شناسهٔ خبر: 1325735 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

مرحله نهايي جام جهاني واليبال؛ ايران با برزيل و روسيه همگروه شد

واليبال ايران حالا به مدال جهاني فکر مي‌کند

صاحب‌خبر -

جام جهاني واليبال به مرحله نهايي رسيد تا در شبي که روي خوش ورزش، خود را به ايرانيان نشان مي‌داد، پس از قهرماني تيم ملي کشتي فرنگي ايران در رقابت‌هاي قهرماني جهان که براي نخستين بار رخ مي‌داد، تيم ملي واليبال ايران هم براي نخستين بار به جمع شش تيم برتر واليبال جهان راه يابد.

چهار سال پيش در دوره قبلي رقابتهاي واليبال قهرماني مردان جهان، ايران به رتبه اي بهتر از نوزدهمي‌نرسيده بود اما اين بار پس از کسب مقام چهارمي‌ليگ جهاني واليبال، با اعتماد به نفسي خارق‌العاده به جام جهاني لهستان رفت تا فصلي تازه نه فقط در واليبال بلکه در ورزش‌هاي گروهي براي کشورمان رقم بزند. چراکه تاکنون در هيچ رشته ورزشي گروهي، ايران موفق نشده به جمع 6 تيم برتر جهان راه پيدا کند.

اما اکنون واليبال، به آن حد از اعتماد به نفس و توانايي رسيده که مي‌تواند روي سکوي جهان هم قرار گيرد تا مقدمه اي بر تحقق برنامه مهم فدراسيون واليبال کشورمان مبني بر کسب مدال المپيک ريو در سال 2016 باشد.

تيم ملي واليبال ايران يکشنبه شب مقابل صربستان قرار گرفت و همانگونه که انتظار مي‌رفت شاگردان کواچ که در مقابل هموطنان سرمربي خود به ميدان رفته بودند با تمام قوا در مقابل حريف قرار گرفتند و اگرچه در گيم دوم شکست خوردند اما در گيم‌هاي سوم و چهارم با اختلاف امتياز بالا، پيروز شد تا مسير صعود خود را هموار کند. اما اين پيروزي کافي نبود و بايد يکي از تيمهاي لهستان يا آمريکا شکست مي‌خوردند. کمتر کسي تصور مي‌کرد در بازي همزمان، آرژانتين که به راحتي و در سه ست در مقابل ايران شکست خورده بود بتواند قهرمان ليگ جهاني يعني آمريکا را شکست دهد و به همين دليل همگان در انتظار بازي فرانسه و لهستان بودند تا شايد با پيروزي فرانسه در مقابل ميزبان، ايران هم صعود کند. اما خوليو ولاسکو سرمربي سابق تيم ملي واليبال ايران که همچنان در ميان ايرانيان محبوب است، با تمام قوا تيمش را در مقابل آمريکا به ميدان فرستاد تا با شکست اين تيم، اگر چه با حذف آرژانتين همراه شد، اما موجبات صعود ايران را فراهم کند. آرژانتين با نتيجه 3 بر 2 آمريکا را شکست داد و حذف کرد تا با اين نتيجه صعود ايران پيش از بازي فرانسه و لهستان قطعي شود.

جالب اينجاست که در بازي اين دو تيم، فرانسه در مقابل لهستان شکست خورد و اين بدين معناست که اگر آرژانتين در مقابل آمريکا پيروز نمي‌شد، ايران حذف مي‌شد. اما درخشش آرژانتين در مقابل آمريکا، بازي فرانسه و لهستان را تشريفاتي کرد و ايران هم صعود کرد.

البته با نتايج بسيار خوب ايران در اين دو مرحله، حيف بود که ايران حذف شود. حذف تنها با دو شکست بسيار ناعادلانه بود اما اين بار عدالت جاري شد تا ايران پس از قرار گرفتن در گروههاي دشوار در مراحل اول و دوم، به مرحله سوم صعود کند. مرحله اي که اين بار درگروه بهتري نسبت به گروه مقابل قرار گرفته است.

ايران با آلمان و فرانسه همگروه شده و در گروه مقابل، لهستان ميزبان با دو تيم قدرتمند برزيل و روسيه مصاف مي‌دهد. تيمهاي اول و دوم اين دو گروه به صورت ضربدري در مرحله نيمه نهايي مقابل هم قرار مي‌گيرند و تيمهاي سوم هر گروه هم براي کسب رتبه پنجم مي‌جنگند.

ايران در اولين ديدار خود چهارشنبه شب به مصاف آلمان مي‌رود و پنجشنبه با فرانسه ديدار مي‌کند. تيمهاي فرانسه و آلمان امشب با هم ديدار مي‌کنند و اين فرصت بهتري براي ايران است تا هم بازيکنان تيم استراحت بيشتري داشته باشند و هم با خيالي آسوده تر به آناليز بازيهاي اين دو تيم بپردازند. تيمهاي هفتم به بعد مسابقات جهاني به ترتيب زير رده بندي شدند:

7- کانادا

7- آمريکا

9- فنلاند

9- صربستان

11 - آرژانتين

11- کانادا

13- بلغارستان

13- ايتاليا

15- استراليا

15- چين

17- مکزيک

17- بلژيک

17- کره جنوبي

17- ونزوئلا

21- پورتوريکو

21 - مصر

21- تونس

21- کامرون

نظر شما