شناسهٔ خبر: 12750775 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شهادت مصطفي بدرالدين، فرمانده بزرگ حزب‌الله در سوريه

ذوالفقار اراده كرد «شهيد» بازگردد

روزنامه جوان

مصطفي بدرالدين در كنار عماد مغنيه اولين باشگاه رزمي شيعي را در لبنان ايجاد كرد و پس از شكل‌گيري حزب‌الله، نقش كليدي در بخش امنيتي و نظامي حزب‌الله به عهده گرفتند و توانستند در كنار هم «عمليات‌هاي غيرممكن» زيادي انجام دهند و سرانجام در همان خاكي كه حاج رضوان به شهادت رسيده بود، پس از هشت سال هدف قرار گرفت و به شهادت رسيد.

صاحب‌خبر -
بامداد روز جمعه حزب‌الله لبنان طي بيانيه‌اي اعلام كرد «مصطفي بدرالدين» معروف به «ذوالفقار» از فرماندهان ارشد اين جنبش در سوريه به شهادت رسيده است. خبر شهادت بدرالدين ضايعه‌اي بزرگ براي حزب‌الله و طرفداران آن محسوب مي‌شود چرا كه سرتاسر تاريخ حزب‌الله با بدرالدين پيوند خورده است. بدرالدين در سال 1961 در منطقه الغبيري، يك منطقه پرجمعيت و فقيرنشين واقع در حاشيه جنوبي بيروت، پايتخت لبنان به دنيا آمد. 14 سال بعد، زماني كه جنگ داخلي لبنان شروع شد بدرالدين به همراه عماد مغنيه به سازمان فتح محلق شدند و توسط اين گروه فلسطيني مورد آموزش قرار گرفتند، آنها بعدها يك گروه 100 نفره از جوانان جنوب لبنان را به عضويت «سازمان آزادي‌بخش فلسطين» درآوردند كه اولين نشانه از شكل‌گيري يك «باشگاه رزمي شيعي» در لبنان بود. بدرالدين و عماد مغنيه بعدها كه از اقدامات نيروهاي فلسطيني نااميد شده بودند به همراه خيل انبوه جوانان شيعي به جنبش امل به عنوان يك نهضت سياسي و شبه‌نظامي شيعي پيوستند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در نتيجه شكل‌گيري حزب‌الله لبنان در اوايل دهه 1980 ميلادي، بدرالدين و مغنيه به اين جنبش پيوستند و مسئوليت‌هاي مهمي در بخش عملياتي و امنيتي حزب‌الله به عهده گرفتند. ذوالفقار در سال 1983 در كويت به اتهام توطئه براي منفجر كردن سفارت امريكا در آن كشور زنداني شد اما با حمله به صدام حسين در 1990 به كويت، فرصتي پيش آمد تا بدرالدين از اين كشور خارج شده و به لبنان بازگردد. عماد مغنيه در همين سال‌ها با خواهر بدرالدين ازدواج كرده بود.  بعد از 20 سال نيروهاي حزب‌الله با عمليات‌هايي كه مغنيه و بدرالدين نقش مركزي در آنها داشتند، موفق شدند براي اولين بار رژيم صهيونيستي را مجبور به عقب‌نشيني بدون قيد و شرط از خاك يك كشور عربي اسلامي بكنند. اوج عملكرد بدرالدين و مغنيه در جريان جنگ تابستان 2006 لبنان بود كه در حزب‌الله قدرت و مهارت‌ رزمي بي‌نظيري در مقابل يكي از مجهزترين ارتش‌هاي جهان از خود نشان داد. علاوه بر عده‌اي از بزرگ‌ترين عمليات‌هاي پيچيده امنيتي را به بدرالدين و مغنيه نسبت داده مي‌شود. از جمله، عمليات 23 اكتبر 1983 عليه تفنگداران امريكايي كه براي حمايت از رژيم صهيونيستي وارد لبنان شده بودند. در جريان اين عمليات 241 سرباز امريكايي كشته شده‌اند. عمليات اكتبر 1983 در محافل آكادميك موفق‌ترين عمليات نامتقارن در قرن بيستم لقب گرفت كه منجر به خروج فوري امريكا از لبنان شد.  پس از ترور عماد مغنيه در سال 2008، بخش زيادي از مسئوليت‌هاي وي به بدرالدين واگذار شد هر چند حزب‌الله هيچ‌گاه به صورت رسمي نام بدرالدين را به عنوان جانشين عماد مغنيه معرفي نكرد. در پي شروع بحران سوريه، رفت‌وآمدهاي وي به اين كشور در آن كشور افزايش يافت و گفته مي‌شود رابط مستقيم بين نصرالله و بشار اسد بود. ذوالفقار پيش از اين نيز هدف تروريستي دشمنان خود در سوريه قرار گرفته بود. بنابر گزارش نيويورك تايمز، هدف عمليات تروريستي اواخر دي ماه 1394 رژيم صهيونيستي در حمله به كارواني از نيروهاي مقاومت در نزديكي جولان در واقع بدرالدين بود كه در لحظه آخر از اين كاروان جدا مي‌شود. در جريان اين عمليات عده‌اي از نيروهاي مقاومت از جمله جهاد مغنيه، فرزند عماد و خواهر‌زاده بدرالدين به شهادت رسيدند.
  
چگونگي ترور مغنيه
حزب‌الله لبنان در بيانيه روز جمعه خود توضيح بيشتري در مورد شهادت ذوالفقار نداد اما تأكيد كرده نتايج تحقيقات به زودي مشخص خواهد كرد كه آيا وي بر اثر شليك موشك هدف قرار گرفته يا بر اثر حمله هوايي به شهادت رسيده است اما شبكه تلويزيوني الميادين كه به حزب‌الله نزديك است گزارش داد كه هواپيماهاي اسرائيلي به محل اقامت اين عضو حزب‌الله در نزديكي فرودگاه دمشق حمله كردند و در اين عمليات، تعدادي از همراهان او نيز كشته شده‌اند. مقامات اسرائيلي همانند موارد قبلي سياست ابهام در پيش گرفته و از تأييد يا تكذيب نقش خود خودداري مي‌كنند.
  
ويژگي‌هاي امنيتي بدرالدين
پايگاه خبري ديلي بيست امريكا كه روابط نزديكي با اسرائيلي‌ها دارد، در گزارشي درباره بدرالدين آورده است: «بدرالدين به عنوان يك روح غيرقابل شناسايي و تقريباً غيرقابل رديابي در سرتاسر لبنان رفت و آمد مي‌كرد بدون اينكه ردپايي از خود به جاي بگذارد.» نيكولاس بلنفورد روزنامه‌نگار كاركشته امريكايي كه بيش از يك دهه است تحولات حزب‌الله لبنان را پوشش مي‌دهد و كتابي با عنوان «رزمندگان خدا: درون 30 سال نبرد عليه اسرائيل» دارد به پايگاه ديلي بيست گفته است: «حزب‌الله سران زيادي دارد بعضي از آنها كاملاً قابل مشاهده هستند مانند شبكه‌هاي رفاه اجتماعي و حضور پارلماني [اما] ساير بخش‌ها قابل رؤيت نيست. دنيايي كه مصطفي بدرالدين زندگي مي‌كرد يكي از آن دنيا‌هاي تاريك و غيرقابل مشاهده بود. بنابر گزارشي كه سرويس اطلاعات امنيتي كانادا كه گفته مي‌شود از يكي از اعضاي حزب‌الله بازجويي كرده، «بدرالدين خيلي خطرناك‌تر از عماد مغنيه بود.» مسئله‌ ديگر درباره بدرالدين، حجم تبليغات منفي در بعضي رسانه‌هاي عربي و غربي عليه اوست. اين رسانه‌ها در طول چند سال گذشته مسائلي از جمله بداخلاق بودن وي، آموزش در اوكراين، تجارت طلا، اتهامات اخلاقي و ترور رفيق حريري در باره ذوالفقار مطرح كرد‌‌ه‌اند.
  
بازگشت به عماد
بهترين توصيفي كه از زندگي بدرالدين شده در بيانيه حزب‌الله آمده است: «اين فرمانده بزرگ در رأس نبرد با طرح امريكايي- صهيونيستي در منطقه بود و در جهاد و رويارويي با گروه‌هاي تكفيري در سوريه مصمم بود. زندگي ذوالفقار كه مملو از جهاد، اسارت، مجروحيت و موفقيت‌هاي ويژه بزرگ بود، به شهادت ختم شد و به كاروان فرماندهان شهيد (رحمت خدا بر آنها باد) و به‌ويژه رفيق و همرزمش، فرمانده شهيد حاج «عماد مغنيه پيوست.»

نظر شما