شناسهٔ خبر: 13614870 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مخالفان دولت پاکستان به دنبال سلب صلاحیت نخست وزیر

اسلام آباد - ایرنا - حزب مردم پاکستان به عنوان بزرگ ترین حزب مخالف دولت با استناد به اتهامات مربوط به افشاگری های اسناد پاناما علیه اعضای خانواده نخست وزیر این کشور، قصد تنظیم دادخواستی با هدف سلب صلاحیت نواز شریف دارد.

صاحب‌خبر -

حزب مردم پاکستان که 'بلاول بوتو زرداری' سیاستمدار جوان پاکستانی و فرزند 'بی نظیر بوتو' نخست وزیر اسبق این کشور رهبری آن را برعهده دارد، اعلام کرده است که با استناد به اصول مطرح شده در بند های 62 و 63 قانون اساسی پاکستان مربوط به شرایط صلاحیت نمایندگان پارلمان، دادخواست خود علیه نواز شریف را برای به چالش کشیدن صلاحیت او تنظیم و برای بررسی، به کمیسیون انتخابات خواهد داد.
حزب تحریک انصاف به رهبر عمران خان،دیگر حزب بزرگ مخالف دولت پاکستان نیز بدنبال آن است تا اقدام مشابهی علیه نواز شریف انجام دهد و صلاحیت وی را به چالش بکشد.
براساس قانون اساسی پاکستان، نخست وزیر باید عضوی از پارلمان باشد و وقتی که صلاحیت وی برای نمایندگی در پارلمان سلب شود، خود بخود صلاحیت وی برای نخست وزیری نیز سلب خواهد شد.
براساس بندهای 62 و 63 قانون اساسی پاکستان، نمایندگان پارلمان متعهد می شوند که از هرگونه پنهان کاری، مخفی کردن دارایی های خود و دروغگویی به مردم اجتناب کنند.
تصمیم اخیر حزب مردم پاکستان برای ارائه دادخواست علیه صلاحیت نواز شریف در شرایطی اتخاذ شده است که نخست وزیر پاکستان اعلام کرده تا یک هفته دیگر به کشورش بازخواهد گشت. وی نزدیک به یک ماه پیش در لندن تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت و هم اکنون در منزل شخصی خود در لندن در حال گذراندن دوره نقاهت است.
از طرفی هم احزاب سیاسی پاکستان درحال آماده شدن برای رقابت های انتخابات در سال 2018 هستند. افشاگری های موسسه پانامایی علیه اعضای خانواده نخست وزیر پاکستان و متهم شدن سه نفر از فرزندان نواز شریف به فساد مالی، به ابزاری برای احزاب مخالف برای استفاده سیاسی و تضعیف جایگاه حزب حاکم در دور آتی انتخابات پاکستان تبدیل شده است.
آساق**1723

نظر شما