شناسهٔ خبر: 13818323 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

احمد ابوالغیط رسما دبیرکل اتحادیه عرب شد

دبیرکل جدید اتحادیه عرب با برگزاری نشستی با حضور ۱۱ معاون خود در اتحادیه عرب به صورت رسمی فعالیت‌های خود را آغاز کرد. وی در اولین گام با وزیر خارجه مصر دیدار داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الوطن العربی،  احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب عصر روز یکشنبه به صورت رسمی فعالیت خود را به جای نبیل العربی در اتحادیه عرب آغاز کرد و نشستی با ۱۱ معاون خود در این اتحادیه داشت. همچنین وی با سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز دیدار کرد.

شکری در این دیدار ضمن تبریک به ابولغیط به مناسبت آغاز دوره مسئولیتش برای او آرزوی موفقیت در مراحل بعدی کرد.

همچنین وزیر خارجه مصر در این دیدار بر حمایت کامل کشورش از فعالیت‌های ابوالغیط تاکید کرد.

محمود  عفیفی، سخنگوی دبیرکل جدید اتحادیه عرب در این راستا گفت: در دیدار نشست مشترک ابوالغیظ با ۱۱ معاون خود در اتحادیه عرب مهم‌ترین ابعاد مقدمات برگزاری نشست آتی سران اتحادیه که قرار است در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئیه جاری (۴ و ۵ مرداد) در نواکشوت برگزار شود و نیز موضوعاتی که قرار است در این نشست مطرح شود، بررسی شدند.

همچنین در این نشست بر لزوم افزایش تلاش کشورهای عربی جهت تسریع در روند مقابله با بحران‌های برخی کشورهای عربی با هدف ایجاد امنیت و ثبات در منطقه و نیز مقابله با چالش‌هایی که می‌توانند در فعالیت‌های مشترک این کشورها در زمینه‌های مختلف تاثیر منفی بگذارد، تاکید شد.

عفیفی افزود: ابوالغیط عصر روز یکشنبه از مقر اتحادیه عرب در قاهره بازدید و با مسئولان این مرکز دیدار کرد. وی در این بازدید اجرای برخی اصلاحات و ترمیم و نوسازی ساختمان و برخی دفاتر را در اسرع وقت ضروری دانست.

دبیرکل جدید اتحادیه عرب همچنین گزارشی را از سوی احمد بن حلی، معاون خود درباره اقدامات ویژه مربوط به نشست سران اتحادیه دریافت کرد.

بن حلی این گزارش را پس از مشارکت در چهارمین نشست رسمی دولت موریتانی و دبیرخانه اتحادیه که روز شنبه برگزار شد، ارائه کرد.

با کاوش در سابقه فعالیت‌های ابوالغیط می‌بینیم که وی در سه موضعگیری چهره‌ای منفی از خود در جهان داشته است، اول موضعگیری‌اش علیه ساکنان غزه پس درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی مصر با فلسطینی‌های سرگردان در مرزهای این کشور که آنها را تهدید کرده بود اگر از مرزهای مصر عبور کنند پاهایشان را خواهد شکست.

موضعگیری دوم که هنوز در حافظه مردم مصر باقی مانده به انقلاب ژانویه بازمی‌گردد. ابوالغیط پس از آغاز انقلاب تونس اظهار داشت:‌ مصر مانند تونس نیست. وی پیش‌بینی برخی در مورد انتقال انقلاب تونس به مصر را سخنی پوچ و بی‌اساس توصیف کرده بود!

مورد سوم به عکس مشهور وی با تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود. در این تصویر ابو الغیط درحالی که هردو لبخند بر لب دارند،‌ دست لیونی را در دستش گرفته است.

اما ابراهیم یسری، معاون وزیر خارجه پیشین مصر و سفیر سابق این کشور در الجزایر درباره ابو الغیط گفت: او کارمندی تابع و فرمانبردار بود.

از سوی دیگر عبدالله الاشعل، کاندیدای پیشین ریاست جمهوری مصر ابوالغیط را وزیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توصیف و تهدیداتش علیه ساکنان غزه را محکوم کرد.

اما مکرم محمد احمد، نویسنده، روزنامه‌نگار و یکی از نزدیکان ابو الغیط درباره او گفت:‌ ابو الغیط برای طرح بزرگ اصلاحات رویکردی کامل و یکپارچه دارد که هدف از آن احیای نقش اتحادیه عرب و تقویت آن در کمک به اقدامات مشترک کشورهای عربی و بازگرداندن این اتحادیه به جایگاه خود در میان نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی است.

مکرم افزود: ‌انتظار ندارم در گفتگویم با ابوالغیط، او صریح و شجاع باشد و با دقت ماهیت مشکلات موجود در کشورهای عربی را توصیف کند و راه‌حل‌هایی شجاعانه و بی‌سابقه و جدید برای پایان دادن به بحران یمن و سوریه و مقابله با داعش در لیبی ارائه دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما