شناسهٔ خبر: 13653874 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گناه درهای بهشت را می بندد

مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) در شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان می گوید: گناه باعث بسته شدن درهای بهشت به روی فرد گنهکار می شود.

صاحب‌خبر -
«اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ و اغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین» گناه درهای بهشت را می بندد
«خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن اى نازل‌کننده آرامش در دلهاى مؤمنان» 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) در شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان درباره ابواب بهشت می گوید: در اینجا منظور از اینکه می‌گوییم خدایا درهای بهشت را بر روی من بگشای این است که خداوند ما را از گناهانی که در طول عمر خویش انجام داده‌ایم پاک سازد و حسنات و کارهای نیک ما را افزون سازد.

وی می افزاید: انسان تا زمانی که گنهکار باشد و از خیرات و حسنات به دور باشد، بهشت بر او حرام خواهد بود و تنها هنگامی درب‌های بهشت روی او گشوده می شود که هیچ گناهی بر او نباشد.

این عالم ربانی می گوید: اینکه می‌گوییم درهای بهشت را بر روی ما بگشای به این خاطر است که خداوند به ما عنایت فرماید تا طوری در دنیا زندگی کنیم که بتوانیم در آخرت از هر دری که خواستیم وارد بهشت شویم.

مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) در شرح «اغلق عنی فیه ابواب النیران» و «در این روز درهای آتش دوزخ را بر من ببند»‌ می افزاید: اشاره می‌نماییم به فرموده خداوند عزوجل در قرآن کریم: الم یعلموا انه من یحاد الله و رسولا فان له نارجهنم خالدا فیها”( توبه / آیه 64). یعنی: آیا نمی‌دانند که هرکس با خداوند و رسولش دشمنی نماید آتش جهنم برای اوست که در آن جاودان خواهد ماند و با توجه به این آیه شریفه در می‌یابیم ما در این روز در اصل با این دعا از خداوند می‌خواهیم ما را جزء کسانی قرار دهد که از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامی‌اش پیروی می‌کنیم زیرا پیروی از خداوند و رسولش برابر با رستگاری در دنیا و آخرت و دوری از آتش دوزخ است.

وی در شرح فراز پایانی این دعا تصریح می کند: پیامبر اکرم (ص) فرمودند:« نَوّروا بیوتکم بتلاوه القرآن اولا تتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری، صلوا فی لکنائس و البیع و عطلوا بیوتهم فان البیت اذا کثر فیه تلاوه القرآن کثر خیره و انسع اهله و اضاء لاهل السماء کما تصنئی نجوم السماء لاهل الدنیا”‌( اصول کافی، جلد 4)» یعنی: خانه‌های خود را به تلاوت قرآن روشن کنید و آنها را گورستان نکنید چنانچه یهود و نصارا کردند، در کلیساها و عبادتگاه‌های خود نماز کنند ولی خانه‌های خویش را معطل گذارده‌اند (و در آنها عبادتی انجام ندهند). 

وی می افزاید: هرگاه در خانه بسیار تلاوت قرآن شود خیر و برکتش زیاد شود و اهل آن به وسعت رسند و آن خانه برای اهل آسمان درخشندگی دارد چنانچه ستارگان آسمان برای اهل زمین می‌درخشند. 

مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) می گوید: ما نیز می‌دانیم که هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است.

وی با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) می گوید: « لکل شی ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان »یعنی: هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ما، ماه مبارک رمضان است.‌ پس با این حال ما نیز از خداوند در این روز می‌خواهیم که به ما توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم کلام نورانیش را تلاوت کرده و به آن جامه عمل بپوشانیم.

این عالم ربانی می گوید: نمازهای مخصوصی برای هر شب ماه مبارک رمضان از حضرت علی (ع) روایت شده و ثوابهای زیادی برای هر شبی ذکر فرموده اند. 

وی افزود: این نمازهای مستحبی تماماً دو رکعت دو رکعت خوانده می شود و خواندن آن در حالت نشسته هم جایز است، لکن ایستاده افضل است.

مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) می گوید: نماز شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، هشت رکعت (چهار تا دو رکعتی) است که در هر رکعت بعد از حمد هر سوره که بخواهی می توان یک مرتبه خواند و حضرت علی(ع) در ثواب آن فرمود: گشوده می شود از برای او درهای آسمان.