شناسهٔ خبر: 1278326 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،

سند راهبردی موسیقی نواحی ایران تدوین می شود

خبرگزاری شبستان: مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری با بیان اینکه 15 منطقه موسیقایی در نواحی ایران وجود دارد، گفت: موسیقی ایران جزو میراث ناملموس بشری محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، پیروز ارجمند، مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه چهارشنبه (19 شهریور) در حاشیه مراسم افتتاحیه جشنواره دف نوازی در جمع خبرنگاران استان در سنندج با اشاره به وجود 15 مرکز موسیقایی نواحی ایران، اظهار کرد: موسیقی نواحی سه جنبه پژوهشی، سفارشی و کاربردی دارد.

 

وی، افزود: ما اگر بخواهیم به دولت کمکی بکنیم باید موسیقی را از جنبه سفارشی خارج کنیم و تحقق این مهم نیازمند حمایت از موسیقی دانان و همچنین موسیقی نواحی می باشد.

 

مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری با بیان اینکه در مرحله اول باید به رفع مشکلات موسیقی دانان بپردازیم، تصریح کرد: در این راستا بخش معیشتی آنان و رفع دغدغه ها و زندگی هنرمندان برای ما در اولویت قرار دارد.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این راستا، هم اکنون در حال جمع آوری بانک اطلاعاتی هنرمندان هستیم، یادآور شد: شان هنرمندان را نباید با صدقه دادن زیر سوال ببریم در چرا که این افراد جزء غنی ترین افراد از جنبه هنری هستند، لذا نگاه صدقه ای به آنان باید برچیده شود.

 

ارجمند، با بیان اینکه موسیقی ایران جزو میراث ناملموس بشری محسوب می شود، گفت: دولت ها در حفظ این میراث نباید دخالت کنند و فقط وظیفه آگاهی بخشی  را انجام داده و لازم است مردم خود در حفظ آن بکوشند.

 

وی، با اشاره به تدوین سند راهبردی موسیقی نواحی ایران، افزود: این سند برای 34 سال تدوین شده و بالاترین سند بالادستی موسیقی ایران است و مبنای آن پیشرفت موسیقی نواحی بوده و در چند ماه آینده جنبه عملیاتی پیدا می کند.

 

ارجمند، با اشاره به تدوین سند قبلی در دولت های نهم و دهم بیان کرد: این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید نشد چرا که نه تنها به موسیقی ایران کمکی نمی کرد بلکه عاملی بازدارنده نیز به شمار می رفت.

 

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه موسیقی ایران هم اکنون متولی خاصی ندارد، ابراز کرد: امید است، تدوین این سند نقشه راهی در راستای حفظ شان هنرمندان و همچنین پیشرفت موسیقی ایران زمین باشد.

 

وی، همچنین به حضور بانوان در عرصه موسیقی اشاره و خاطرنشان کرد: حضور بانوان ایرانی بر روی صحنه موسیقی همواره در بهترین شکل و با رعایت شئونات اسلامی همراه بوده و در این زمینه هیچگونه ممنوعیتی وجود ندارد.

 

پایان پیام/

نظر شما