شناسهٔ خبر: 13036550 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اتلتيکو - رئال امشب در فينال ليگ قهرمانان

دربي اسپانيايي براي فتح اروپا

روزنامه جوان

يکي از دو تيم مادريدي امشب در ايتاليا جام قهرماني را بالاي سر مي‌برد. ديدار نهايي اين فصل ليگ قهرمانان اروپا را امشب اتلتيکومادريد و رئال‌مادريد در ورزشگاه سن‌سيرو شهر ميلان برگزار مي‌کنند. ...

صاحب‌خبر -
يکي از دو تيم مادريدي امشب در ايتاليا جام قهرماني را بالاي سر مي‌برد. ديدار نهايي اين فصل ليگ قهرمانان اروپا را امشب اتلتيکومادريد و رئال‌مادريد در ورزشگاه سن‌سيرو شهر ميلان برگزار مي‌کنند. در اين بازي که يادآور فينال دو سال پيش ليگ قهرمانان است هر دو تيم پايتخت‌نشين براي پيروزي اهداف و انگيزه‌هاي بسياري دارند.
  جنگ مادريدي
طلسم قهرمان نشدن اتلتيکومادريد حسابي روخي بلانکوها را آزار مي‌دهد. هواداران اين تيم اميدوارند با توجه به روند مثبتي که اتلتيکو طي کرده امسال اين طلسم براي هميشه شکسته شود و تيم دوم مادريد لقب بهترين تيم قاره را به خود اختصاص دهد. سال 2014 اين تيم براي اولين بار در فينال ليگ قهرمانان به رئال برخورد کرد، اما شکست آن هم در وقت‌هاي اضافي به خاطره‌اي تلخ براي راه‌راه‌پوشان تبديل شده است. تيم سيمونه در مرحله گروهي صدرنشين شد و پس از آن هم به ترتيب آيندهوون، بارسلونا و بايرن‌مونيخ را از پيش‌رو برداشتند تا امروز يک پاي فينال باشند. حريفان سرسختي که اتلتيکو از پيش‌رو برداشته، بارسا مدافع عنوان قهرماني و بايرن مدعي قهرماني در اين دوره، سبب شده تا کارشناسان شانس بيشتري براي موفقيت اين تيم قائل باشند. البته کهکشاني‌ها نيز براي حضور در ديدار نهايي تلاش زيادي کرده‌اند. رئال در اين فصل هر دو جام داخلي را از دست داد. قهرماني بارسا در لاليگا و کوپا‌ دل‌ري ناکامي بزرگي براي شاگردان زيدان محسوب مي‌شود. به همين دليل است که موفقيت در اين بازي براي کريس رونالدو و هم‌تيمي‌هايش از نان شب هم واجب‌تر به نظر مي‌رسد. قوهاي سفيد هم مثل روخي بلانکو در مرحله مقدماتي صدرنشين شدند و پس از آن آ‌ اس ‌رم، ولفسبورگ و منچسترسيتي نيز حريف آنها نشدند تا تيم زيزو در اولين سال سرمربيگري‌اش در رئال به فينال برسد.
رئال در اين سال‌ها 10 بار قهرماني در اروپا را تجربه کرده است. کسب يازدهمين جام قهرماني( اونديسما) و به رخ کشيدن قدرت خود مهم‌ترين انگيزه کهکشاني‌ها به حساب مي‌آيد، به ويژه که آبي و اناري‌ها پس از کسب دو جام در اين فصل مادريدي‌ها را مورد تمسخر قرار داده‌اند.
  آمار و ارقام
اين ديدار سومين رويارويي دو تيم در اين فصل است. در بازي رفت ليگ دو تيم به تساوي رسيدند ولي در بازي برگشت اتلتيکو پيروزي يک بر صفر را به دست آورد. اين سومين فينال راه‌راه‌پوشان مادريدي در اروپاست، در سال 1994 مغلوب بايرن‌مونيخ شدند و سال 2014 نيز اسير تجربه رئال شده و از رسيدن به جام قهرماني باز ماندند. ترس از هت‌تريک شکست در فينال ليگ قهرمانان يکي از چالش‌هاي مهم ديگو سيمونه محسوب مي‌شود. فينال امشب دويست و سيزدهمين رويارويي دو تيم مادريدي است که در اين بين 107 پيروزي نصيب رئالي‌ها شده و فقط 54 برد به اتلتيکو رسيده است. مهاجمان اول دو تيم فيناليست آمار خوبي دارند؛ از يک‌سو کريس رونالدو خودش را براي رکوردشکني ديگر آماده مي‌کند و از يک‌سو فرناندو تورس درصدد تکرار عملکرد درخشانش در ديدارهاي فينال است. رونالدو در صورتي که امشب حداقل يک گل به اتلتيکو بزند تنها بازيکني خواهد بود که در سه فينال ليگ قهرمانان پايش به گلزني باز شده است. مهاجم پرتغالي در فينال سال 2008 زماني که براي منچستريونايتد بازي مي‌کرد به چلسي گل زد و در سال 2014 نيز قفل دروازه اتلتيکو را باز کرد. کريس با 93 گل زده لقب بهترين گلزن اروپا را در اختيار دارد. اين در حالي است که به غير از او رائول، مسي و اتوئو هم در دو فينال ليگ قهرمانان گلزني کرده‌اند. فرناندو تورس نيز در طول دوران حرفه‌اي‌اش در شش فينال مختلف گل زده است؛ فينال يورو 2008، فينال يورو 2012، فينال ليگ قهرمانان 2012، فينال ليگ اروپا 2013 و فينال رقابت‌هاي زير 16 ساله‌ها و زير 19 ساله‌هاي اروپا.
  حسادت به بارسا؟
آخرين مصاحبه کريستيانو رونالدو پيش از فينال اروپا به نوعي حسادت او به دو قهرماني اخير بارسلونا را نشان مي‌دهد: «قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا به‌مراتب بهتر از دوگانه قهرماني بارسلوناست. قهرماني در ليگ قهرمانان همچون رؤيايي است که به واقعيت تبديل مي‌شود.»

نظر شما