شناسهٔ خبر: 13137893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

هيات رييسه دايم مجلس دهم انتخاب شد

پزشكيان و مطهري، نايبان علي لاريجاني

صاحب‌خبر -

گروه ايران|
پس از تاييد اعتبارنامه تمامي نمايندگان، ديروز سرانجام هيات رييسه دايم مجلس شوراي اسلامي تعيين شد و علي لاريجاني تا يك‌سال ديگر بر مسند رياست پارلمان خواهد ماند. او با
237 راي از مجموع 276 راي ماخوذه توانست نهمين سال رياست خود را تجربه كند. مصطفي كواكبيان كه براي رياست مجلس و در نتيجه رقابت با علي لاريجاني براي تصاحب رياست مجلس كانديدا شده بود، با 11 راي شكست سنگيني خورد. كواكبيان پس از اعلام نامزدي درخواست انصراف داشت اما مطابق قوانين مجلس، پس از قرائت نام كانديداها، ديگر فرصت انصراف وجود ندارد. در ادامه و در پي انتخاب نواب رييس، نيز مسعود پزشكيان نماينده تبريز با 158 راي و علي مطهري نماينده تهران با 133 راي از مجموع 273 راي
ماخوذه به عنوان نايب‌رييس اول و دوم مجلس دهم انتخاب شدند. تغييرات هيات رييسه موقت به همين جا منتهي نشد و صحن علني دو تغيير ديگر را تجربه كرد. محمدعلي وكيلي و علي‌اصغر يوسف‌نژاد جاي ناصر موسوي لارگاني و عبدالكريم حسين‌زاده را به عنوان دبيران گرفتند. ناظران مجلس نيز بدون تغيير ماند و محمد قسيم عثماني، بهروز نعمتي و محمد آشوري ماندگار شدند. در انتخابات هيات رييسه، سهم اصلاح‌طلبان 5 كرسي بود كه 2 كرسي نسبت به سهم اصلاح‌طلبان در هيات رييسه موقت، افزايش داشت. براساس آمار به دست آمده اصولگرايان 3 كرسي، مستقل‌ها 2 كرسي و پايداري‌ها نيز 2 كرسي را به دست آوردند كه نشان مي‌دهد نمايندگان 41درصد به اصلاح‌طلبان، 25درصد به اصولگرايان و 17درصد به مستقل‌ها و پايداري‌ها راي دادند.

 شوخي لاريجاني با علي مطهري
پس از اعلام اسامي نواب رييس، نمايندگان مجلس دهم در پايان صحن علني مجلس عكس يادگاري گرفتند. اين موضوع باعث واكنش علي لاريجاني شد. او خطاب به علي مطهري نماينده تهران با بيان اينكه آقاي مطهري من نگران خودتان هستم و نمي‌دانم جواب همشيره‌تان را چگونه بدهم وي را دعوت به نشستن كرد و خطاب به نمايندگان گفت: دوستاني كه انتها هستند بفرماييد بنشينيد. خسته مي‌شويد.
علي لاريجاني در صحن علني ديروز به نكته ديگري كه بازتاب رسانه‌يي بسياري داشت اشاره كرد و خطاب به سكينه الماسي نماينده عسلويه كه سخنانش را در دومين روز مجلس با نام خداوند رنگين كمان آغاز كرده بود و عكسي از وي در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده بود كه وي را در حال خنديدن نشان مي‌داد، گفت: خانم الماسي از اين نوع شيطنت‌ها زياد است ديگر بايد پوست كلفت باشيد. وي افزود: رسانه‌ها شيطنت كردند. هنگام صحبت‌هاي خانم الماسي بنده چشمم را مالش مي‌دادم و عكس‌ها جوري منتشر شده است كه انگار خنديده‌ام در صورتي كه ايشان داشتند شعري زيبا را مي‌خواندند.
رييس مجلس در پايان جلسه همچنين از اينكه نمايندگان همكاري لازم را براي انتخابات هيات رييسه با سرعت و هماهنگي بيشتر داشتند تشكر كرد و تاكيد داشت: مسائل اقتصادي و برنامه ششم توسعه در زمينه‌هاي صنعت، ‌توليد، كشاورزي، وضعيت اقتصادي، وضعيت سلامت و مسائل ديپلماتيك مخصوصاً موضوع هسته‌يي در اولويت كاري بررسي نمايندگان در مجلس
دهم است.
وي ادامه داد: ‌چند ركن برنامه ششم توسعه در زمينه‌هاي صنعت، ‌توليد، كشاورزي، وضعيت اقتصادي، وضعيت سلامت و مسائل ديپلماتيك مخصوصاً موضوع هسته‌يي و همچنين بحث‌ آسيب‌هاي اجتماعي مورد بررسي با دقت نمايندگان قرار گيرد و همچنين در اين رابطه شرايط موجود و چالش‌هاي دستگاه‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت تا وارد مبحث اصلي برنامه ششم توسعه بشويم.
 
  تذكر كواكبيان در مورد بررسي اعتبارنامه‌ها
مصطفي كواكبيان كه نتوانست رياست مجلس را به دست آورد در همان ابتداي شروع جلسه علني در تذكري شفاهي و با استناد براساس ماده 33 آيين‌نامه داخلي مجلس از نحوه رأي‌گيري به صورت يكجا براي هركدام از شعبه‌ها انتقاد كرد و آن را خلاف آيين‌نامه دانست. نماينده تهران گفت: اگر اعتراضي در خصوص رد يا تاييد اعتبارنامه باشد بايد اعتبارنامه به كميسيون مربوطه ارجاع داده شود و در غير اين صورت اعتبارنامه مصوب تلقي مي‌شود و اينكه يك دفعه 15 نفر قيام مي‌فرمايند، شناسايي بعضي از حوزه‌هاي انتخابيه دشوار است و بايد تك‌تك اسامي معرفي و رأي‌گيري مي‌شد و نبايد به خاطر برگزاري سريع انتخابات هيات رييسه موضوع به اين صورت انجام شود.
لاريجاني نيز در پاسخ كواكبيان با بيان اينكه توضيحات ارائه شده در اين خصوص كفايت مي‌كند، گفت: در گذشته اين طور بود كه گزارش كميسيون‌ها ماده به ماده بررسي مي‌شد اما از آنجايي كه آيين‌نامه تغيير كرده است اگر گزارش كميسيون 100 ماده نيز داشته باشد و پيشنهادي در رابطه با آن بيان نشود موضوع يك‌جا قرائت و راي‌گيري انجام خواهد شد.
 وزن فراكسيون اميد در هيات رييسه
محمدرضا تابش پس از اتمام جلسه علني ديروز پارلمان و در جمع خبرنگاران اشاره به رايزني‌هايي كه ازسوي هيات‌رييسه مجلس براي حضور محمدرضا عارف در راس مركز پژوهش‌ها صورت گرفته، اعلام كرد: جايگاه رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس برازنده شخصيت علمي، اخلاقي و متناسب با تجربه كار اجرايي عارف است.
نماينده يزد در ادامه همچنين تركيب هيات رييسه را نشان از وزن فراكسيون اميد و تاثير كار تشكيلاتي دانست و تاكيد كرد: انتخاب ۷ نفر از ليست اميد در تركيب هيات رييسه و ۵ نفر از اصولگرايان نشان‌دهنده وزن فراكسيون اميد و تاثير كار تشكيلاتي است.
او فراكسيون اميد را منسجم‌ترين فراكسيون اعلام كرد و بيان داشت: با تركيب خوبي كه در هيات رييسه داشته‌ايم حتما كارهاي مهم را به بهترين نحو انجام خواهيم داد. به خصوص مسائلي مانند مبارزه با مفاسد اقتصادي و اجتماعي، كه مدتي بر زمين مانده بود.
تابش در پاسخ به پرسشي در رابطه با اينكه وزن هيات رييسه به لحاظ سهم اصلاح‌طلبان افزايش يافت و شاهد تعامل خوب در فراكسيون بوديم، اما افرادي مثل خود او و غلامرضا تاجگردون كه داراي ظرفيت‌هايي هم بودند، به راي فراكسيون تمكين كردند و تنها آقايان پزشكيان و مطهري كانديدا شدند، خاطرنشان كرد: دموكراسي معجزه مي‌كند و ما اگر بتوانيم اين روند دموكراتيك را طي كنيم، همه تصميم‌ها مرتكب خرد جمعي خواهد بود.
گفتني است كار مجلس دهم در حالي آغاز شده است كه 8 كرسي مجلس هنوز بلاتكليف است، غير از 4 منتخب تبريز كه منتظر اعلام نتيجه بازشماري آراي انتخابات در اين حوزه هستند و يك منتخب اهر و هريس كه منتظر اعلام نتيجه تحقيق و اعزام بازرسان براي بررسي دقيق‌تر نتايج انتخابات در اين حوزه انتخابيه هستند، منتخب مردم مراغه نيز درگذشته و انتخابات در حوزه انتخابيه بندرلنگه نيز باطل شده است. مينو خالقي منتخب اصفهان نيز ديگر منتخبي است كه هنوز وضعيتش تعيين تكليف نشده و اعتبارنامه‌يي برايش صادر نشده است.

نظر شما