شناسهٔ خبر: 13085519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

رییس موقت مجلس دهم انتخاب شد

علی لاریجانی173 رای محمدرضا عارف 103 رای

صاحب‌خبر -

در دومین روز از دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی در رقابت با محمدرضا عارف با کسب ۱۷۳ رأی به عنوان رئیس موقت مجلس دهم برگزیده شد.

دومین جلسه علنی مجلس دهم روز گذشته به ریاست عبدالرضا هاشم‌زائی منتخب مردم تهران و رئیس سنی این مجلس با دستور انتخاب اعضای هیأت رئیسه موقت و انجام مراسم تحلیف این هیأت رئیسه برگزار شد. در ادامه هاشم‌زائی، از کاندیداهای ریاست و دیگر سمت‌های هیأت رئیسه خواست تا نام خود را اعلام کنند. بر این اساس، علی لاریجانی منتخب مردم قم و محمدرضا عارف منتخب مردم تهران کاندیدای تصدی پست ریاست در هیأت رئیسه موقت مجلس دهم شدند. همچنین حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی مطهری، مسعود پزشکیان و محمد دهقان کاندیدای تصدی نواب رئیس شدند. پس از رأی‌گیری برای ریاست موقت مجلس، علی لاریجانی با کسب 173 رأی از 281 آرای مأخوذه به عنوان رئیس موقت مجلس دهم برگزیده شد. محمدرضا عارف هم 103 رأی منتخبان جدید ملت را از آن خود کرد. 5 رأی سفید نیز به صندوق انداخته شد.
مسعود پزشکیان و محمد دهقان به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه موقت و غلامرضا کاتب، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عبدالکریم حسین‌زاده، سیدناصر موسوی‌لارگانی و احمد امیرآبادی‌فراهانی هم به عنوان دبیران هیأت رئیسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند. پس از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه، مراسم تحلیف 12 عضو این هیأت ‌طبق آیین‌نامه داخلی برگزار شد و اعضای منتخب سوگند یاد کردند که در اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مراعات بی‌طرفی کامل کنند.
سخنگویان 15 شعبه بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان ملت در مجلس نیز پس از پایان انتخابات هیأت رئیسه موقت مجلس و مراسم تحلیف، با حضور پشت تریبون پارلمان، گزارش جلسات شعب خود را ارائه کردند. شعب 15 گانه مجلس روز شنبه، در اولین نشست خود علاوه بر انتخاب اعضای هیأت رئیسه شعب شامل رئیس، 2 نایب رئیس، 2 دبیر و یک سخنگو، نمایندگان شعب خود برای عضویت در کمیسیون‌های تحقیق و تدوین آیین‌نامه داخلی را نیز برگزیدند.

 ساماندهی اقتصادی دستور کار جدی مجلس دهم
در ادامه کار پارلمان، هاشم‌زائی رییس سنی مجلس از لاریجانی خواست تا به جایگاه بیاید و ریاست موقت مجلس را تحویل بگیرد. لاریجانی هم در اولین نطق خود در مجلس دهم، ضمن تقدیر از رئیس و هیات رئیسه سنی مجلس گفت: در کشور ما یک صحنه واقعی از مردم‌سالاری دینی در آن وجود دارد این مردم‌سالاری دینی از نقاط قوت نظام به شمار می‌رود و تبلور آن را می‌توان در داخل مجلس همین رقابت‌هایی است که همیشه بوده و هست. وی ادامه داد: ما این رقابت‌ها را مایه کمال مجلس می‌دانیم که افرادی که خود را در معرض کار بیشتر بخواهند قرار دهند فرصت این کار را داشته باشند و این هم در سطح کشور و هم در سطح مجلس وجود دارد و تبعا فراکسیون‌هایی به وجود آمده که اینها برای اداره مجلس برحسب مصلحت‌اندیشی برای کشور نظرات مختلف داشتند و ما این را نقطه قوت می‌دانیم. لاریجانی اضافه کرد: ما در این مدت با آقای عارف در ارتباط بودیم و تلاش کردیم تا در مجلس دهم نتایجی را که می‌خواهد از سر دلسوزی برای کشور رقم بخورد با همگرایی بیشتر باشد و من از وی و همت‌شان سپاسگزاری می‌کنم.
وی ضمن تقدیر از پیام رهبر معظم انقلاب به مجلس دهم خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در پیام مجلس راه را برای ما روشن کردند و ایشان هم مسائل فرهنگی را گوشزد کردند و هم تمرکز بر اقتصاد مقاومتی که امر مهمی و سیاست‌های کلی آن تنظیم شده مورد توجه قرار گرفته است و نسبت به مسائل منطقه‌ای که مجلس باید سپر ملت ایران در حفظ حقوق ملت باشد و با تیزبینی حوادث بین‌المللی را رصد کنیم و با این کار بتواند از شرایط منطقه بهترین آورده را برای ملت داشته باشیم.
لاریجانی خاطرنشان کرد: موضوع توسعه علمی در کشور از دیگر نکات است که باید به آن توجه شود و ما باید بپذیریم که کشور ما پس از انقلاب جهش‌های خوبی در این حوزه داشت اما به دلیل یک عقب‌افتادگی بیش از دو قرن که در دوره قاجار و دوره پهلوی در بخش بدنه علمی کشور به وجود آمد ما یک فاصله علمی با شرایط دنیا پیدا کردیم بنابراین در این زمینه با سوگیری درست و توجه به بومی‌گرایی باید همت بیشتری داشته باشیم.
رئیس موقت مجلس دهم با تاکید بر توسعه دیپلماتیک کشور اظهار داشت: ما باید بپذیریم که یک جزیره تنها در دنیا نیستیم و این نکته‌ای که رهبری فرمودند ما با همه کشورها در دنیا ارتباط خواهیم داشت و باید این ارتباطات را توسعه دهیم امر بسیار مهمی است و این امر نیازمند یک دیپلماسی بسیار قوی است که بتواند این مسائل را در صحنه بین‌المللی به سمت منافع ملی سوق دهد و شیطنت‌هایی را که در سطح منطقه در حوزه دیپلماتیک صورت می‌گیرد را به سمت برادری در بین امت اسلامی سوق دهد.
به گزارش خانه ملت، این نشست با اعلام علی لاریجانی رئیس موقت مجلس پایان یافت. وی پیش از پایان اعلام کرد که نشست علنی بعدی مجلس روز سه شنبه تشکیل می‌شود.

نظر شما