شناسهٔ خبر: 12638055 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی خبرداد:

رد پای سرمایه گذاری هلندی ها در ایران

اکونیوز: وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز سرمایه گذاری هلندی ها در ایجاد گلخانه های مدرن در ایران گفت: در سفر به مناطق مختلف ایران جای پای هلندی ها را در گوشه و کنار کشوردر توسعه گلخانه های مدرن می بینم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،"محمود حجتی"  در دیدار با وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند افزود: خوشبختانه هلندی ها در زمینه گلخانه های مدرن در ایران سرمایه گذاری های خوبی کرده اند که نمونه بارز آن سرمایه گذاری در کرمان در سطح 750 هکتار است که در دو سه روز آینده عملیات اجرایی فاز اول آن آغاز خواهد شد.
وی گفت: هلندی ها همچنین در خرم آباد سرمایه گذاری مشترکی را برای یک مجتمع گلخانه ای به ظرفیت 50 هکتار آغاز کرده اند که در فاز اول 10 هکتار آن با مشارکت 30 درصدی هلندی ها آغاز شده است.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: هلندی ها همچنین سرمایه گذاری های مشترکی را در منطقه آزاد ارس و در منطقه جلفا برای ایجاد گلخانه های وسیع آغاز کرده اند که فاز اول آن به مساحت 13 هکتار در تیر به بهره برداری می رسد و کل مجموعه کنترل هوشمند است.
وی با بیان اینکه ایران و هلند می تواند جهت صادرات به کشورهای دیگر با هم همکاری های گسترده ای داشته باشند گفت: بعد از برجام سرعت کارها در این زمینه بیشتر است و با حمایت وزرای کشاورزی دو کشور می تواند تسریع یابد.
حجتی با بیان اینکه ما طرح کشت و پرورش ماهی در قفس با هدف بلندمدت یک میلیون تن در سال را در دریای خزر ، خلیج فارس و دریای عمان آغاز کرده ایم افزود: ایران در سواحل جنوبی سرمایه گذاری های فوق العاده ای انجام داده است که کشور هلند می تواند در این زمینه مشارکت کند.
وی با بیان اینکه ما قبل از تحریم ها صادر کننده میگو به اروپا بودیم ، گفت: خوشبختانه هم اینک تمام زنجیره تولید از ابتدا تا انتهای میگو در ایران و تحت استاندارد اروپایی ایجاد شده است و امیدواریم با کمک هلندی ها در دوره پسابرجام بتوانیم به جایگاه قبلی خود در این زمینه دست یابیم.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران به فناوری تولید خاویار پرورشی دست یافته است افزود: هلندی ها می توانند در این زمینه با ایران همکاری کنند و ما از سرمایه گذاری هلندی ها استقبال می کنیم.
حجتی با اشاره به تنوع اقلیمی ایران گفت: هم اینک در کشورمان هزار و 450 گونه گیاهان دارویی شناخته شده وجود دارد که خام برداشت و صادر می شود که این زمینه نیز می تواند زمینه سرمایه گذاری سرمایه گذاران هلندی باشد تا پس از فرآوری و ایجاد ارزش افزوده به کشورهای دیگر صادر شود.
وی به طرف هلندی پیشنهاد کرد برای تسریع در کارها یک گروه کار مشترک دولتی با هماهنگی سفارتخانه های دو کشور ایجاد شود.
قرار است هیئت هلندی فردا به شیراز سفر و از نزدیک در جریان پیشرفت های کشاورزی و صنعتی ایران در این شهر باشد.
وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند گفت: ما به روابط با ایران به عنوان روابط کوتاه مدت نگاه نمی کنیم بلکه به دنبال روابط بلندمدت در همه زمینه ها هستیم.
همچنین هنک کامپ در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت های بسیار خوب کشاورزی ایران گفت: ایران دارای میوه ها و محصولات بسیار باکیفیت است که ما آماده ایم زمینه صادرات این محصولات را از طریق هلند به اروپا فراهم کنیم.
وی با اشاره به محصولات لبنی باکیفیت ایرانی و همچنین تولیدات گل در کشورمان افزود: ایران و هلند می توانند در این زمینه با یکدیگر همکاری های بسیار گسترده در جهت تولید و صادرات این محصولات داشته باشند.
هنک کامپ با اشاره به کم آبی کشورمان گفت: ما در هلند به فناوری دست یافته ایم که می توانیم در یک متر مربع صد کیلوگرم گوجه فرنگی با 5 لیتر آب به عمل آوریم که در این زمینه نیز آماده همکاری با ایران هستیم.
وی همچنین از آمادگی هلند برای استفاده از فناوری گیاهان دارویی کشورمان خبر داد و افزود: دو کشور در زمینه های مختلف کشاورزی صاحب نظر هستند که می تواند این امر زمینه ساز افزایش همکاری ها باشد.

. انتهای پیام /*

نظر شما