شناسهٔ خبر: 13642679 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در چهار روز کاری

بورس انرژی هفته گذشته حدود سه میلیارد ریال معامله ثبت کرد

تهران- ایرنا- وزارت نیرو اعلام کرد: هفته گذشته (بیست و نهم خرداد تا دوم تیرماه) حجم معامله برق در بورس انرژی با روند کاهشی، 9 هزار و 296 مگاوات ساعت رقم خورد و نزدیک به سه میلیارد ریال ارزش داشت.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش وزارت نیرو، در چهار روز کاری هفته گذشته (بیست و نهم خرداد تا دوم تیرماه) در بورس انرژی، به ترتیب در نماد «کم‌باری» روزانه معادل پنج هزار و 248 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 290 هزار ریال بر مگاوات ساعت، در نماد «بار پیک» روزانه معادل پنج هزار و 243 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 344 هزار و 499 ریال بر مگاوات ساعت و در نماد «بار پایه» روزانه معادل یک هزار و 728 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 344 هزار و 80 ریال بر مگاوات ساعت بین خریداران و فروشندگان انرژی معامله شد.
در این مدت در نماد «میان باری» هیچ معامله ای صورت نگرفت.
حجم معامله های برق در بورس انرژی در هفته گذشته 9 هزار و 296 مگاوات ساعت و ارزش معامله‌های انجام شده نزدیک به سه میلیارد ریال بود.
بر پایه این گزارش، با توجه به اینکه قیمت متوسط نماد بار پایه نزدیک به قیمت متوسط نماد بار پیک است، به همین دلیل خریداران به خرید نماد بار پیک تمایل بیشتری نشان دادند و در نتیجه حجم معاملات این نماد بیشتر بود.
به گزارش ایرنا، پس از موافقت شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور در چهار بخش اوراق سلف برق، اوراق قرارداد محور کالاهای انرژی مانند زغال سنگ، نفت و انرژی های سبز مانند انرژی های خورشیدی، در برنامه کاری سال 1390 بازار سرمایه ایران قرار گرفت.
قرار است در مرحله نخست، برق به صورت سلف موازی معامله شود و سپس، بازار مشتقه شامل قرارداد آتی، قرارداد اختیار خرید و معاملات در عرصه بین المللی فعال می شود.
شرکت بورس انرژی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت مدیریت فناوری، شرکت سپرده گذاری مرکزی، شرکت های کارگزاری، شرکت مدیریت شبکه، شرکت توانیر، مصرف کنندگان برق و تولیدکنندگان برق، بازیگران بورس انرژی در بخش معاملات برق محسوب می شوند.
اقتصام** 3065 **1961

نظر شما