیمارستانی در کشور نیز گفته است: متأسفانه چون فعلاً در کشور نظام ثبت عفونت بیمارستانی نداریم، آماری نیز از میزان شیوع عفونت بیمارستانی در دست نیست. میزان متوسط جهانی آن در دنیا بین 3 تا 5  درصد بیماران بستری در بیمارستان‌هاست ولی در کشور ما آماری نداریم.
 فعالیت مجدد از اول مهر
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز با اشاره به کلیات عفونت بیمارستانی اظهار داشته است: عفونت بیمارستانی معمولا 48 یا 72 ساعت بعد از ورود بیمار به بیمارستان رخ می‌دهد و بین یک ماه تا 45 روز این گونه عفونت‌ها در بیمار مشاهده می‌شود. شایع‌ترین عفونت‌ها عفونت ادراری و ریوی، خونی و عفونت محل جراحی است. رحمت‌ا... حافظی با اشاره به برگزاری کمیته عفونت‌های بیمارستانی در بیمارستان مدرس گفته است: در این جلسه رئیس و مدیر بیمارستان مدرس معاون آموزشی بیمارستان و پزشک متخصص حضور داشتند که در این جلسه مسئولان بیمارستان گزارشی از بیمارانی که مبتلا به عفونت بیمارستانی شده‌اند، ارائه کردند. طبق گزارش ارائه‌شده از سوی مسئولان بیمارستان، بخش جراحی قلب از تاریخ 18 شهریور دچار عفونت شده و متأسفانه به همین دلیل در ابتدا 4 نفر دچار عفونت بیمارستانی می‌شوند. به گزارش فارس او خاطرنشان کرده است: با اقدامات انجام‌شده قرار است از ابتدای مهر مجددا اتاق‌های عمل قلب در بیمارستان شهید مدرس فعالیت خود را آغاز کنند.
 ورود کمیسیون بهداشت مجلس
عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز روز گذشته، با انتقاد از وجود معضلی به نام عفونت‌های بیمارستانی در برخی مراکز درمانی،‌ افزوده است: عفونت‌های بیمارستانی اغلب نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت پیدا کرده و شدت آنها از عفونت‌های عادی بیشتر است  و بسیار فرد بیمار را با خود درگیر می‌کند. رسول خضری، با یادآوری عفونت شش نفر از بیماران بیمارستان مدرس تهران که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بودند، گفته است: بحث عمل قلب موضوعی جدی است زیرا در اغلب موارد بی‌دقتی در کنترل عفونت‌ها در این بخش موجب مرگ‌ومیر بیماران می‌شود. در این مورد لازم است بررسی‌های دقیق صورت گیرد تا علت بروز این عفونت‌ها در بخش قلب بیمارستان مدرس مشخص شود تا بتوان با سرعت بیشتری جلوی آن را گرفت. به گزارش خانه ملت، به گفته او با توجه به اهمیت این حادثه، بدون‌شک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موضوع عفونت‌های بیمارستان مدرس را پیگیری خواهد کرد.
 عفونت‌های بیمارستانی و  مرگ‌ومیر
یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی ضمن بیان این مطلب که عفونت‌های بیمارستانی دو تا سه درصد از مرگ‌ومیرهای بیمارستانی‌ را به خود اختصاص می‌دهند، در گفت و گو با آرمان می‌‌گوید:عدم شست‌وشوی دست از سوی پزشکان و تجویز بالای آنتی‌بیوتیک سبب بروز این پدیده در بیماران می‌‌شود.
مسعود مردانی ادامه می‌‌دهد: این موضوع فقط ویژه ایران نیست بلکه حتی در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا نیز این معضل وجود دارد. البته، در رابطه با وضعیت کشوری عفونت بیمارستانی آمار دقیقی وجود ندارد اما، ثابت شده اگر بیماری بیش از 10 روز در بخش مراقبت‌های ویژه و ICU بستری بماند بروز عفونت در آن اجتناب‌ناپذیر است. همچنین، طی انجام عمل جراحی که فرد دچار عارضه یا عفونت زخم می‌شود بروز عفونت بیمارستانی در چنین افرادی بروز می‌‌کند. او تصریح می‌‌کند: از خصوصیات عفونت بیمارستانی این است که با میکروارگانیسم‌هایی رخ می‌دهد که این میکروب‌ها از مقاوم‌ترین میکروب‌های جهان محسوب می‌شود. علاوه بر این، اکنون در بیمارستان‌های ما این موارد رعایت نمی‌شود، در بخش ICU می‌بینیم که کادر درمانی فقط برای رفتن به منزل دست خود را می‌شویند در حالی که باید بین دو بیمار این شست‌و شو انجام شود. یک عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با آرمان، ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه می‌‌گوید: وزارت بهداشت در رابطه با پیگیری ماجرایی که در بیمارستان شهید مدرس اتفاق افتاده است برنامه‌های خوبی در دستور کار خود دارد از این رو، شورای شهر هنوز به این موضوع ورود پیدا نکرده است. غلامرضا انصاری می‌‌افزاید: در صورت وقوع مدیریت یکپارچه شهری و واگذاری بخشی از خدمات بهداشت و درمان به مدیریت شهری حق مداخله شورای شهر در امور درمانی شهروندان بیش از پیش شده و این گونه می‌‌توان خدمات درمانی بهتری را به شهروندان ارائه کرد. او وقوع این حادثه را زنگ هشداری برای مسئولان وزارت بهداشت قلمداد کرده و تصریح می‌‌کند: اگر لازم باشد شورا کمک موردی به این ماجرا کند یا اگر ضرورت داشته باشد در موردی خاص تذکری به مسئولان داده شود، شورای شهر حتما به موضوع ورود پیدا خواهد کرد.

نظر شما