شناسهٔ خبر: 13675543 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پرونده‌های منطقه امروز روی میز اولاند و وزیر دفاع عربستان

رئیس‌جمهوری فرانسه امروز (دوشنبه) با جانشین ولیعهد عربستان سعودی در کاخ الیزه دیدار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع و معاون دوم نخست وزیر در آغاز سفر رسمی‌اش به فرانسه با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه دیدار می‌کند.

پس از آن، این مقام سعودی با مانوئل والس، نخست وزیر و سپس با ژان ایو لودریان، وزیر دفاع و ژان مارک آیرو، وزیر خارجه دیدار می‌کند. وی فردا نیز با ایرینا بوکووا، مدیر یونسکو دیداری خواهد داشت.

منابع آگاه فرانسوی در مصاحبه با روزنامه الحیاة عنوان داشتند که طرف فرانسوی مذاکرات سیاسی با جانشین ولیعهد عربستان خواهد داشت که در جریان آن تحولات منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین طرف فرانسوی تمایل دارد به اظهارات محمد بن سلمان در مورد طرح اقتصادی عربستان ۲۰۳۰ گوش فرا دهد.

منابع افزودند که اولاند جانشین ولیعهد سعودی را در جریان مذاکراتش با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران قرار خواهد داد که در جریان آن مسائل منطقه از جمله سوریه، لبنان و یمن مورد بررسی قرار گرفت. وی همچنین با او در مورد نتایج مذاکرات سیاسی‌اش در ایالات متحده گفتگو خواهد کرد.

طبق گفته منابع، طرف فرانسوی تمایل دارد که از دیدگاه جانشین ولیعهد عربستان در قبال مواضع آمریکا که این مواضع را از مسئولان ارشد آمریکایی  و در راس آنها باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص درگیری‌ها در سوریه و یمن شنیده است، مطلع شود.

محمد بن سلمان در جریان این سفر با صاحبان مشاغل فرانسوی در زمینه‌های سرمایه گذاری‌های فرانسه و عربستان در این دو کشور و مقدمه چینی برای فعالیت‌های کمیته اقتصادی فرانسه - عربستان که در پاییز آتی احتمالا برگزار می‌شود، گفتگو می‌کند.

در بیانیه دفتر پادشاهی عربستان نیز آمده است که این سفر بنا به دعوت دولت فرانسه و دستور سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان صورت می‌گیرد.

محمد بن سلمان در پایان سفر به آمریکا نیز پیام قدردانی به باراک اوباما فرستاد که در آن بر استوار بودن روابط تاریخی و استراتژیک میان ریاض و واشنگتن تاکید کرد.

وی در مورد روابط میان دو طرف نیز گفت که این روابط شاهد پیشرفت بیشتر در تمامی زمینه‌ها است.

محمد بن سلمان تاکید کرد که "مذاکراتی که در جریان سفر وی به آمریکا صورت گرفت، در تعمیق این روابط و استحکام آن و تقویت همکاری مشترک به صورتی که منفعت کشورها و ملت‌های ما را محقق سازد، نقش خواهد داشت."

انتهای پیام

نظر شما