شناسهٔ خبر: 12571156 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور:

سود مبادلات مرزي بايد عايد مرزنشينان شود

سنندج- ايرنا- معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور تاكيد كرد در موضوع مبادلات مرزي در مرزهاي كولبري، سود اين مبادلات بايد عايد مرزنشينان باشد و مرزنشينان تنها به يك حق كوله كشي بسنده نكنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ايرنا حسين ذوالفقاري روز چهارشنبه در حاشيه پانزدهمين نشست تخصصي امنيتي در سنندج در جمع خبرنگاران به برگزاري جلسات متعدد در مركز و با حضور استانداران استان هاي مرزي به منظور ساماندهي معابر مرزي اشاره كرد و افزود: در اين جلسات توافق هايي صورت گرفت و تصميم گرفته شد كه ساز و كارها به گونه اي تعريف شود كه سود ناشي از مبادلات مرزي متوجه مرزنشينان شود نه اينكه مرزنشين صرفا يك حق كوله كشي داشته باشد و اين هم بايد خود مرزنشينان به اين امر توجه كنند و با ما هماهنگي و همراهي داشته باشند كه اين اتفاق بيافتد.
او يادآور شد عزم همه مسوولان بر اين است مشكل مرزنشينان برطرف شود و معيشت آنها مورد توجه قرار گيرد و فرمايشات اخير رهبر مظعم انقلاب هم براي ما يك پشتوانه بسيار خوبي بود كه بتوانيم بر مبناي قانوني اين موضوع را حل كنيم كه شرمنده مرزنشينان نباشيم.
او گفت: مسوولان ارشد كشور و در راس آنها رهبر معظم انقلاب اهتمام ويژه اي براي رفع مشكلات معيشتي مرزنشينان دارند.
وي گفت: تمام مسوولان كشور و همچنين مسولان استان كردستان براي حل موضوع معيشت مرزنشينان اتفاق نظر دارند.
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور با بيان اينكه برخي از دستگاه ها در كشور نگران ورود كالاهاي قاچاق هستند و در حقيقت به دنبال كمك به توليد در كشور هستند و در اين ارتباط نظراتي دارند گفت: در اين ارتباط دو موضوع شامل معيشت مرزنشيان و منافع عده خاصي وجود دارد كه بايد بررسي شود كه منافع مرزها تنها متوجه اين عده خاص نشود.
او با بيان اينكه بحث هاي زيادي در شوراي امنيت كشور در ارتباط با وضعيت معيشت مرزنشينان انجام شد افزود: قطعا تمام دستگاه هاي امنيتي، انتظامي و اطلاعاتي كشور از جمله شوراي امنيت كشور براي حل مشكل معيشت مرزنشينان نظر مثبتي دارند.
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه موضوع معيشت مرزنشينان از سه ماه قبل در جلساتي با حضور برخي از استانداران در مركز دنبال مي شود گفت: در اين جلسات توافق شد براي ساماندهي اين معابر اقدامي هماهنگ بين تمام دستگاه ها اعم از وزارت اقتصاد و دارايي، گمرك، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و وزارت كشور به وجود بيايد كه بتوانيم به گونه اي ساماندهي كنيم كه مرزنشينان حداكثر استفاده را ببرند و در عين حال مواردي اتفاق نيافتد كه به توليد كشور لطمه بزند.
ذوالفقاري به شكل گيري توافق اوليه در اين ارتباط نيز اشاره كرد و افزود: طبق اين توافق 10 روز مهلت را تعيين كرديم تا مسوولان ذيربط نظراتشان را در اين ارتباط ارايه كنند و اين طرح تهيه شود و با تصويب مقامات مسوول بتوانيم يك روال تعريف شده و مشخص هم براي مرز و مرزنشينان و هم براي ساير افرادي كه قصد خريد از بازارهاي استان كردستان را دارند، داشته باشيم.
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور در بخش ديگري از سخنان خود در ارتباط با برگزاري نشست تخصصي امنيتي در سنندج نيز گفت: در اين نشست مسائل مختلف امنيتي و انتظارات دو طرف در سطح ملي و استاني مطرح شد و مباحث و موارد مربوط به قوانين و مقررات امنيتي در اين نشست توضيح داده شد.
ذوالفقاري افزود: همه همكاران در تلاش هستند يك همگرايي و درك مشترك در حوزه هاي مختلف امنيت را تقويت كنيم و اين همگرايي منجر به كمك به امنيت استان كردستان و كشور شود.
او در ارتباط با وضعيت امنيت استان كردستان نيز گفت: با بررسي هايي كه انجام گرفت شوراي تامين استان و شهرستان هاي تابعه بسيار فعال هستند و هماهنگي و همكاري بسيار خوبي بين دستگاه هاي عضو شوراي تامين وجود دارد و نتيجه آن امنيت مناسبي است كه در استان كردستان اكنون حاكم است.
وي با اشاره به وجود همه تهديداتي كه با پيچيدگي هاي بسيار زيادي كه در جوار مرز وجود دارد گفت: امروز در بررسي ها و ارزيابي هاي ميداني كه توسط كارشناسان صورت گرفته مي توانيم بگويم استان كردستان در وضعيت امنيتي بسيار خوبي قرار دارد كه قطعا نقش مردم شريف و نجيب استان در اين امنيت بي بديل است.
او از تلاش همه دستگاه هاي مسوول وظيفه تامين امنيت از جمله مرزباني، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و دستگاه قضايي و نيروي انتظامي و روساي شوراي تامين استان و شهرستان ها در تامين امنيت قدرداني كرد و گفت: بدون همراهي و هماهنگي و خواست مردم امنيت در اين سطح با وجود اين همه تهديد به دست نمي آيد و از اين رو نقش مردم بي بديل است.
3033/1904

نظر شما