شناسهٔ خبر: 12962706 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

اوباما تحریم تسلیحاتی ویتنام را لغو کرد

یارگیری‌آمریکا در شرق دور

صاحب‌خبر -

لغو تحریم تسلیحاتی ویتنام در سفر باراک اوباما به این کشور در اوج تنش در شرق آسیا، با واکنش پکن روبه‌رو شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین سفر خود به ویتنام و با هدف کاهش تنش میان دو کشور و یارگیری در شرق آسیا، تحریم‌های تسلیحاتی واشنگتن علیه ویتنام را لغو کرد. این اقدام اوباما در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های اخیر تنش میان چین و همسایگانش بر سر ساخت‌وساز در جزایر دریای چین جنوبی افزایش یافته و آمریکا نیز در راستای منافع خود، در برابر چین قرار گرفته است.
به همین دلیل سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به ویتنام به‌عنوان تلاشی برای یارگیری در شرق آسیا و جذب ویتنام به سوی واشنگتن ارزیابی می‌شود. اوباما در بحبوحه تلاش‌های دولت چین در دریای چین‌جنوبی و نظامی‌کردن این منطقه به دنبال ایجاد توازن با ویتنام است.
لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ویتنام به نظر ایجاد یک روحیه برای رهبران این کشور آسیایی است که به دنبال رویارویی با افزایش اقدامات چین هستند. آمریکا برخی از تحریم‌های تسلیحاتی ویتنام را در سال 2014 لغو کرد اما ویتنام خواستار لغو کامل این تحریم‌ها بود تا با اقدامات «تنش‌زای» پکن در منطقه مقابله کند. اوباما پس از سه روز توقف در ویتنام قرار است به ژاپن برود تا در نشست گروه «7» شرکت کند و به بازدید از هیروشیما بپردازد. این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری آمریکا از این شهر قربانی بمباران اتمی آمریکا در جنگ دوم جهانی خواهد بود. دیدار اوباما از ویتنام گامی مهم در سیاست خارجی کشوری محسوب می‌شود که سال‌هاست رابطه‌اش با چین در نوسان است. بیشتر مقامات ویتنام شهرت خود را به سبب مقابله با مهاجمان چینی به دست آورده‌اند. با اینکه این کشور تا دهه هفتاد میلادی درگیر جنگ با آمریکا بود اما برای نسل جدید این کشور که تقریبا نیمی از جمعیت ویتنام را تشکیل می‌دهند آمریکا پس از فیلیپین و کره‌جنوبی، سومین کشور محبوب به شمار می‌آید. با اینکه چین و ویتنام رابطه سیاسی پر تنشی را سپری می‌کنند اما روابط اقتصادی ویتنام با چین بسیار نزدیک است. ویتنام به دلیل نیاز شدید به آب، از چین آب وارد می‌کند و در زمینه‌های سرمایه‌گذاری هم کمپانی‌های چینی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در ویتنام انجام داده‌اند. در صنعت نفت و گاز هم از دو سال پیش کمپانی‌های چینی راهی ویتنام شدند تا در عملیات اکتشاف نفت و گاز به این کشور کمک کنند. با این حال ویتنام تمایل زیادی به چرخش به سوی آمریکا دارد و همین امر اعتراض چین را در پی داشته است. همزمان با سفر اوباما به ویتنام و لغو تحریم تسلیحاتی این کشور از سوی واشنگتن، مقام‌های وزارت خارجه چین تهدید کردند که پکن تمایلی به ایجاد تنش با همسایگان خود ندارد اما اگر لازم باشد حاضر است باز هم جنگ ویتنام یا جنگ کره را تکرار کند.

نظر شما