شناسهٔ خبر: 12416685 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد:

ضرورت تغییر سیاستگذاری کلان در حوزه اجتماعی

ایلنا: مشاور رئیس و مدیرکل مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: سیاستگذاری کلان در حوزه اجتماعی در کشور مغفول مانده و باید تغییر یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، سیدحسن موسوی چلک روز چهارشنبه در آیین تجلیل از مددکاران اجتماعی لرستان در شهرستان خرم آباد افزود: رویکرد سلامت محور، آینده محوری، پژوهش محوری، سیاستگذاری کلان در بحث سلامت اجتماعی کشور است و تغییر ساختار آموزش در حوزه مددکاری اجتماعی، محوری مهم و تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه با روشن شدن چراغ مطالبه گری اتفاقات خوبی در کشور خواهد افتاد افزود:کاهش فساد و افزایش پرسشگری در جامعه، پاسخگو‌ بودن مسئولان، اجرای بهتر قوانین، امنیت اجتماعی پایدار، استفاده صحیح از منابع، توسعه شاخص‌های رفاه اجتماعی و افزایش رضایت اجتماعی از ثمرات ترویج فرهنگ مطالبه گری در جامعه است.

مشاور رئیس و مدیرکل مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مددکاران اجتماعی سفیران تحقق سلامت اجتماعی جامعه هستند، گفت: مددکاران اجتماعی سکوت در مقابل مطالبات اجتماعی را نپذیرفته و شهروندان نیز باید نسبت به حقوق اجتماعی خود مانند سایر موارد از جمله توسعه فیزیکی شهر و حتی یارانه حساس باشند. 

وی اظهار داشت: مسئولیت و مطالبه گری اجتماعی دو مولفه بسیار مهم برای توسعه و انسجام نظام اجتماعی در این راستا شعار امسال بهزیستی کشورمطالبه گری اجتماعی را انتخاب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه که برداشت ما از مطالبه‌گری اجتماعی، تقابل و مقابله با دولت نیست اظهارکرد:در سایه تعامل است که حقوق شهروندی، مشارکت، انسجام ونشاط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، نظارت و کنترل اجتماعی بیشتر، فراهم خواهد شد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار کرد: مددکاری فقط انجام کار خیر نیست و مددکاری اجتماعی یک تخصص و حرفه ودارای قواعد خاص خودش است که ما این ظرفیت را به خوبی نشناخته ایم.

موسوی چلک ادامه داد: بر اساس آمارایران در سال ٢٠١٥ در حوزه شادی با ١٠ پله صعود، رتبه ١٠٥ در بین ١٥٧ کشور را داشته و همچنین در بحث شفافیت و سلامت اداری رتبه 144 از ١٥٧ کشوربوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاهی واقع بینانه تری به آسیب های اجتماعی داشته باشیم یاد آور شد: به گفته مسئولان قوه قضائیه ١٥ میلیون پرونده قضایی در محاکم مطرح می شود که ٢٣ درصد مردم از یک نوع اختلال سلامت روانی اجتماعی رنج می برند و با کوچکترین حرف و حرکتی در سطح شهر بسبت به هم پرخاش می کنند.

مشاور رئیس و مدیرکل مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه مددکاری اجتماعی در نگاه نوین خود دو ماموریت اساسی کمک به ارتقاء مستمر کیفیت زندگی آحاد مردم و توسعه شاخص های سلامت اجتماعی را دنبال می کند اظهار داشت: تحقق این دو ماموریت نیازمند توجه به رویکرد سلامت محوری با تاکید بر سلامت اجتماعی و توسعه برنامه های پیشگیرانه اجتماعی است و در راستای تحقق حقوق اجتماعی شهروندان ضمن مسئولیت پذیر بودن، پرسشگر و مطالبه گر هم باشد.

در این آیین با اهدا لوح سپاس از همسر شهید زنده کشور کبری حافظی وچند نفر از مددکاران اجتماعی تجلیل شد.

نظر شما