شناسهٔ خبر: 12986033 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر علوم:دانشگاه های ما باید کارآفرین و مسئولیت گرا باشند

قم- ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نقش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در رشد و توسعه جامعه گفت: دانشگاه های ما باید کارآفرین و مسئولیت گرا باشند و صرفا به تولید علم اکتفا نکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد فرهادی عصر سه شنبه در نشست با مسئولان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در قم خاطرنشان کرد: تولید علم و دانشی که در دانشگاه ها صورت می گیرد باید پاسخ به نیازهای جامعه و کمک به توسعه و پیشرفت کشور باشد و ما در این مسیر گام برمی داریم.
وی همچنین با تاکید بر هم افزایی میان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی نیز گفت: نه تنها موانعی برای هم افزایی دانشگاه های دولتی با غیردولتی و مراکز آموزشی با پژوهشی وجود ندارد، بلکه ارتباط و تعامل خیلی تاثیرگذار است.
فرهادی بیان داشت: در سراسر کشور از جمله قم برخی پژوهشگاه ها با دانشگاه های مختلف کار مشترک علمی و پژوهشی انجام می دهند و این در ارتقای کار بسیار موثر است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دغدغه برخی مسئولان دانشگاه پیرامون سطح بندی دانشگاه ها و مراکز آموزشی ادامه داد: در طرح آمایش، بحث منطقه ای و سطح بندی دانشگاه های دولتی و غیر دولتی تصویب شده و اجرا خواهد شد.
فرهادی خاطرنشان کرد: ما در چارچوب طرح آمایش باید نسبت به توسعه، تجمیع و انحلال دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اقدام کنیم، و بر اساس استعدادها، ظرفیت ها و ضرورت ها نیز ممکن است تحولاتی در دانشگاه ها داشته باشیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه طرح هدفمند کردن آموزش عالی نیز در دستور کار است، گفت: آیین نامه های آموزشی از طرف شورای گسترش تدوین و ابلاغ خواهد شد.
فرهادی بیان داشت: همه دانشجویان باید از امکانات آموزشی استفاده کنند، ما 38 پارک علم و فناوری در کشور داریم که پنج پارک آن در دولت یازدهم تاسیس شد و برخی از پارک های علم و فناوری همچون استان های قم، اصفهان، گیلان و مشهد الگو هستند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هم اکنون 167 مرکز رشد علم و فناوری در دانشگاه های کشور فعال هستند، گفت: بخش زیادی از این مرکزها در دولت یازدهم تاسیس شده است و در دانشگاه های ما نیز دهها مرکز کارآفرینی و انتقال فناوری وجود دارد.
فرهادی خاطرنشان کرد:بیش از 30 هزار فارغ التحصیل دانشگاه در پارک های علم وفناوری مشغول فعالیت هستند.
وی با تاکید بر افزایش کیفیت تولید علم و پژوهش نیز گفت: تحقیق و پژوهش علمی باید سفارشی، داری کیفیت بالا و به صورت اساسی انجام شود.
فرهادی با اشاره به دغدغه برخی دیگر از مدیران دانشگاه پیرامون بودجه نیز گفت: اصل بودجه دانشگاه ها مشکل دارد و دولت هم قبول دارد، به دلیل تعدد و میزان بالای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کشور، بودجه ها نیز تقسیم خواهد شد.
وی بیان داشت: دانشگاه در زمینه پذیرش دانشجوی خارجی با هماهنگی وزارت علوم مشکلی ندارد و آیین نامه این کار نیز تهیه و ابلاغ شد.
وی اظهار داشت: برای جذب اعضای هیات علمی نیز در برنامه ششم اقدام های خوبی انجام شده و قرار شد وضعیت جذب هیات علمی دانشگاه انجام شود.

** رشد فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در دیدار با آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید گفت: تشکل های دانشجویی شامل تشکل دینی، کانون های فرهنگی و قرآنی در دانشگاه زیاد شده و سبک و سیاق ائمه اطهار (ع) را در قالب جشنواره های رضوی برگزار می کنیم.
فرهادی گفت: دانشجویان در این جشنواره ها در زمینه های فرهنگی و علمی با هم رقابت می کنند.
وی ادامه داد: بنا داریم فعالیت های فرهنگی و مذهبی در دانشگاه ها بیشتر گسترش یابد، زیربنای دانشگاه های ما مذهبی است ولی نیاز به هدایت و فعالیت های بیشتر ما دارد و در این زمینه ارتباط بین حوزه و دانشگاه، بسیار تاثیرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که حافظ قرآن کریم هستند بعد از ارزیابی، مدارک دانشگاهی به آنها اعطا خواهد شد و سال گذشته 242 نفر این مدرک را دریافت کردند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در سفر به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.
7401 / 1175

نظر شما