شناسهٔ خبر: 13219289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

مسئول سابق پاسخگویی به استعلامات شورای نگهبان:

وزارت اطلاعات بعضی استعلام‌ها را بی‌پاسخ می‌گذارد

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: مسئول سابق پاسخگویی به استعلامات شورای نگهبان گفت: در دولت فعلی وزارت اطلاعات برای فرار از پاسخگویی، بعضی از استعلام ها را بی پاسخ می گذارد و در زمان مشخص شده پاسخی به استعلام نمی دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هفته نامه پنجره نوشت: مجلس‎ نهمی‎‎ها در آخرین دقایق حضورشان در صحن پارلمان، با رفع ایراد‎های شورای نگهبان به مصوبه «نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس»، پاسخگویی به استعلام‎‎ها را برعهده وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضائیه گذاشتند.

این مصوبه از همان دقایق اولیه با مخالفت‎‎های مختلفی از سوی یک جریان خاص مواجه شد.

اولین موضوعی که باید در این رابطه به آن اشاره کرد ضرورت استفاده از تمام نهاد‎ها و ظرفیت‎‎های نظام برای تمام امور است. در موضوع مهم انتصاب افراد در مشاغل حساس که یکی از مسائل مهم و با اهمیت برای نظام جمهوری اسلامی ایران است و هم‎چنین برای جلوگیری از نفوذ دشمن در مراکز حساس تصمیم‎گیری و تصمیم‎سازی، ضروری است که تمام ظرفیت‎‎های نظام را به میدان بیاوریم تا خدای ناکرده خللی در این موضوع مشاهده نشود.

بر همین اساس ضروری است روند قانونی مصوبه مجلس زودتر سپری و این مصوبه به یک قانون تبدیل شود تا بتوانیم در مورد موضوع مهم انتصابات با خیالی راحت‎تر تصمیم‎گیری کنیم.

چه ضرورتی داشت که مجلس به این موضوع ورود پیدا کند؟
به‎طور مثال مجلس می‎توانست در مصوبه خود استعلام از حفاظت اطلاعات‎ها را هم اضافه کند چراکه این نهاد‎‎ها معمولا اطلاعات نابی در اختیار دارند که سایر دستگاه‎‎ها به آن دسترسی ندارند. به‎طور مثال یکی از افرادی که هم‌اکنون در دولت مسئول است، در ‎حالی برای انتخابات مجلس در نهایت صلاحیتش احراز نشد که در ابتدای کار هر چهار نهاد یعنی وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و حتی سپاه صلاحیت وی را تایید کرده بودند اما حفاظت اطلاعات ارتش اطلاعاتی را در اختیار نهاد‎‎های مسئول قرار داد که براساس آن شورا تصمیم گرفت تا صلاحیت این فرد را احراز نکند. در مورد فردی که در خصوصش صحبت کردیم حتی گزارش کار پرونده به یک مقام بلندپایه ارجاع شد و در نهایت خود ایشان گزارش را به شورای نگهبان ارجاع دادند. براساس موارد ذکر شده نه تنها حفاظت اطلاعات سپاه بلکه حفاظت اطلاعات‎ سایر دستگاه‌ها باید در این موضوع ورود پیدا کنند تا مشکلی پیش نیاید.

منابع حفاظت اطلاعات کجاست؟
حفاظت اطلاعات‎ها به‎صورت 24 ساعته در حال گزینش و بررسی افراد هستند و اطلاعات موثق و قابل استناد دارند. بر همین اساس ضروری است که از این نهاد‎ها به‎صورت ویژه در بحث استعلام‎ها استفاده شود.

وظیفه حراست‎‎ها چیست؟
حراست‎‎ها معمولا اطلاعات خود را به وزارت اطلاعات منتقل می‎کنند و به‌ نوعی زیرمجموعه این نهاد هستند اما ساختار حفاظت اطلاعات‎‎ها مستقل است و کسی نمی‎تواند در کار آن‎ها خدشه‎ای وارد کند. در این‌ باره حتی لازم است که این موضوع را هم مورد اشاره قرار دهم که در برخی موارد حفاظت اطلاعات سپاه اطلاعاتی در اختیار دارد که ممکن است سازمان اطلاعات به آن دسترسی نداشته باشد.

لذا نمایندگان مجلس فعلی می‎توانند با تهیه طرح اصلاحی در مورد مصوبه مجلس قبل، ترتیبی را فراهم آورند تا حفاظت اطلاعات‎ها هم به یکی از مراجع استعلام اضافه شوند و از این ظرفیت بزرگ استفاده مطلوب صورت بگیرد. نمایندگان مجلس باید کاری کنند که از همه ظرفیت‎‎های نظام در مورد امر مهم انتصاب در مشاغل حساس استفاده شود و تمامی نهاد‎های اطلاعاتی باید در این قضیه حضور داشته باشند؛ مثلا حفاظت اطلاعات قوه قضائیه هم باید به‎صورت جدی در این قضیه حضور داشته باشد.

چه ضرورتی دارد از حفاظت اطلاعات قوه هم استعلام گرفته شود؟
در حال حاضر استعلام‎ها از دادستانی صورت می‎گیرد و دادستانی هم براساس محکومیت افراد در مورد آن‎‎ها اظهار نظر می‎کند درحالی‎که ممکن است بعضی جرائم وجود داشته باشند ولی هنوز حکم قضایی برای آن صادر نشده باشد. به هر حال لازم است تا از ظرفیت دستگاه‎‎هایی مانند حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، نیروی انتظامی، ارتش، ستاد کل نیرو‎‎های مسلح، وزارت دفاع، سپاه و سایر دستگاه‎‎ها به بهترین نحو استفاده شود.

نقش وزارت اطلاعات در این بین چیست؟
وزارت اطلاعات چون زیرمجموعه دولت است، معمولا در همه دولت‎‎ها برای پاسخگویی به استعلام دچار محدودیت و معذوریت است و اگر در مورد این مسئله از مسئولین شورای نگهبان هم سوال کنید خواهید دید که در ادوار مختلف چه از دوران آقای هاشمی و چه در دوران دولت اصلاحات و چه در دوران احمدی‌نژاد، همیشه موارد مختلفی در استعلام‎‎ها از وزارت اطلاعات وجود داشته است.

در دولت فعلی وزارت اطلاعات برای فرار از پاسخگویی، بعضی از استعلام‎ها را بی‎پاسخ می‎گذارد و در زمان مشخص شده پاسخی به استعلام نمی‎دهد.

به‎عنوان نمونه بعد از انتصاب فائزه هاشمی به‎عنوان معاون آموزشی و دانشجویی واحد پردیس دانشگاه آزاد، بسیج دانشجویی موضوع را پیگیری و نسبت به این انتصاب اعتراض کرد اما دانشگاه آزاد این‎طور پاسخ داد که ما در مورد این شخص استعلام کردیم ولی وزارت اطلاعات در زمان مقرر پاسخ استعلام در مورد وی را نداد.

همچنین در جریان انتخابات مجلس دهم هم برخی افراد فاقد صلاحیت وجود داشتند که وزارت اطلاعات پاسخی به استعلام آن‎ها نداد درحالی‎که بنا به شنیده‎‎ها سوابق مستندی مبنی بر صلاحیت نداشتن این افراد وجود دارد و متاسفانه برخی از این افراد ـ که البته موارد نادری هستند ـ مجددا رای آورده‌اند و در مجلس نیز حضور دارند.

از جمله این افراد می‎توان به آقای ع. م اشاره کرد که سخنان ساختارشکنانه‎ای را مطرح می‎کند. البته این در ‎حالی است که در مورد نیرو‎های فعال حزب‎اللهی هر آنچه می‎توانستند گزارش دادند که رد صلاحیت شوند. این مسئله بعضا موجب طنز بین اعضای شورای نگهبان هم شد.

چرا برخی افراد از استعلام فرار می‎کنند؟
معلوم نیست چه مشکلی وجود دارد که از این موضوع فراری هستند. البته در نهایت رد یا تایید صلاحیت با شورای نگهبان است و چه‎بسا افراد زیادی در استعلام پاسخشان منفی شد ولی شورا نظر دیگری را اعلام کرد یا برعکس.

نظر شما