شناسهٔ خبر: 1319600 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از سوی شرکت دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران صورت گرفت

ساخت و تجاری‌سازی دستگاه پزشکی درمان بیماری تعریق بیش از حد اعضای بدن

محققان ایرانی موفق به طراحی، ساخت و تجاری‌سازی دستگاه پزشکی برای درمان بیماری تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست و پا شده‌اند.

صاحب‌خبر -

مریم اکبران محقق ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس اظهار داشت: محققان شرکت دانش بنیان پرتو طب پردیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری محققان دانشگاه صنعتی KTH  استکهلم و پزشکی کارولینسکای سوئد و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق حمایت از پژوهشگران برای اولین بار در کشور موفق به طراحی، ساخت و تجاری‌سازی دستگاه پزشکی یونتوفورزیس (Iontophoresis) با نام تجاری الکسا (ELEXA) برای درمان بیماری هایپر هیدروزیس، تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست و پا شده‌اند.

وی افزود: بیش از 3 میلیون نفر در کشور دچار این عارضه ژنتیکی هستند که تاکنون درمان مناسب و قطعی برای آن وجود نداشته است.

اکبران اضافه کرد: واحد پژوهش پرتوطب پردیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای اولین بار در دنیا دستگاه ضد تعریق یونتوفروسیس را بصورت هوشمند برای درمان تعریق بیش از حد به صورت استفاده برای درمان خانگی طراحی  و تجاری‌سازی با تولید انبوه کرده است.

وی ادامه داد: طراحی هوشمند دستگاه الکسا منجر به 98 موفقیت در درمان دائم و بدون عوارض جانبی و یک دهم قیمت تمام شده نسبت به نوع خارجی آن شده است.

این محقق ایرانی خاطرنشان کرد: آزمایش‌های بالینی مربوطه در مراکز درمانی معتبر و زیر نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور به روی تعداد زیادی بیمار در 2 سال انجام شده و پس از گذراندن بیش از 90 تست متفاوت موفق به دریافت گواهی تأییدیه عملکرد عالی از سازمان پژوهش‌های صنعتی به شماره 9200843 و پروانه تولید و بهره‌برداری به شماره 115180-664 از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شده و گواهی اختراع آن نیز به شماره 77462 در کشور ثبت شده است.

وی گفت: از مزایای عملکرد هوشمند دستگاه ضد تعریق می‌توان به حذف عوارض جانبی این نوع درمان، مانند سوزش و پوسته شدن پوست، نسبت به نمونه خارجی آن اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما