شناسهٔ خبر: 13154165 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

درخواست دبیرکل سازمان ملل برای کاهش جذابیت سیگار

دبیرکل سازمان ملل به مناسبت « روز جهانی بدون دخانیات »، استفاده از بسته بندی‌های ساده را برای کاهش جذابیت سیگار خواستار شد.

صاحب‌خبر -

بان کی مون در پیامی خطاب به همه کشورهای جهان یادآور شد که سیگار و دیگر محصولات توتون و تنباکو سالانه جان حدود شش میلیون نفر را در جهان می گیرد.
وی گفت: « به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات در سال 2016، سازمان ملل متحد در جهت کاهش تقاضای سیگار، از یک اقدام ساده مبنی بر استفاده از بسته بندی‌های ساده، حمایت می کند. همانطور که در کنوانسیون مبارزه با دخانیات گفته شده است، این اقدام محدود کردن یا ممنوعیت استفاده از آرم، رنگ، نام تجاری یا هر گونه اطلاعات تبلیغاتی دیگر را به جز استفاده از مارک و نام محصول در رنگ و سایز استاندارد، شامل می شود.»
دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: « مصرف دخانیات یکی از مهمترین علل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر قابل پیشگیری، از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی و ریوی است. سیگار همچنین باعث به هدر رفتن درآمدهای خانواده ها می شود. بسته بندی ساده و خنثی کاهش جذابیت محصولات توتون و تنباکو، محدودیت تبلیغات و ترویج آن، محدود شدن استفاده از اتیکت های گمراه کننده و افزایش کارایی هشدارها در زمینه بهداشت و سلامت را موجب می شود.»
وی گفت: « من در این روز از همه دولت ها در جهان می خواهم تا خود را برای پیاده سازی بسته بندی های ساده آماده کنند.»
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از نیویورک (مقر سازمان ملل متحد)، بان کی مون گفت: « هدف شماره سه توسعه پایدار، ارائه راههای داشتن یک زندگی سالم و ارتقای رفاه همه مردم در همه رده های سنی است. در چارچوب این رویکرد، دولت ها برای تقویت اجرای کنوانسیون سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با دخانیات در همه کشورها متعهد شده اند تا تعداد افراد سیگاری در جهان کاهش یابد.»
بیماری های مربوط به مصرف دخانیات، یکی از جدی ترین تهدیدهای سلامت عمومی است که جهان با آن رو به رو است. تقریبا در هر شش ثانیه، یک نفر در جهان بر اثر ابتلا به بیماری ناشی از مصرف سیگار جان خود را از دست می دهد، یعنی حدود شش میلیون نفر در سال.
این رقم احتمالا تا سال 2030 از هشت میلیون نفر در سال فراتر خواهد رفت و 80 درصد این مرگ های قابل پیشگیری، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط روی می دهد.
سازمان جهانی بهداشت 15 مه 1987 قطعنامه ای تصویب کرد و از همه کشورها خواست تا « روز جهانی بدون سیگار » در روز 7 آوریل 1988  برگزار شود. این تاریخ به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت انتخاب شد.
سال 1988 قطعنامه دیگری به تصویب رسید و براساس آن روز 31 مه « روز جهانی بدون دخانیات » نام گرفت.

نظر شما