آیت الله سید محمد حسینی زنجانی: «اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین » به طور کلی امروز پاکی از پلیدی و کثافات را میخواهیم و از خدا صبوری بر حوادث و خیر و شر و قضا و قدر الهی میطلبیم، پس از آن درخواست توفیق تقوا و پرهیزکاری در کنار همنشینی و رفت و آمد با افراد نیکو کار را داریم.
در فراز «اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ» در این روز طلب طهارت و پاکی از پلیدی و معصیت و گناه را داریم. گناه و معصیت همچون چرک، فطرت انسان را میپوشاند و از مسیر حق باز میدارد، بنابراین ضمن اینکه از خدا میخواهیم ما را از چرک و کثیفی گناه پاک کند، در کنار این دعا و درخواست باید به استغفار و قرائت قرآن روی بیاوریم که نجات بخش است.
در فراز «وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ» از خدا میخواهیم که صبری به ما عنایت کند که در مقابل قضا و قدر الهی تحمل کنیم. قضا و قدری که حکمت آن بر ما پوشیده است، بنابراین باید صبوری کنیم.
به صبر سفارش شده و نسبت آن به ایمان مانند نسبت سر به بدن بیان شده که اهمیت این موضوع را میرساند. صبر در همه جای زندگی خوب است، صبوری در روایات از صفات مؤمنان و ابرار شمرده میشود.
اما در فراز «ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین» دو خواسته با هم داریم از خدا توفیق میخواهیم که اهل تقوا باشیم و تقوا زندگی سالم و رعایت حدود الهی است، تقوا حالتی بازدارنده است که انسان را از گناه و معصیت و عواملی که رضای خدا در آن نیست باز داشته و ما را در راه صحیح بندگی همراهی میکند.
در کنار توفیق برای تقوا، توفیق برای «وصُحْبةِ الأبْرارِ» هم میخواهیم و این ابرار در قرآن افرادی معرفی شدند که به عهد خود وفا میکنند و خداترس هستند و اعمالشان فقط برای رضای خداست. همنشینی با این گونه افراد در زندگی انسان تاثیر گذار است و این سبب میشود در راه کسب صفت تقوا موفق شویم که البته همه این درخواست ها فقط به مدد الهی صورت میگیرد که نور چشم و مایه امید مسکینان است.
بنابراین طهارت و پاکی از پلیدی و گناه در کنار صبر برقضا و قدر الهی راه تقواست و در این مسیر همنشینی با ابرار و کمک خدا انسان را به هدف و سر منزل مقصود میرساند.