شناسهٔ خبر: 13705931 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرهاازعالم علم

صاحب‌خبر -

 استرس، پيشرفت سرطان در بدن را تسريع مي‌کند

گروهي از متخصصان استراليايي دريافتند که استرس موجب مي‌شود تومورهاي سرطاني با سرعت بيشتري در بدن گسترش يابند.

به گزارش ايسنا، دکتر "اريکا اسلوآن" يکي از محققان اين مطالعه از دانشگاه "موناش" استراليا به مطالعه روي موش‌هاي مبتلا به سرطان پستان پرداخته و دريافته است که بالا رفتن سطح استرس موش‌ها موجب مي‌شود سلول‌هاي سرطاني به بافت‌هاي بيشتري گسترش پيدا کنند و اين پيشرفت بيماري در بدن تسريع شود. از مدت‌ها قبل بحث‌ها و استدلال‌هاي پزشکي مختلفي در مورد تاثير استرس در تشخيص سرطان در بيماران مطرح بوده است. در حاليکه تاکنون تاييد نشده استرس عامل سرطان است اما متخصصان استراليايي معتقدند که استرس مي‌تواند نقش قابل توجهي در تشديد سرطان داشته باشد. اسلوآن و تيم تحقيقاتي‌اش مشاهده کردند چگونه افزايش استرس، دستگاه لنفاوي بدن را به بزرگراهي براي سلول‌هاي سرطاني پستان تبديل مي‌کند تا با سرعت بالايي گسترش پيدا کنند.

به گزارش خبرگزاري شينهوا، به گفته اين متخصصان استرس سيگنالي را به سلول‌هاي سرطاني مي‌فرستد که به تومورها اجازه مي‌دهد در بدن پخش شوند. در واقع استرس همچون عامل تقويتي عمل کرده و به تومورها کمک مي‌کند در بافت‌هاي ديگر بدن هم انباشت شوند.

محققان مي گويند؛

خوردن سرشير به کاهش ريسک سرطان سينه کمک مي کند

به گفته محققان، مصرف پروبيوتيک ها ممکن است به افزايش نسبت باکتري هاي مفيد در سينه که از ريسک ابتلا به سرطان سينه پيشگيري مي کنند، کمک کند.

به گزارش مهر، يافته هاي محققان دانشگاه وسترن کانادا نشان مي دهد لاکتوباسيلوس‌ و استرپتوکوک، از جمله باکتري هاي تقويت کننده سلامت، بيش از باکتري هاي سرطاني در سينه هاي سالم وجود دارند. هر دو گروه داراي ويژگي هاي ضدسرطاني هستند.گروگر ريد، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي گويد: «تحقيقات ما نشان مي دهد زنان، و بخصوص آنهايي که در معرض خطر سرطان سينه هستند، بايد براي افزايش نسبت باکتري هاي سالم درون سينه شان، پروبيوتيک لاکتوباسيلوس‌ مصرف کنند.»

بالعکس در زنان مبتلا به سرطان سينه مشاهده شد ميزان اشريشيا کولي و استافيلوکوک اپيدرميديس که باکتري هاي مضر محسوب مي شوند، بالاست. اين باکتري ها موجب تجزيه دورشته اي در DNA مي شوند. اين آسيب به DNA مي تواند منجر به ابتلا به سرطان شود.

از اينرو محققان ادعا مي کنند مصرف پروبيوتيک هاي نظير سرشير به حفاظت از زنان در مقابل سرطان سينه کمک مي کند. به گفته محققان پروبيوتيک ها موجب توليد آنتي اکسيدان هاي مي شوند که گونه هاي اکسيژن واکنشي را که موجب اسيب به DNA و در نهايت ابتلا به سرطان مي شود، را خنثي مي سازد.

برچسب‌ها:

نظر شما