شناسهٔ خبر: 13068750 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رئیس سازمان حج و زیارت:

امروز آخرین فرصت عربستان برای اعلام نظر نهایی درباره تمتع 95

گروه جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به آخرین وضعیت تمتع سال ۹۵، گفت: امروز یكشنبه آخرین فرصت برای عربستان است تا موافقت كامل خود را با خواسته‌ها و مطالبات منطقی جمهوری اسلامی اعلام و تفاهم نامه را ارسال‌كند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص وضعیت حج تمتع 95، گفت: در صورت عدم اعلام و ارسال تفاهم نامه، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری بیانیه خود را در خصوص تصمیم گیری حج تمتع ۹۵ صادر می‌كند.

وی در ادامه افزود: در آخرین جلسه‌ای كه با مسئولان سعودی درخصوص تفاهم نامه تمتع داشتیم، وزیر حج عربستان حضور نداشت و به صورت تلفنی از ما خواست كه تفاهم نامه را امضا كنیم و تأكید كرد خود من متعهد می‌شوم تا بعداً خواسته‌های ایران برآورده شود، اما ما این كار را نكردیم.

پای قراردادی كه در آن عزت و امنیت زائران حفظ نشود را امضا نمی‌کنیم

اوحدی گفت: وزیر حج عربستان با اختیار تام به مذاكرات نیامده بود ضمن اینكه معاون وی در یك حركت عجولانه در نشست خبری روز چهارشنبه گذشته خود اعلام كرد كه ایران تفاهم نامه را امضا كرده، در حالی كه ما هیچ گاه پای قراردادی كه در آن عزت و امنیت زائران حفظ نشود و تعریف جامع و شفافی از بهره‌مندی حجاج از خدمات كنسولی نداشته باشد را امضا نمی‌كنیم.

وی تصریح كرد: طی ۵ ماه گذشته بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت تلاش و پیگیری‌های لازم را انجام دادند تا زائران ایرانی به حج تمتع مشرف شوند لذا طی جلسات متعدد با وزارت حج عربستان همیشه بر یك نكته تأكید كردیم كه حج را از مسائل سیاسی جدا ببینیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: همچنین به وزارت حج توصیه كردیم مبنای امضای تفاهم نامه را مانند تفاهم نامه سال‌های گذشته باشد چرا كه بعد از حوادثی مانند فرودگاه جده، سقوط جرثقیل و فاجعه منا به صورت طبیعی بین مردم دغدغه جدی و منطقی وجود داشت كه بعد از این سه حادثه، عربستان چه تمهیداتی را برای حجاج فراهم كرده‌است.

وی با بیان اینكه ۲۰ راهكار علمی و اجرایی را تبیین كردیم، گفت: متأسفانه در جلسات تشكیل شده هر زمان راهكارهای ما مطرح شد با جمله باید با دستگاه‌های دیگر مطرح كنیم، مواجه شدیم درخصوص خدمات كنسولی و ویزا هم می‌گفتند باید با وزارت خارجه صحبت كنیم.

اوحدی ادامه داد: بعد از ۵ ماه تأخیر شاهد تغییراتی در ساختار وزارت حج بودیم و در پی آن وزیر جدید حج عربستان دعوت كرد كه هیئت ایرانی باز هم به عربستان اعزام شود ما هم طی نامه‌ای به وزیر حج عربستان پیشنهادها، خواست‌ها و مطالبات منطقی خود را در ۲ بخش تضمین امنیت و رعایت عزت و كرامت زائران ارسال كردیم.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: رفتار وزارت حج عربستان نسبت به دوره قبلی مذاكرات كاملاً متفاوت بود و همه شرایط پذیرایی از هیئت سیاسی را رعایت كردند.

وی گفت: در جلسه روز چهارشنبه مسائل و مشكلات سال‌های گذشته را به وزیر حج عربستان مطرح و اعلام كردیم كه با وجود اینكه سال‌های گذشته كنسولگری و سفارت داشیم بعضاً شاهد بد رفتاری با زائران و روحانیون در مبادی ورودی عربستان‌ بودیم از این رو تاكید كردیم یكی از شروط جدی ما تعریف خدمات كنسولی است كه در این خصوص وزارت خارجه ایران پیشنهاد خود را از طریق سوئیس به ریاض فرستاده است.

اعتراض به جسارت امام جمعه مکه نسبت به زائران ایرانی

اوحدی گفت: در این جلسه مراتب اعتراض صریح خود را نسبت به جسارت امام جمعه مكه به زائران ایرانی مطرح و تأكید كردیم كه این رفتار با تامین امنیت زائران منافات دارد چرا كه وقتی فضای روانی در عربستان ایجاد شود این فضا زمینه ساز عدم امنیت زائران خواهد‌بود.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: به عربستان اعلام كرده‌ایم كه زمان را از دست داده‌ایم و این سفر آخرین فرصت برای زمینه سازی حضور زائران ایرانی است از این رو نهایتاً قرار شد هیئت‌های كارشناسی جمع بندی خود را در سه زمینه اعلام كنند.

وی گفت: این سه زمینه عبارت‌اند از جمع بندی متن پیشنهادی راهكارهای تأمین امنیت ایران، حذف ۱۱ بند منفی نسبت به اصل حفظ كرامت، عزت و حرمت زائران ایرانی و موضوع خدمات كنسولی كه در این میان ۶ بند منفی حذف شد اما ۵ بند همچنان باقی ماند.

رئیس سازمان حج و زیارت در تشریح بندهای منفی تفاهم نامه گفت: سعودی‌ها در این بندها بیشتر به دنبال محدود كردن زائران ایرانی بودند به عنوان مثال گفته بودند بعثه های مراجع عظام تقلید حق ارتباط گیری با بعثه سایر كشورها را ندارند و یا زائران حق برگزاری جشن‌های ساده و همایش‌ها در هتل‌ها را ندارند.

نظر شما