شناسهٔ خبر: 13613826 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نیازی مطرح کرد

لزوم عبرت‌‌گیری آل‌خلیفه از سرنوشت دیکتاتورهای سابق جهان

معاون اجرایی مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران گفت: آل‌خلیفه باید از سرنوشت دیکتاتورهای سابق دنیا و منطقه درس عبرت بگیرد، این رژیم هم‌اکنون پایه متزلزلی پیدا کرده است و حیات خودش را در افراطی‌گری و خشونت می‌بیند.

صاحب‌خبر -

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

سامان نیازی، معاون اجرایی مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران (صلح زیبا) در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در واکنش به سلب تابعیت از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین گفت: معلوم نیست آل‌خلیفه مشروعیتش را از کجا آورده است که آیت‌الله عیسی قاسم را سلب تابعیت می‌کند؟ آل خلیفه با این تصمیم مضحک در خصوص سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، عجز و ناتوانی خود را در ایجاد ثبات و آرامش کشور بیش از پیش ثابت کرد.

 

وی افزود: این اقدام از لحاظ بین‌المللی غیر قابل توجیه و مضحک است. همه ملت‌ها حق تعیین سرنوشت خود را دارند، ولی ملت مظلوم بحرین سال‌هاست که شاهد نقض حقوق بشر و حقوق شهروندی است. آل‌سعود با دخالت در امور حقوق ملت بحرین و حمایت از آل‌خلیفه سیاست‌های افراطی خود را دنبال می‌کند. ما پیش از این هم به آل سعود توصیه کردیم که به‌جای این کارها فکری به حال سیاست‌های شکست خورده خود در منطقه بکند.

 

نیازی ادامه داد: آل‌خلیفه باید از سرنوشت دیکتاتورهای سابق در دنیا و منطقه درس عبرت بگیرد. این رژیم هم‌اکنون پایه متزلزلی پیدا کرده است و حیات خود را همانند برادر بزرگتر خود یعنی آل سعود، در افراطی گری و خشونت می‌بیند.

 

وی با بیان اینکه سازمان کنفرانس اسلامی نباید در مقابل اقدام عجیب آل‌خلیفه مسئله سکوت کند، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران، پیشتاز و پیشکسوت دموکراسی است و اتهام دخالت جمهوری اسلامی در امور بحرین، توهمی بیش نیست.

 

معاون اجرایی مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: آل‌خلیفه باید به ضعف‌های خود بپردازد و به حقوق ملتش احترام بگذارد. حمایت آل سعود از آل‌خلیفه  درحالی که اخیرا دبیر کل سازمان ملل گفت که حذف کردن نام عربستان از لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان از سخت‌ترین و دشوارترین تصمیم‌های او بوده است، بیش از پیش از چهره واقعی آل سعود پرده برداشت.

 

نیازی با بیان اینکه بدون شک جنایت جنگی و کودک کشی و شکست سیاست‌های آل سعود در یمن و حمایت از تروریسم و شکست این سیاست‌ها در سوریه و عراق بر هیچکس پوشیده نیست و آن‌ها باید هرچه زودتر از ماجراجویی و افراطی‌گری در منطقه دست بردارند، اظهار داشت: آن‌ها که به شدت دنبال ساقط کردن رئیس جمهور قانونی سوریه هستند، حتی نتوانسته‌اند تا کنون کوچکترین نقشی در براندازی بشار اسد در سوریه داشته باشند و کاملا در حالت انزوا قرار گرفته اند‌.

 

این فعال حقوق بشری تصریح کرد: عربستان با بحران‌های متعدد داخلی همچون نبود دموکراسی، تبعیض آشکار علیه شیعیان ، جنگ قدرت بین شاهزاده ها و نقض حقوق بشر مواجه است. اینک این رژیم بعد از سقوط دیکتاتورهای تونس و مصر، این بار برای سرکوب قیام مردمی شیعیان اکثریت، به بحرین لشگرکشی کرد تا از حکومت اقلیت آل خلیفه حمایت کند و با وجود پنج سال اشغال نظامی ریاض در حل بحران بحرین هم شکست خورده است.

 

معاون اجرایی مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در پایان خاطر نشان کرد: عربستان با حمایت از آل‌خلیفه هراس و ضعف خود را از فرهنگ و مذهب تشیع نشان می‌دهد که بدون شک با شکست مواجه خواهد شد. بدون شک اگر جمهوری اسلامی ایران در منطقه نبود ، معلوم نبود کشورها و ملت‌های منطقه از وجود آل سعود چه زیان‌هایی می‌دیدند.

نظر شما