شناسهٔ خبر: 13341529 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

بندرعباس فعال‌ترین مرز ترانزیت ورود کالا

صاحب‌خبر -
تین‌نیوز| مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی عنوان کرد: از میان مرزهای كشور بندرعباس با 487 هزار تن معادل 4/ 36 درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار می‌رود.
 
به گزارش تین‌نیوز؛ محمدجواد عطرچیان با اعلام این خبرکه در 2 ماهه ابتدای سال 95، بیش از یك میلیون و 338 هزار تن كالا از 32 مرز فعال زمینی و آبی كشور ترانزیت شد گفت: موضوع ترانزیت نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت می‌باشد بلكه برای تجار و بازرگانان منطقه نیز عبور از قلمرو كشورما به لحاظ زیرساخت‌های مناسب، پایانه‌های مرزی دارای امكانات و تجهیزات و دسترسی به آب‌های آزاد و كوتاهی مسیر در بسیاری از موارد، همواره مورد استقبال بوده و هست.

 وی افتتاح دو پایانه مرزی پلدشت و ماهیرود را در سال جاری به عنوان تقویت كریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران یاد كرد و گفت: هماهنگی با سازمان‌های ذیربط و برنامه‌ریزی و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حمل و نقلی با كشورهای منطقه، همچنین تعامل و همكاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی در كشور طی مدت مذكور از مجموع كالاهای ترانزیت شده، 359 هزار تن را مواد نفتی و 979 هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل داده‌اند كه عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی كالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، محصولات كشاورزی و مواد غذایی بوده است.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی افزود: در مدت زمان مذكور، از میان مرزهای كشور بندرعباس با 487 هزار تن معادل 4 / 36  درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای پرویزخان با  2 / 17  درصد و بازرگان با  2 / 15 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در زمینه ترانزیت خروج كالا از كشور، بندر امام با 281 هزار تن معادل  21 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بازرگان با  5 / 10 درصد،دوغارون با 4 / 8 درصد ، لطف‌آباد با  4 / 8 درصد و سرخس با  8 / 7  درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای؛ عطرچیان بیشترین حجم تردد كامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از 64 هزار دستگاه تعداد سفر كامیون‌های حمل كننده كالاهای ترانزیتی، 41 هزار دستگاه معادل 64 درصد توسط كامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از كشور حمل شده است.

وی خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیك و ژئو پلتیك خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیل‌های كافی برای افزایش ترانزیت كالا و مسافر از طریق شیوه‌های گوناگون حمل‌ونقل می‌باشد.​
 

 

نظر شما