شناسهٔ خبر: 12947815 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اوباما: تحریم های تسلیحاتی ویتنام به طور کامل برداشته می شود

کوالالامپور – ایرنا – 'باراک اوباما' رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه پس از دیدار با همتای ویتنامی خود در هانوی اعلام کرد که تحریم های تسلیحاتی ویتنام را به طور کامل بر می دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اوباما که شب گذشته برای سفری سه روزه و رایزنی با مقامات این کشور جنوب شرق آسیا وارد هانوی شد، گفت: این اقدام اثر طولانی جنگ سرد را حذف کرده است.
رئیس جمهور ویتنام نیز روز دوشنبه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود از برداشته شدن کامل تحریم تسلیحاتی کاخ سفید علیه هانوی استقبال کرد.
'تران دای کوانگ' رئیس جمهور ویتنام در نشست خبری مشترک با اوباما شرکت کرد و گفت که برداشته شدن کامل تحریم ها نشان می دهد که روابط دو جانبه به طور کامل به روند طبیعی رسیده است.
'اریک درایتزر' تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است 40 سال پس از کشتار بیرحمانه مردم ویتنام از سوی ارتش آمریکا، لغو ممنوعیت فروش اسلحه به هانوی اقدامی در راستای اتحاد دو کشور در مقابل چین باشد.
ویتنام روز پنجشنبه نیز با استقبال از 'تسریع' در لغو تحریم های تسلیحاتی این کشور توسط آمریکا، آن را عاملی برای افزایش 'اعتماد بین دو کشور' دانست تا هانوی بتواند نیازهای دفاعی خود را برطرف کند.
آمریکا اواخر سال 2014 میلادی میزانی از تحریم های تسلیحانی ویتنام را کاهش داد و اکنون این تحریم ها را با سفر اوباما به طور کامل لغو می کند.
تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه ویتنام از سال 1984 به اجرا درآمد و واشنگتن و هانوی روابط دیپلماتیک خود را بیش از 20 سال پیش از سر گرفتند.
روسای جمهوری ویتنام و آمریکا برای همکاری در سازمان های منطقه ای و بین المللی با توجه به مسائل و بحران های منطقه ای و بین المللی نیز به توافق رسیدند.
رهبران دو دشمن دیرین اذعان کردند برای همکاری در سازمان های منطقه ای و بین المللی با توجه به مسائل و بحران ها که به نظر می رسد در مورد اختلافات هانوی و پکن بر سر مالکیت بخش های از دریای جنوبی چین باشد به توافق رسیدند.
مسیر آینده روابط دو جانبه از محورهای مذاکرات دو طرف بود و این دو رهبر بر اهمیت ایجاد اعتماد، افزایش همکاری در حوزه هایی مانند تجارت، علم و فناوری، تغییر آب و هوایی و تلاش های اولیه برای توافق پیمان تجارت آزاد بین دو سوی اقیانوس آرام تاکید کردند.
تحولات اخیر در دریای جنوبی چین به نوشته 'ویتنام اکسپرس' از محورهای مذاکرات دو جانبه بود و اوباما و 'تران دای کوانگ' خواستار همکاری مشترک برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و استفاده پایدار از منابع 'مکونگ' شدند.
دو رهبر در بیانیه مشترک بر برقراری روابط دو جانبه عمیق تر و کارآمدتر و مقابله با عواقب ناشی از جنگ به توافق رسیدند.
از زمان عادی سازی روابط ویتنام و آمریکا در سال 1995 تجارت بین این دو دشمن سابق دوران جنگ رونق گرفته و سال گذشته به 45 میلیارد دلار رسید.
همزمان با این توافق، بی بی سی مدعی شد مقامات دولتی ویتنام خبرنگار این رسانه را که برای پوشش سفر اوباما به هانوی رفته بود از ادامه کار منع کرده اند.
این رسانه ادعا کرد مقامات ویتنامی ظاهرا مشکوک هستند وی با یکی از منتقدان دولت ملاقات کرده است.
آساق**1611

نظر شما