شناسهٔ خبر: 13049131 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

مجلس دهم امروز کلید می‌خورد

صاحب‌خبر -

مجلس دهم شنبه ۸ خرداد به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و نمایندگان به مدت ۴سال فرصت دارند نظر موکلان خود را جلب کنند و نشان دهند مستحق رایی بوده‌اند که به آنها داده شده است.

به گزارش ایسنا، آیین گشایش مجلس دهم امروز(۸ خرداد) برگزار می‌شود و دومین جلسه مجلس نیز یکشنبه (۹ خرداد) با دستور انتخاب رییس و سایر اعضای هیات‌رییسه مجلس دهم خواهد بود که در این گزارش جزییات آیین گشایش و نحوه انتخاب هیات رییسه‌های موقت و دائم مورد بررسی قرار گرفته است. اداره جلسه افتتاحیه بر عهده هیات‌رییسه سنی است تا آیین گشایش، تحلیف، قرعه‌کشی اسامی نمایندگان برای عضویت در شعب و اجرای انتخابات هیات‌رییسه موقت را برگزار کند. عبدالرضا هاشم‌زایی منتخب تهران رییس، مصطفی ذوالقدر منتخب میناب نایب‌رییس، سیده‌فاطمه حسینی منتخب تهران و سمیه محمودی منتخب شهرضا دبیران هیات‌رییسه سنی مجلس دهم خواهند بود که این اعضا در جایگاه هیات‌رییسه در همان ابتدای جلسه مستقر می‌شوند.


براساس ماده ۱۲ آیین‌نامه انتخاب هیات‌رییسه موقت در دومین جلسه علنی مجلس یعنی ۹ خرداد انجام خواهد شد که ترکیب و طرز انتخاب آن مانند هیات‌رییسه دائم است، به جز اینکه اکثریت نسبی در انتخاب رییس کافی خواهد بود. هیات‌رییسه موقت بلافاصله پس از انتخاب، با متن سوگندنامه هیات‌رییسه دائم، مراسم تحلیف را به‌جای خواهد آورد. همچنین براساس ماده ۱۳ وظایف هیات‌رییسه موقت اداره جلسات مجلس تا زمان تایید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان و اجرای انتخابات هیات‌رییسه دائم و تمشیت امور اداری مجلس است.
بر این اساس نخستین دستور کاری جلسه یکشنبه(۹ خرداد) مجلس تعیین ترکیب ۱۲ نفره هیات‌رییسه موقت مجلس دهم است که برای تعیین آن به ترتیب انتخابات برای رییس، ۲ نایب‌رییس، ۶ دبیر و ۳ ناظر برگزار می‌شود.
براساس ماده ۱۴ آیین‌نامه پس از قرائت گزارش تمام شعب پانزده‌گانه و تصویب اعتبارنامه حداقل دو سوم مجموع نمایندگان، هیات‌رییسه موقت اقدام به انتخاب هیات‌رییسه دائم می‌کند که نحوه برگزاری انتخابات هیات‌رییسه دائم و ترکیب آن همانند هیات‌رییسه موقت با کارکرد یک‌ساله خواهد بود. با وجودی که احتمال تغییر نامزدها در هیات‌رییسه دائم نسبت به موقت نیز وجود دارد اما تجربه ادوار گذشته نشان داده که ترکیب هیات‌رییسه دائم همان ترکیب موقت خواهد بود و از این جهت انتخابات هیات‌رییسه موقت از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود.



برچسب‌ها:

نظر شما