شناسهٔ خبر: 12945446 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

دلایل سفر رئیس‌جمهور آمریکا به آسیا؛

اکونومیک تایمز: اوباما به دنبال تقویت روابط اقتصادی و امنیتی در آسیا است/ مقابله با قدرت روسیه و چین هدف همکاری نظامی آمریکا و ویتنام

هانوئی نسبت به خرید تجهیزات نظامی آمریکا ابراز تمایل کرده است؛ در این صورت وابستگی ویتنام به سامانه‌های دفاعی روسیه کمتر می‌شود. چنین همکاری‌ای در بخش نظامی همچنین می‌توان پیامی مهم از سوی آمریکا برای چین باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سناباد نیوز، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ویتنام و ژاپن سفر کرده است تا به اقتصادی قوی‌تری دست یابد و در نتیجه با همکاری متحدان آسیا-اقیانوسیه در مقابل قدرت بزرگ آسیا یعنی چین قد علم کند.

 

به گزارش اکونومیک تایمز، یکی دیگر از دلایلی که می‌توان برای سفر اوباما به آسیا در نظر گرفت این است که او میراث دار و دو جنگ قدیمی ویتنام و جنگ جهانی دوم است و باید تغییری در تفکرات مردم ویتنام و ژاپن ایجاد کند؛ از همین رو اوباما سیاست خارجه سنتی آمریکا را رها کرده و تمرکز خود را روی نقاط جدید در آسیا و اروپا برای برقراری روابط اقتصادی و امنیتی گذاشته است.

 

اوباما مشتاق است که روابط ایالات‌متحده با ویتنام را بهبود بخشد و این کشور را به فروشنده محصولات آمریکایی در آسیا تبدیل کند. رئیس جمهور آمریکا همچنین امیدوار است که روابط قوی‌تر با این کشورها بتواند افزایش قدرت چین در منطقه را بی‌اثر کند.

 

در سفر سه روز اوباما به ویتنام او توافق‌نامه‌های تجاری و امنیتی با این کشور به امضا خواهند رساند؛ یکی از آن‌ها پیوستن به توافق‌نامه تجاری 12 ملتی ترانس پسفیک (توافق تجارت آزاد در دو سوی اقیانوس آرام)  است. بانک جهانی تخمین زده است که ویتنام بهره زیادی از این توافق به دست خواهد آورد، به طوری که تا سال 2030 حدود 10 درصد رشد اقتصادی از این توافق برای هانوئی به دست می‌آید.

 

یکی دیگر از دلایل این سفر کم کردن وابستگی ویتنام به روسیه است. هانوئی نسبت به تجهیزات نظامی آمریکا ابراز تمایل کرده است؛ در این صورت وابستگی ویتنام به خرید سامانه‌های دفاعی از روسیه کمتر می‌شود. چنین همکاری‌ای در بخش نظامی همچنین می‌توان پیامی مهم از سوی آمریکا برای چین باشد. حضور نظامی چین در آب‌های آزاد، ادعای مالکیت بر خشکی‌های دریای جنوبی و حتی ساخت و ساز در جزیره‌های اطراف ویتنام، فیلیپین و مالزی می‌توانند از دلایل حضور رئیس جمهور آمریکا در ویتنام باشد.

 

انتهای پیام/رض

نظر شما