شناسهٔ خبر: 12504944 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خشونت هديه روز جهاني کارگر

صاحب‌خبر -

گروه بين‌الملل: در روز جهاني کارگر در اول ماه مه صدها هزار نفر در ده‌ها کشور اقدام به راهپيمايي کردند؛ امسال در آمريکا نيز برنامه‌هايي براي راهپيمايي هزاران نفر در شهرهاي مختلف از نيويورک تا لس‌آنجلس برگزار شد. دست‌اندرکاران راهپيمايي‌هاي روز کارگر در آمريکا تأکيد کرده‌اند، از سياست دولت باراک اوباما در دادن مجوز کار به آن دسته از مهاجران غيرقانوني که فرزندانشان در آمريکا بدنيا آمده‌اند، حمايت مي‌کنند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ترتيب‌دهندگان راهپيمايي‌هاي روز کارگر در آمريکا انتقادهاي خود را متوجه دونالد ترامپ نامزد پيشتاز در حزب جمهوري‌خواه کرده و اظهارات متعدد او در ماه‌ها و هفته‌هاي گذشته را «نژادپرستانه» و «زن‌ستيزانه» دانسته‌اند. ترامپ پيوسته گفته‌است «ديوار بلندي در مرز جنوبي آمريکا با مکزيک براي جلوگيري از ورود مهاجران خواهد ساخت».

روز يکشنبه آيين‌هاي روز کارگر در کشورهاي خاور دور نيز در جريان بود. به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين روز نزديک به سيصد هزار کارگر در ميدان برابر شهرداري سئول، پايتخت کره جنوبي، کشوري که صنايع عظيمي دارد، راهپيمايي کردند. راهپيمايان در سئول با لايحه‌اي که خانم «پارک گئون‌هاي» رئيس جمهوري کره جنوبي و حزب محافظه‌کار«سائه نوري» او ارائه کرده‌اند، مخالفت کرده و گفتند مبدل شدن اين لايحه به قانون، به شرکت‌هاي کره جنوبي امکان مي‌دهد با دست بازتر کارگران را اخراج کنند.درهمين حال، فدراسيون اتحاديه کارگران ژاپن اعلام کرد که بيش از 30 هزار نفر براي شرکت در تظاهرات روز جهاني کارگر در شهر توکيو پايتخت اين کشور جمع شدند. مهمترين شعارهاي تظاهرات کنندگان متمرکز بر افزايش سطح حقوق و دستمزد و بهبود شرايط و استانداردهاي کار بوده است. تظاهرات کنندگان همچنين از سياست‌هاي اقتصادي دولت به خصوص تصميم توکيو براي پيوستن به قرارداد تجارت آزاد به شدت انتقاد کردند. همزمان با برگزاري تجمعات اعتراضي ديروز (يکشنبه) روز کارگر در ترکيه و حضور سنگين نيروهاي امنيتي در استانبول، يک مرد بر اثر برخورد با آب‌ پرفشار کشته شد. براساس گزارش خبرگزاري دوغان، اين فرد 57 ساله در تماس با آب پرفشار در نزديکي ميدان تقسيم کشته شده است. به گزارش روزنامه حريت، مقامات استانبول در اولين روز ماه مه برابر با روز جهاني کارگر تدابير شديد امنيتي را براي مقابله با هرگونه درگيري احتمالي ميان معترضان و پليس اتخاذ کردند در همين راستا نزديک به 25 هزار پليس اعزام شده و بسياري از خيابان‌ها بسته شدند و گزارش‌هاي خبري از درگيري‌ در ميدان تقسيم حکايت داشتند. هنوز مشخص نيست که فرد کشته شده جزو معترضان بوده است يا خير.

سالانه به طور معمول اعتراضات گسترده‌اي در روز کارگر در ترکيه برگزار مي‌شود. دفتر فرمانداري استانبول در همين راستا اعلام کرد: در روز کارگر براي ايجاد امنيت شهروندان نزديک به 24 هزار و 500 تن از نيروهاي پليس گماشته شده‌اند. همچنين متروي ميدان تقسيم، به طور کامل بسته شده است. خبرهايي از شليک گاز اشک‌آور در ميان معترضان مخابره شد. خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد، پليس ترکيه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در اعتراضات روز کارگر در شهر استانبول را با استفاده از گاز اشک آور و ماشينهاي آب‌پاش متفرق کرد. همچنين نيروهاي امنيتي ترکيه چندين تن را که قصد تجمع در ميدان تقسيم استانبول را داشتند دستگير کردند و در اين محل معترضان با نيروهاي امنيتي درگير شدند. در محله «سيسلي» استانبول نيز در نزديکي ميدان تقسيم پليس مجددا براي متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و ماشينهاي آب‌پاش استفاده کرد. خبرگزاري آناتولي گزارش داد که بالغ بر 15000 نيروي پليس و 120 ماشين آب‌پاش در سراسر استانبول به منظور مقابله با تظاهرات روز کارگر مستقر شده‌اند.

نظر شما