شناسهٔ خبر: 13097919 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

متوهمانه بر طبل پیروزی کوبیدن!

دوگانه شکست اصلاحات از خبرگان تا مجلس

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران:  بعد از پیروزی آیت الله جنتی در مجلس خبرگان و کسب کرسی ریاست، دوگانه شکست اصلاحات در کمتر از 10 روز با ناکامی تلخ عارف در تصدی فرمان ساختمان بهارستان رقم خورد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جناح‌های مختلف کشور در انتخابات همزمان خبرگان و مجلس حضوری فعال داشتند و بعد از اعلام نتایج مشخص شد که اصلاح طلبان و اصول‌گرایان توانستند بخش قابل توجهی از کرسی‌های مجلس دهم را تصاحب کنند، هرچند که جناهه‌های متعدد و لیست‌های مختلفی در این انتخابات وجود داشت.

لیست امید با 124 کرسی اکثریت نسبی مجلس دهم را در مرحله اول و دوم انتخابات بدست آورد؛ از نظر گرایش سیاسی نیز اصلاح طلبان و اعتدالگرایان با کسب 139 کرسی در مقابل 120 کرسی اصولگرایان، اکثریت نسبی مجلس دهم را از آن خود نمودند، اما این پایان ماجرا نبود.

رویای کسب کرسی‌های ساختمان بهارستان برای اصلاح‌طلبان حالا توهم صندلی ریاست را به ذهن آنها متبادر می‌کرد. قطعا تکیه بر جایگاه ریاست یکی از قوای سه‌گانه می‌تواند برای یک جریان و گرایش سیاسی، مطلوب باشد و از همین رو، بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات علی‌الخصوص دور دوم، پیام‌های تبریکی بود که بین آنها رد و بدل می‌شد، بی خبر از آنکه نتیجه قرار است چیز دیگری شود!

جالب تر آن که رسانه‌های بیگانه، پیروزی شکننده‌ی نیمه اولی اصلاحات در خبرگان و مجلس را پایان کار می‌دانستند و خروجی دو انتخابات مهم اخیر را تغییر در سیاست‌های کلان نظام تعبیر کردند اما غافل از این که فقط سوت پایان نیمه زده شده است و نیمه دومی هم در کار است!

اما نیمه دوم که همان آغاز پروسه انتخاب سکان‌دار برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که عده‌ای قصد داشتند توهم پیروزی نهایی امید و اصلاحات را فراگیر جلوه دهند.

شواهد و قرائن ولی نشان از فقدان به کارگیری عقلانیت در جریانی دارد که امروز شکست خورده است! چرا که فضای سیاسی پس از انتخابات کشور همچنان در تب و تاب انتخابات و نتایج نهایی آن بود که سوت پایان از اردوگاه اصلاح طلبان به صدا درآمد، نه از سمت داور.

برخی معتقد بودند این انتخابات درس‌هایی را به همراه داشته و نشان دهنده تغییر رویکرد در ایران است اما نتیجه کامل انتخابات با مشخص شدن روسای دو مجلس، این اظهارات عجولانه را نقض کرد.

برآیند نهایی دو انتخابات خبرگان و مجلس نشان می‌دهد که جریان مقلوب بر خلاف واقعیت موجود، با شانتاژ و پروپاگاندا سعی در تاثیر گذاری رسانه ای برای همراه کردن مردم داشت که اما در نطفه خفه شد.

پیروزی آیت الله جنتی که با رای اکثریت نمایندگان مردم در خبرگان به عنوان ریاست این مجلس انتخاب شد و در آن سوی میدان شکست عارف  با اختلاف 70 رای نشان از عدم موفقیت جریان اصلاحات و شکستی تلخ و دوگانه دارد. شکستی که نتایج و پیامدهای آن در انتخابات ریاست جمهوری 96 می‌تواند برای اصلاح طلبان و اعتدالیون گران تمام شود. 

نظر شما