شناسهٔ خبر: 13964002 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کواکبیان در صحن مجلس:

رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه نیز در بحث فیشهای حقوقی از مردم عذرخواهی کنند

خبرگزاری شبستان:نماینده مردم تهران با بیان اینکه برخی از نمایندگان اعتقاد دارند که بایدرئیس جمهور از مردم عذرخواهی کند گفت: ما اعتقاد داریم رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه نیز باید در این رابطه نیز از مردم عذرخواهی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، مصطفی کواکبیان نماینده تهران در مجلس در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه 22 تیر در تذکری ایین نامه گفت: هیئت رییسه سوگند یاد کرده است که بی طرفی را در مجلس حفظ کند برخی نمایندگان این بحث را مطرح کرده اند که رئیس جمهور باید در بحث فیشهای حقوقی معذرت خواهی کند ما اعتقاد داریم اگر رئیس جمهور معذرت خواهی کند باید رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه نیز عذرخواهی کند زیرا نهادهای نظارتی تحت نظر انها یعنی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نیز به وظایف خودشان به خوبی عمل نکرده‌اند و هیچ گزارشی در رابطه با این تخلفات ارایه نداده‌اند.

 

وی همچنین گفت: اقای سراج و رحیمی باید در مجلس در رابطه با فیشهای حقوقی و اینکه هیچ اقدامی انجام نداده اند به مجلس گزارش ارایه دهند.

 

لاریجانی در پاسخ به این تذکر کواکبیان گفت: به نظر من دیوان محاسبات و سازمان بازرسی خواب نبوده اند و گزارشاتی نیز ارایه داده اند و اکثر اینها یعنی دیوان محاسبات به وزارت اقتصاد گزارشی ارایه داده اند و گفته اند در این موارد تخلف صورت می گیرد و در پی همین پیگیریها 400 میلیارد تومان از این پولها بازگردانده شده است.

 

وی با بیان اینکه ممکن است نقصهایی در سازمان بازرسی و دیوان محاسبات وجود داشته باشد گفت: ممکن است سیستم انها هوشیاری لازم را نداشته باشد ولی انها خواب نیز نبوده‌اند.

 

وی تاکید کرد: ما از سازمان بازرسی و دیوان محاسبات خواسته ایم که گزارش خود را به کمیسیون اصل 90 ارایه دهند و کمیسیون نیز در این زمینه پیگیریهای خود را داشته باشد.

 

کواکبیان در ادامه در اخطار قانون اساسی گفت: در دستور کار امروز و فردای مجلس انتخاب حقوقدانهای شورای نگهبان قرار دارد متاسفانه در مجلس نهم رای حقوقدانها مقداری مخدوش بود و در ایین نامه نیز گفته شده است که حقوقدانهای شورای نگهبان با رای نسبی انتخاب می شوند که این راس نسبی می تواند ده الی 15 رای نیز باشد.

 

کواکبیان ادامه داد: در مورد حقوقدانهای شورای نگهبان باید انتخاب صورت گیرد یعنی رئیس قوه قضاییه باید حداقل 6 نفر را معرفی می کرد تا ما سه نفر را از میان انها انتخاب کنیم اما 5 نفر را معرفی کردند در حالیکه لازم است اول قانون را اصلاح کنیم و بعد این انتخابات انجام شود.

 

لاریجانی در پاسخ به این تذکر کواکبیان گفت: ارای حقوقدانهای شورای نگهبان در مجلس نهم مخدوش نبود و اتفاقا انها ارای بالایی به دست اوردند و همگی بالای 130 رای داشتند.

 

وی گفت: برای انتخاب سه حقوقدان باید قوه قضاییه تعداد بیشتری را معرفی می کرد اما در قانون نیامده است که حداقل 6 نفر معرفی شوند، انها برای انتخاب سه نفر 5 نفر را معرفی کرده اند از نظر من هم اگر ده نفر را معرفی می کردند بهتر بود اما این اشکال قانونی ندارد.

 

لاریجانی ادامه داد: اینکه شما می گویید رای حقوقدانها رای نسبی است امر طبیعی است زیرا این رای اعتماد نیست اگر انها برای انتخاب سه نفر، سه نفر معرفی می کردند ما باید رای اعتماد می گرفتیم اما وقتی تعداد بیشتری از افراد موردنیاز معرفی می شود لذا باید رای نسبی بگیریم و چاره ای جز این نداریم.

 

 

نظر شما