شناسهٔ خبر: 12823753 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

حمایت از صادرات غیرنفتی فقط در حد شعار است

صاحب‌خبر -
تین نیوز | نائب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با تأکید براینکه با اتکاء به دلار های نفتی به هیچ عنوان صادرات توسعه نخواهد یافت، گفت:متأسفانه در حال حاضر به صادرات نگاه صرفاً ابزاری می شود.
 
محمد لاهوتی با اشاره به اینکه هر زمان که فروش نفت کشور با مشکل روبه رو شود و درآمد نفتی کاهش پیدا می کند شعارهای عدم وابستگی به درآمدهای نفتی و حمایت از صادارت غیر نفتی مطرح می شود، اظهار داشت: تجربه نشان داده است که به محض افزایش قیمت نفت بلافاصله تمام برنامه های حمایتی از صادرات غیر نفتی به فراموشی سپرده می شود.
 
وی با تأکید براینکه با اتکاء به دلارهای نفتی به هیچ عنوان صادرات توسعه نخواهد یافت، افزود: متأسفانه در حال حاضر به معقوله صادرات با نگاه ابزاری نگاه می‌کنیم تا الزام. این در حالی است که صادرات برای هر کشور یک الزام اساسی به شمار می آید که  به نفع اشتغال و افزایش سهم جهانی از اقتصاد جهانی و ارتقاء قدرت چانه زنی در امور سیاسی است.
 
نائب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: به اعتقاد بنده اگر الزامات توسعه صادرات در کشور رعایت و زیر ساخت ها مهیا شود و البته از اجرای سلیقه ای قوانین جلوگیری کنیم به طور حتم توسعه صادارت به وجود خواهد امد.
 
لاهوتی با اعلام اینکه صادارت نیازمند تشویق های صادراتی نیست، گفت: توسعه صادرات نیازمند حمایت است. البته فلسفه وجودی جوایز صادراتی به ان مقطعی بر می گردد که نوسان نرخ دلار به میزان تورم افزایش پیدا نکرده بود به همین دلیل دولت با پرداخت جوایز صادراتی در صدد بود تا این تفاوت نرخ ارز و تورم را جبران کند.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ ارز به گونه ای متناسب با تورم افزایش پیدا نمی کند، اظهارداشت: نرخ ارز در طول این 8 سال به 3 برابر رسیده است که این امر نشان از ان دارد که رفتارها در اقتصاد کشور به هیچ عنوان علمی نیست و با واقعیت های اقتصاد همخوانی ندارد.
 
نائب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ما با سلیقه ای عمل کردن در اقتصاد رشد خود را با کندی همراه کرده ایم وحتی به واردات سوبسید هم می دهیم که این خود موجب توان صادراتی کشور نسبت به رقبای خود کاهش می دهد.
 
وی با اشاره به اینکه یک دولت قانون نرخ ارز را در برنامه 5 پنجم توسعه اجراء نکرد و همین امر دلار را یک شبه به 3 برابر رساند، اظهار داشت: در حال حاضر قدرت خرید مردم و تولیدکنندگان به یک سوم رسیده است که در این رابطه دولت باید تدبیر مناسبی را به کار گیرد.

نظر شما