شناسهٔ خبر: 1244790 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

اجاق خورشیدی توسط دانشجوی بردسیری اختراع شد

دانشجوی رشته مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی دانشگاه آزاد بردسیر موفق به اختراع اجاق خورشیدی شد.

صاحب‌خبر -

علیرضا طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در کرمان، با اشاره به اختراع اجاق خورشیدی خود گفت: امروز ما برای تحقق شعار «ما می توانیم» باید به خود متکی باشیم و از تمام ظرفیت های داخلی استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به تحریم های دشمنان افزود: با تجاری سازی و کاربردی کردن علم در جامعه می توان تمام تحریم ها را پشت سر گذاشت و توطئه های آنان را خنثی کرد.

 

این دانشجوی رشته مهندسی افزود: در عصر کنونی استفاده از انرژی های نو به جای سنتی و هزینه بر ضروری است و استفاده از انرژی در پاک بودن هوا نیز تاثیر مثبتی دارند.

 

طهماسبی با اشاره به عملکرد اجاق خورشیدی گفت: یک ظرف آب یک لیتری با قرارگرفتن در نقطه کانونی این «اجاق خورشیدی» در کمتر از 15 دقیقه به نقطه جوش خواهد رسید.

 

وی افزود: «اجاق خورشیدی» دارای یک صفحه محدب فلزی و پایه های متحرک قابل تنظیم است که این صفحه نور خورشید را در نقطه کانونی و محل قرارگرفتن ظرف، متمرکز می کند و باعث جوش آمدن می شود.

 

این دانشجو امکان چرخش متناسب با تغییر زاویه خورشید و هزینه کم ساخت را از مهمترین مزایای این دستگاه برشمرد و گفت: این «اجاق خورشیدی» با هزینه ای بالغ دو میلیون ریال و طی پنج ماه طراحی و ساخته شد.

 

طهماسبی خاطر نشان کرد: امروز باید به سمت  استفاده بهینه از منابع نامحدود انرژی های نو و حفظ محیط زیست حرکت کنیم و این دومین پروژه ای است که با استفاده از انرژی های پاک با عنوان «اجاق خورشیدی» ساخته شده است.
 

نظر شما