شناسهٔ خبر: 12932147 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرنوشت رهبر طالبان افغانستان، همچنان در هاله ای از ابهام

اسلام آباد - ایرنا - با وجود برخی اخبار به نقل از مقامات آمریکا و منابع طالبان مبنی بر تایید کشته شدن 'ملا اختر منصور' رهبر طالبان افغانستان در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، منابع رسمی افغانستان و پاکستان هنوز این خبر را تایید نکرده اند و هنوز ابهام زیادی در این باره وجود دارد.

صاحب‌خبر -

'نفیس زکریا' سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان ظهر یکشنبه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت: همچنان در جال جستجو برای یافتن اطلاعات بیشتری در این باره هستیم.
وی گفت: خبرهای زیادی دراین باره منتشر شده است. اما ما هنوز درحال تحقیق برای دسترسی به جزئیات بیشتر هستیم.
'عمر زاخیلوال' سفیر افغانستان در پاکستان هم در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت که تا این لحظه نمی تواند این خبر را تایید کند.
همچنین 'عبدالله عبدالله' رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان هم صبح امروز در سخنانی، ضمن ابراز تردید نسبت به صحت اخبار مبنی بر کشته شدن رهبر طالبان، اعلام کرده است که در صورت صحت خبر کشته شدن اختر محمد منصور رهبر گروه طالبان، تغییرات بزرگی در وضعیت این گروه به وجود خواهد آمد و مانعی بزرگ از سر راه صلح برداشته می شود.
او گفت که بررسی نیروهای امنیتی افغانستان و آمریکا برای اطمینان یافتن از کشته شدن منصور در حمله هواپیمای آمریکایی ادامه دارد و در ساعات آینده اطلاعات دقیق آن به دست خواهد آمد.
'رستم شاه مُهمند' سفیر سابق پاکستان در افغانستان از تحلیل گران ارشد مسائل افغانستان هم گفت که او هم اطلاعات موثق مبنی بر کشته شدن ملا اختر منصور دریافت نکرده است.
رسانه ها مختلف غربی هم همچنان اخبار ضد و نقیضی در این باره منتشر می کنند.

** انتقاد از حمله پهپادهای آمریکایی در خاک پاکستان
رستم شاه مهمند گفت: صرف نظر از اینکه ملا اختر منصور در حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در داخل خاک پاکستان کشته شده باشد یا نه، این اقدام خودسرانه آمریکایی ها و حمله به خاک پاکستان نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی پاکستان است.
وی افزود: همچنین حمله به خاک پاکستان برای کشتن رهبر طالبان، به مفهوم تخریب چهره پاکستان به عنوان یکی از کشورهای میانجی صلح میان طالبان و دولت افغانستان است.
این دیپلمات پاکستانی همچنین اظهار داشت: حمله آمریکا به قصد کشتن رهبر طالبان، نقض روند مذاکرات صلح میان دولت کابل و طالبان است. آنها از یک سو مدعی تلاش برای مذاکرات صلح هستند و از سوی دیگر رهبران گروه طالبان را هدف قرار می دهند.
نیمه شب گذشته شبکه های خبری مختلف پاکستان در اخبار فوری به نقل از مقامات آمریکایی، از احتمال کشته شدن 'ملا اختر منصور' رهبر طالبان افغانستان خبر دادند.
بر اساس گزارش این رسانه ها، یکی از مقامات پنتاگون(رسانه ها به نام وی اشاره نکرده اند) گفته است که خودروی حامل ملا اختر منصور در ساعات پایانی جمعه شب گذشته به وقت محلی در جریان حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکای در یکی از نقاط پاکستان در نزدیک مرز افغانستان هدف قرار گرفته و او به همراه یکی از افرادش به احتمال زیاد کشته شده است.
به گفته این مقام آمریکایی، این حمله به دستور شخص باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا انجام شده است.
همچنین اخبار و گزارش ها حاکی است شب گذشته مقامات دولت آمریکا با مقامات عالی دولت پاکستان و افغانستان تماس تلفنی برقرار کرده و از 'احتمال زیاد' کشته شدن ملا اختر منصور در حمله پهپادهای آمریکایی به آنان خبر داده اند. در این راستا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تماسی تلفنی با محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان داشته است.
در صورت صحت داشتن خبر مرگ ملا اختر منصور، تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان از جمله روند مذاکرات صلح دولت کابل با طالبان دچار دگرگونی های اساسی خواهد شد و این موضوع حتی فضای روابط افغانستان و پاکستان و نیز فضای سیاسی و امنیتی پاکستان را هم تا حدودی تحت تاثیر قرار خواهد داد.
تابستان سال گذشته کمتر از یک ماه پس از برگزاری دور اول مذاکرات مستقیم صلح میان نمایندگان طالبان افغانستان و دولت کابل به میزبانی اسلام آباد، انتشار خیر غافلگیر کننده و بدهنگام مرگ ملا عمر، باعث شد تا روند این مذاکرات متوقف شود و با نزدیک به یک سال تلاش های پی در پی گروه چهارجانبه متشکل از افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا برای راضی کردن طالبان به بازگشت به پای میز گفت و گوهای صلح با دولت کابل، تا به امروز نافرجام بوده است.
در آذر ماه سال گذشته نیز اخبار مبنی بر مجروح شدن ملا اختر منصور در جریان یک درگیری مسلحانه در شهر کویته پاکستان منتشر شده بود.
ملا اختر منصور تابستان سال گذشته و بعد از اعلام خبر ناگهانی مرگ 'ملا عمر' رهبر سابق طالبان پاکستان، به رهبری این گروه انتخاب شد.
ملا اختر منصور پیش از مرگ ملا عمر و قبل از اینکه به عنوان رهبر طالبان افغانستان منصوب شود، به عنوان معاون ملا عمر فعالیت داشت. وی در دوره حکومت رژیم طالبان بر افغانستان سرپرست وزارت هوانوردی ملی این حکومت بود و پس از سقوط رژیم طالبان، رهبری امور نظامی گروه طالبان را برعهده داشت.
در اعلامیه‌ای که طالبان یک روز پس از تأیید مرگ ملا عمر در تابستان سال گذشته منتشر کرد، آمده است که اعضای ارشد طالبان با ملا اختر منصور به عنوان رهبر جدید این گروه بیعت کردند.
اما مدت کوتاهی پس از رهبری اختر منصور، اختلاف های شدید درون گروهی در گروه طالبان افغانستان آغاز شد و آن دسته از اعضای این گروه که موافق رهبری اختر منصور نبودند، راه خود را از وی جدا کردند و حتی گزارش هایی هم مبنی بر درگیری های نظامی میان اعضای گروه موسوم به 'طالبان ناراضی' با افراد ملا اختر منصور منتشر شد.
آساق**1723

نظر شما