شناسهٔ خبر: 12596512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

جنبش عدم تعهد با محکومیت مصادره 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران توسط واشنگتن تاکید کرد

آمریکا ناقض حقوق بین‌الملل است

صاحب‌خبر -

در پی اقدام آمریکا در مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده کشورمان، کشورهای عضو جبش عدم تعهد که متشكل از 120 كشور جهان هستند، در بیانیه ای با حمایت از ایران، حکم دیوان عالی آمریکا را ناقض حقوق بین الملل اعلام کردند.

اقدام اخیر آمریکایی‌ها در غارت اموال ایران و رای دیوان عالی این کشور درباره مصادره 2 میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان با واکنش قاطع کشورهای جنبش عدم تعهد روبرو شد. دفتر همآهنگی جنبش عدم تعهد رویه غیر قانونی آمریکا در به چالش کشیدن حقوق بین الملل از طریق اجازه دادن به شاکیان خصوصی و تسهیل کار آنها برای طرح دعاوی در دادگاههای آمریکا بر علیه دولتهای دارای حاکمیت ملی، از جمله ایران را که منجر به آراء علیه آنها و نهادهای ملی آنها شده، مردود اعلام کرد در بیانیه این جنبش آمده است؛  قوانین کنگره که راه را برای مصادره غیر قانونی دارایی‌های خارجی هموار می کند و اقدامات دولت آمریکا که به شکلی غیر قانونی حسابهای ذی ربط را مسدود می‌کند، به دادگاهها آمریکا امکان صدور چنین آراء بی پایه ای را داده اند. همچنین جنبش عدم تعهد اعتراض خود را نسبت به این گونه تقابل آمریکا علیه حقوق بین الملل که از طریق تعلیق یکجانبه مصونیت دولتها و نهادهای ملی آنها و بر یک مبنای غیر حقوقی و جعلی صورت گرفته و مورد شناسایی جامعه بین المللی قرار ندارد، اعلام کرد و این عمل را در مغایرت کامل با تعهدات بین‌المللی آمریکا و الزامات معاهداتی آن کشور دانست. این رویه در تعارض با بنیادی ترین اصول حقوق بین الملل، بویژه اصل مصونیت دولتها به عنوان یکی از مبانی نظم حقوقی بین المللی و یک قاعده آمره حقوق بین الملل، قرار دارد. تفوق این اصل مورد شناسایی جامعه ملل، همه نظامهای حقوقی و دیوان بین المللی دادگستری قرار گرفته و اخیرا در چارچوب کنوانسیون ملل متحد در مورد مصونیت قضایی دولتها و دارایی‌هایی آنها نیز تدوین شده است. این جنبش از آمریکا دعوت کرد که اصل مصونیت دولتها را محترم بشمارد و تاکید کرد که عدم رعایت این اصل عواقب سوئی، از جمله بی ثباتی و اغتشاش در روابط بین الملل و تضعیف حکومت قانون در سطح بین المللی، در پی خواهد داشت و اقدامی متخلفانه محسوب می شود که موجب مسئولیت بین المللی خواهد بود. بیانیه جنبش عدم تعهد که 120 کشور در آن عضویت دارند، به دنبال درخواست هفته گذشته ایران از سازمان ملل برای تماس با دولت آمریکا جهت جلوگیری از دست دادن دارایی‌هایش، از سوی دفتر هماهنگی این جنبش صادر شد.  در پی این بیانیه، غلامعلی خوشرو سفیر ایران در سازمان ملل از «بان کی مون» دبیرکل این سازمان خواسته تا بیانیه جنبش عدم تعهد در بین اعضای مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل توزیع شود.  گفتنی است؛ آمریکا روز بیست‌و سوم آوریل حکم داد که می توان از حدود دو میلیارد دارایی های ایران برای پرداخت غرامت به خانواده های کشته شدگان بمب گذاری سال 1983 در لبنان و سایر حملات مرتبط با ایران استفاده کرد!

    واکنش سازمان ملل به بیانیه عدم تعهد
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در خبری در این باره نوشت: «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که نامه جنبش عدم تعهد در زمینه مخالفت با اقدام آمریکا مبنی بر مصادره اموال ایرانرا دریافت کرده و در حال بررسی این نامه است. اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد: واشنگتن نیازی به دخالت سازمان ملل برای حل این مسئله نمی بیند!
 

نظر شما