شناسهٔ خبر: 13660082 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شب قدر، چشمه جوشان رحمت و مغفرت الهی است

گروه اندیشه: نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: شب قدر، چشمه جوشان مغفرت الهی است؛ شبی است که سفره رحمت خدا بیش از هر زمان دیگری گسترده است و می‌توان فرصتی برای نزدیک شدن به درگاه الهی پیدا کرد.

صاحب‌خبر -
حجت‌الاسلام علیرضا اصغری‌حسامیه، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن( ایکنا) از سیستان و بلوچستان، گفت: شب قدر بهترین شب برای بازگشت به درگاه خداوند است؛ در این شب‌ها باید تصمیمی جدی برای استغفار و بازگشت به درگاه خداوند گرفت.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان بیان کرد: شب قدر، چشمه جوشان مغفرت الهی است؛ شبی است که سفره رحمت خدا بیش از هر زمان دیگری گسترده است و می‌توان فرصتی برای نزدیک شدن به درگاه الهی پیدا کرد.
وی افزود: در روایات منقول از ائمه اطهار(ع) شب قدر مردد بین شب 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان است وعدم تعین یک شب، به جهت تعظیم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نکنند.
اصغری‌حسامیه اظهار کرد: ما به سه دلیل عمده، در سه شب که احتمال قدر بودن دارد، اعمال و عبادات خاصی انجام می‌دهیم؛ اول اینکه امام باقر(ع) فرمودند فیوضات شب قدر آنقدر باعظمت است که به احیا و دعا در سه شب می‌ارزد؛ دوم اینکه اثر عبادتی که انجام می‌دهیم در وجود ما قرار می‌گیرد حال آن که این عبادت در شب قدر نباشد و سوم اینکه معصومین فرمودند یکی از سه شب، شب قدر است و خود آنان به انجام اعمال خاص در این سه شب توصیه فرمودند.
وی عنوان کرد: عظمت شب قدر، دلایل بسیاری دارد، از جمله اینکه قرآن کریم در این شب نازل شده است. خداوند در سوره قدر می‌‏فرماید: « انّا اَنزَلناه فى لَیلة القَدر.» (قدر/1) ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.
امام جماعت مسجد المهدی(عج) زاهدان عنوان کرد: دومین دلیل عظمت شب قدر به نوشتن تقدیر امور ما است؛ در این شب خیر یا شر، رزق یا محرومیت و تمام مقدرات ما وضع می‌شود. خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال آینده را تقدیر می ‏کند.
اصغری‌حسامیه با بیان اینکه سومین عظمت شب قدر به باز بودن در مغفرت و بخشش در آن است، افزود: امام باقر(ع) می‌فرمایند خدا بعد از توبه و استغفار، کسی را به‌جز 4 گروه عذاب نمی‌کند؛ کسانی که به خدا بدگمان هستند، کسانی که امید به خدا در آنان کم باشد، کسانی که بداخلاقی کنند و کسانی که غیبت کنند.