شناسهٔ خبر: 12554934 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

پتروشيمي لرستان با حضور معاون اول افتتاح شد

ظرفيت توليد پلي‌اتيلن ايران ٩٦٠هزار تن افزايش مي‌يابد

صاحب‌خبر -

شانا|‌ بيژن زنگنه، وزير نفت صبح ديروز در آيين رسمي گشايش مجتمع پتروشيمي لرستان گفت: بايد به همه افرادي كه در اجراي اين پروژه مشاركت داشتند، تبريك بگويم زيرا ساخت اين مجتمع به صورت كامل از سوي بخش خصوصي واقعي انجام شده است. وي با اشاره به واگذاري بيشتر واحدهاي موجود در مسير خط لوله اتيلن غرب به هلدينگ باختر تصريح كرد: خوشبختانه اين واگذاري از جمله مواردي بوده است كه ١٠٠درصد به بخش خصوصي واگذار شده و سرمايه‌گذار هم توانسته است به همه تعهدهاي خود عمل كند؛ در حالي كه در بسياري از واگذاري‌ها با گرفتاري‌هاي عجيب و غريبي روبه‌رو بوديم، در اين باره خوشبختانه مشكلي نداشتيم.
زنگنه با بيان اينكه واگذاري اين واحدها به هلدينگ باختر نه تنها پشيماني نداشته است بلكه جاي اميدواري دارد، اظهاركرد: اين هلدينگ يكي از بزرگ‌ترين هلدينگ‌هاي كشور است كه پنج شركت بزرگ پتروشيمي غير از پتروشيمي كاويان، بزرگ‌ترين واحد الفين كشور را در بر مي‌گيرد. ضمن اينكه هم‌اكنون خوراك پتروشيمي‌هاي لرستان، انديمشك، كرمانشاه، مهاباد، مياندوآب، ايلام از خط لوله اتيلن غرب تامين مي‌شود.
وزير نفت با تشكر از سرمايه‌گذاران اين طرح اظهار كرد: سرمايه‌گذاران خصوصي در اين طرح توانستند به خوبي از عهده اجراي اين پروژه برآيند. زنگنه اجراي اين پروژه را از جمله بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري‌هاي كشور در استان لرستان با هزينه‌يي حدود ٤٠٠ ميليون دلار بر پايه فاينانس اعلام كرد و افزود: امسال نيز دو مجتمع كردستان و مهاباد افتتاح مي‌شود كه با بهره‌برداري آنها ٩٦٠ هزار تن به ظرفيت توليد پلي‌اتيلن و ديگر واحدهاي پليمر اضافه مي‌شود. از طرفي وظيفه ما اين است كه محصولي كه در اين استان توليد مي‌شود به صورت خام صادر نشود و به صنايع پايين دستي بدل شود. وزير نفت با اشاره به تصويب ساخت خط لوله اتيلن غرب كشور در سال ٨١ گفت: در آن ايام نمايندگان مجلس براي ايجاد تعادل منطقه‌يي در كشور طرحي تصويب كردند كه همان زمان اعلام كردم مشكل ما توليد و اشتغال است و اختصاص منابع به فعاليت‌هاي خدماتي به بهبود زندگي مردم منجر نمي‌شود. لذا از نمايندگان درخواست كردم تا با ساخت خط لوله اتيلن غرب از عسلويه تا غرب كشور موافقت كنند به اين ترتيب كه دولت هزينه ساخت اين خط لوله را تامين كند و ديگر مجتمع‌هاي پتروشيمي را بخش خصوصي بسازد كه با اين پيشنهاد موافقت شد.
وزير نفت ادامه داد: امروز ما يك خط لوله هزار و ٧٠٠ كيلومتري از عسلويه تا مهاباد داريم كه مجتمع كرمانشاه در اين مسير پيش‌تر افتتاح شده است و امروز نيز مجتمع پتروشيمي لرستان افتتاح شد.
وي گفت: امسال كه سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل است سال بسيار مهمي براي واحدهاي پتروشيمي به شمار مي‌رود زيرا همان‌طور كه گفتم امسال ٩٦٠هزار تن به ظرفيت توليد پلي‌اتيلن و ديگر واحدهاي پليمري در واحدهاي موجود در مسير در خط لوله اتيلن غرب اضافه مي‌شود؛ ضمن اينكه ظرفيت توليد پلي‌اتيلن پتروشيمي كاويان نيز تا پايان امسال به حدود ٢ميليون تن خواهد رسيد.
به گفته زنگنه، واحدهاي ٢,٥ميليون تني پتروشيمي كاوه در عسلويه، 1.7ميليون تني كود اوره در فارس، 1.7ميليون تني در پرديس ٢ عسلويه و حدود يك ميليون تني ديگر واحدها امسال به بهره‌برداري مي‌رسند.
وي با اشاره به ديگر واحدهايي كه امسال نيز وارد مدار خواهند شد، تصريح كرد: در واقع امسال حدود 8ميليون تن به ظرفيت توليد پتروشيمي كشور اضافه مي‌شود و با احتساب قيمت‌هاي پيشين، حدود 4 ميليارد دلار به ارزش توليدات پتروشيمي افزوده مي‌شود كه اين موارد غير از برنامه بلندمدت براي افزايش ارزش توليدات پتروشيمي ٤٠ ميليارد دلار است. زنگنه ادامه داد: با توجه به باز شدن فضاي كشور اميدواريم، بتوانيم از فاينانس‌هاي خارجي براي تحقق اين برنامه‌ها بهره ببريم تا برنامه‌هاي توسعه‌يي پتروشيمي شتاب گيرد. وي افزود: در واقع مجموع فعاليت‌هاي صورت گرفته در صنعت پتروشيمي مصداق بارز تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است زيرا افزون بر جلوگيري از خام فروشي به افزايش زنجيره ارزش در صنعت نفت منجر مي‌شود.
زنگنه ادامه داد: همچنين ضمن اينكه شاهد اشتغالزايي ناشي از اجراي اين واحدها مي‌شويم، به دليل تعامل صورت گرفته ناشي از توليد و صدور محصولات، درون‌زايي و برون‌زايي اقتصادمان براي تعامل با ديگر كشورها افزايش مي‌يابد. وي گفت: به اتكاي محصولات توليد شده در صنايع پتروشيمي، سرمايه‌گذاران مي‌توانند بدون اينكه نيازي به ضمانت دولت داشته باشند به فاينانس طرح‌هاي بعدي خود بپردازند كه اين مساله به ما، براي تعامل و برونگرايي قدرت مي‌دهد. وزير نفت ادامه داد: زماني كه قرار بود طرح خط لوله اتيلن غرب اجرا شود، هنوز فناوري تبديل متانول به پروپيلن اقتصادي و تجاري نشده بود؛ در غير اين صورت بنده اين خط را اجرا نمي‌كردم و احداث واحدهاي GTP (تبديل گاز به پروپيلن) را در دستور كار قرار مي‌دادم.
زنگنه گفت: در اين دوره نيز اميدوارم با همراهي دولت بتوانيم حدود 3ميليون تن واحد GTP را در مناطق داخلي كشور اجرا كنيم، زيرا هم‌اكنون شبكه سراسري گاز در همه جا گسترده شده است و مي‌توانيم واحدهاي پتروشيمي بر پايه پروپيلن توليد كنيم؛ ضمن اينكه دولت هم بايد كمك كند تا اقتصاد اجراي اين طرح معقول شود.
زنگنه با اشاره به اجراي زيرساخت خط لوله اتيلن غرب از سوي دولت ادامه داد: خوشبختانه هم‌اكنون شاهد اجرايي شدن اين خط لوله در استان‌هاي غربي كشور هستيم؛ اگر اين واحدها در اين مناطق اجرا نمي‌شد اين استان‌ها صاحب پتروشيمي نمي‌شدند. وزير نفت ابراز اميدواري كرد كه اجراي خط لوله اتيلن غرب سبب توسعه و تحول استان‌هاي مسير اين خط لوله شود.
 

نظر شما