شناسهٔ خبر: 13529896 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهر و نشان ملی و بین المللی یونسکو برای53 اثر صنایع دستی استان مرکزی

اراک - ایرنا - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: 43 اثر صنایع دستی این استان نشان ملی و 10 اثر نیز مهر اصالت جهانی یونسکو دارند که این مهم بیانگر ظرفیت برجسته صنایع دستی این خطه در کیفیت و بستر های اشتغال و درآمدزایی است.

صاحب‌خبر -

قاسم کاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 31 اثر صنایع دستی استان مرکزی پارسال موفق به دریافت نشان ملی شدند که نسبت به مدت مشابه قبل آن 300 برابر رشد داشت.
وی، رشته های صنایع دستی دارای نشان ملی و مهر اصالت جهانی را شامل سازهای سنتی و پاپوش ها، سفال سوتک ساوه، رودوزی سنتی، تفرشی دوزی و درویش دوزی، تراش سنگ های قیمتی و تلفیق مینا کاری با قلم زنی معرفی کرد.
وی گفت : این درحالی است که قبل از سال 94 فقط 12 اثر صنایع دستی استان مرکزی موفق به دریافت نشان ملی شدند و اکنون به 43 اثر افزایش یافته است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:برگزاری نشست ماهانه و ارائه دوره های آموزشی برای هنرمند از پارسال باعث شد تا کیفیت محصولات صنایع دستی ارتقا یافته و موفق به دریافت نشان ملی و مهر اصالت جهانی یونسکو شوند.
کاظمی افزود: آثاری می توانند نشان ملی دریافت کنند که شرایطی نظیر به کاربردن مواد اولیه مرغوب، استفاده از طرح بومی و محلی، کاربردی و تزئینی وبودن آثار، قیمت مناسب، قابلیت تولید انبوه را در آثار خود رعایت کنند.
وی، مهمترین مزایای دریافت مهر اصالت جهانی را شرکت هنرمندان در نمایشگاه های خارجی و تبلیغ اثر هنری به مدت سه سال در سایت یونسکو با آدرس و مشخصات محصول هنرمند برای جذب در بازارهای فروش عنوان کرد.
وی یادآور شد: یکی از جنبه های مهم در اقتصاد مقاومتی بارور کردن ظرفیت های داخلی است و صنایع دستی به عنوان شاخه ای اشتغالزا که نیاز به سرمایه گذاری اندکی دارد و در کارگاه های خانگی و کوچک و به دور از آلایندگی زیست محیطی به راحتی قابل گسترش است باید مورد توجه قرار گیرد و سهم این حوزه در حوزه های مولد ارتقا یابد.
مهر اصالت بین المللی گواهینامه ای است که شورای جهانی صنایع دستی برای حفظ ، احیا و تداوم مشاغل بومی و سنتی به هنرمندان می دهد و با این مهر آثار آنان قابلیت عرضه به بازارهای ملی و جهانی را پیدا می کند .
348 رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد که از این تعداد 110 رشته در استان مرکزی فعال است.
6991/6013/

نظر شما