شناسهٔ خبر: 13415657 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی:

اثرگذاری ثروت و قدرت بر تصمیمات سازمان ملل مایه تاسف است

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، از خارج کردن نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه این سازمان، تحت تاثیر لابی های قدرت و ثروت به شدت اظهار تاسف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر 'سید علیرضا مرندی' در نامه ای خطاب به 'بان کی مون' دبیرکل سازمان ملل نوشت: یک سال پس از نامه تاریخ 18 می 2015 اینجانب به شما که در اعتراض به سکوت سازمان ملل متحد در برابر جنایات عربستان سعودی علیه مردم غیرنظامی یمن صورت گرفت، شاهد یک حرکت بسیار کوچک ولی مثبت از سازمان ملل متحد بودیم که در نهایت نام رژیم سعودی را به دلیل کشتن کودکان یمنی در لیست سیاه خود قرار داد.
در ادامه این نامه گلایه آمیز آمده است: بسیار تاسف بار است که از زمان شروع این جنگ غیرقانونی، سازمان ملل متحد هیچ کمک قابل توجهی حتی به زخمی ها و مردمی که نیاز فوریتی دارند، نکرده است به خصوص در موقعیتی که در محاصره صورت گرفته توسط رژیم سعودی از رسیدن تجهیزات پزشکی و موادغذایی جلوگیری شده بود، با این وجود جامعه بین المللی منهای ایالات متحده آمریکا و دیگر متحدان عربستان مشتاقانه از قرار گرفتن نام رژیم سعودی در لیست سیاه سازمان ملل متحد به عنوان گامی مثبت از این حرکت استقبال کرد اما با شگفتی زیاد در مدت کمتر از یک هفته نام رژیم سعودی از لیست سیاه سازمان ملل حذف شد.
مرندی در این نامه خطاب به دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: فاجعه بارتر از همه این بود که به اعتراف شما، این تصمیم پس از تهدید چند تن از اعضا برای قطع کمک های مالی به سازمان ملل متحد گرفته شد.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی یادآور شد: اینجانب این نامه و نامه های قبلی خود در خصوص تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران که باعث محدودیت در تامین غذا و تجهیزات پزشکی شده بود و همچنین در مورد جنایات وحشیانه رژیم نژادپرست صهیونستی و رژیم سعودی علیه مردم غزه و یمن را با این باور نوشتم که سازمان ملل متحد به همه ملت ها تعلق دارد، اما به اذعان خود شما امروز ثروت و قدرت تعیین کننده فرآیند تصمیم گیری در این سازمان است. 
وی در ادامه این سوالات را مطرح کرد که در این شرایط برای اکثریت قریب به اتفاق مردم جهان چه باقی می ماند؟ شما چگونه می توانید سکوت سازمان ملل متحد را در مقابل کودکان معلول، مجروح، یتیم و گرسنه یمن توجیه کنید؟ 
مرندی با بیان اینکه به نظر می رسد سازمان ملل متحد عملا به از دست دادن مشروعیت اخلاقی خود اعتراف کرده است، ادامه داد: سازمان ملل متحد صراحتا و در ابتدا برای تضمین صلح و ثبات ایجاد شد در حالی که اکنون تبدیل به سازمانی شده است که در تسهیل جنگ و طولانی شدن آن سهیم است. 
وی تصریح کرد: انتظار ما از شما این بود که به جای تعظیم کردن و تسلیم شدن در برابر باج خواهی چند کشور سرکش و حذف کردن نامه رژیم سعودی از لیست سیاه، این رژیم را مجبور می کردید که جنگ جنایتکارانه را علیه مردم یمن پایان دهد. 
مرندی در پایان نامه خود این خواسته را مطرح کرد که تصمیم سازمان ملل متحد به حالت اول بازگردد و گام های معنی داری برداشته شود که حداقل اعتبار این نهاد جهانی که قرار بود نماینده همه باشد حاصل شود.
به گزارش ایرنا، سازمان ‌ملل روز پنجشنبه 13 خرداد 95 در گزارش سالانه خود در مورد سرنوشت کودکانی که قربانی درگیری‌های مسلحانه در سال 2015 شده‌اند، ائتلاف سعودی را به دلیل حمله به مراکز غیرنظامی و کشته و زخمی کردن صدها کودک در یمن، در فهرست سیاه قرار داد.
سازمان ملل در این گزارش ائتلاف عربستان را مسئول کشته شدن 60 درصد از کودکان یمنی دانست که طی سال گذشته در یمن کشته شدند.
این اقدام با واکنش تند عربستان روبه‌رو شد و مقامات این کشور با 'اغراق‌آمیز' خواندن گزارش سازمان ملل، خروج نام خود از فهرست سیاه را خواستار شدند.
نمایندگان کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز بلافاصله جلسه‌ای اضطراری در نیویورک تشکیل دادند و در آن از بان‌کی‌مون تقاضای برگزاری یک نشست و اعتراض به حکم صادرشده علیه ائتلاف عربی کردند.
دبیرکل سازمان ملل نیز در اقدامی بی‌سابقه و با وجود همه اسناد و مدارکی که به وضوح بر مسئولیت‌های عربستان در کشتار کودکان یمنی تأکید می‌کرد، تنها ساعاتی بعد از اعلام خشم ریاض، نام عربستان را 'تا مشخص شدن نتایج تحقیقات مشترک' از فهرست حذف کرد.
اما نکته جالب‌تر، چرخش مجدد بان کی مون در مقابل سیل اعتراضات کشورها و نهادهای حقوق بشری از تصمیم جدید خویش است.
دبیرکل سازمان ملل در آخرین اظهارنظرهای خود خارج کردن ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از فهرست سیاه عاملان کشتار کودکان یمنی را تصمیمی 'دشوار و دردناک' خواند. 
وی در جمع خبرنگاران گفت که همچنان از محتوای گزارش خود در مورد مسوولیت ائتلاف سعودی در کشتن حداقل 510 کودک یمنی و زخمی کردن 667 کودک دیگر دفاع می‌کند، اما با درنظرگرفتن تبعات قطع احتمالی کمک‌های مالی برخی کشورهای عرب به سازمان‌ ملل، ناگزیر شده به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد امور سازمان ملل چنین تصمیمی بگیرد.
دبیرکل سازمان ملل همچنین بیان کرد که عربستان او را تحت فشار غیرقابل قبولی قرار داده و تهدید کرده که کمک‌های حیاتی مالی‌اش را قطع خواهد کرد، کمک‌هایی که به گفته بان کی مون صرف رسیدگی به میلیون‌ها کودک در فلسطین، سوریه، یمن و سودان جنوبی می‌شود. 

نظر شما