شناسهٔ خبر: 1241418 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

عراقچی:

مذاکره دوجانبه ایران و فرانسه فردا در ژنو/ مذاکره با آلمان یکشنبه در تهران

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرد: ایران و فرانسه فردا(چهارشنبه) در ژنو سوئیس با یکدیگر بطور دو جانبه مذاکره می کنند. عراقچی درباره مذاکرات دو جانبه با آلمان نیز گفت: مذاکرات دو جانبه با آلمان نیز روز یکشنبه آینده در تهران برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از ایرنا، معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با اعلام اینکه تیم هسته ای ایران فردا در ژنو سوئیس مذاکره دوجانبه ای با فرانسه خواهد داشت، اظهار داشت: در مذاکرات دو جانبه با فرانسه ، آقای «نیکولاس دوریویر» نماینده جدید فرانسه در مذاکرات با 1+5 حضور خواهد داشت.  این مقام ارشد وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد که دوریویر نماینده جدید فرانسه در مذاکرات 1+5 جانشین «ژاک اودیبر» شده است.

عراقچی درباره مذاکرات دو جانبه با آلمان نیز گفت: مذاکرات دو جانبه با آلمان نیز روز یکشنبه آینده در تهران برگزار خواهد شد. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اضافه کرد: آقای هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در مذاکرات 1+5 برای شرکت در یک سمینار در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه به تهران سفر می کند که با وی مذاکرات دو جانبه ای درباره موضوع هسته ای خواهیم داشت.

 از روز گذشته (دوشنبه -19 خردا ماه) مذاکرات هسته ای ایران و ایالات متحده آمریکا در ژنو سوئیس با حضور «هلگا اشمید» معاون سیاسی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شده است.

عراقچی پس از دور اول مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو سوئیس اظهار داشت: مذاکرات در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد.معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: گفت وگوهای دوجانبه هیات های ایرانی و آمریکایی عصر دوشنبه به مدت پنج ساعت طول کشید که در این گفت وگوها، موضوعات مطرح شده در مذاکرات هسته ای مورد مشورت و رایزنی قرار گرفت. مذاکرات هیات های ایران و آمریکا امروز نیز در ژنو سوئیس ادامه خواهد یافت.

«مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه و دیگر عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای ایران نیز شب گذشته اظهار داشت: در مذاکرات با آمریکا،تمامی موضوعات مرور شد .
 

ریاست هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران را در این دور از مذاکرات، «سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر امور خارجه ایران و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و ریاست هیات طرف مقابل را «ویلیام جوزف برنز» معروف به «بیل برنز» قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا و «هلگا اشمید» معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده دارند.

عراقچی امروز پیش از شروع مذاکرات با آمریکا در ژنو در جمع خبرنگاران گفته بود: هنوز فاصله ها میان ایران و 1+5 در موضوعات مختلف وجود دارد و برای نزدیک شدن دیدگاه ها باید تلاش بسیاری شود. وی افزود: طرف های ما باید تصمیمات سختی بگیرند تا بتوانند دیدگاه های ما را تامین و با پذیرش حقوق ملت ایران، آن را تثبیت کنند.

وی به برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته ای از 26 تا 30 خرداد در وین اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که در این دور بتوانیم از کلیات وارد جزئیات شویم و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم؛ انتظاری که از مذاکرات وین 4 داشتیم.

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پس از ژنو عازم ایتالیا می شود تا علاوه بر شرکت در کنفرانس خلع سلاح در رم، با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در ١+٥ مذاکره کند. معاونان وزیر خارجه ایران همچنین با همتای ایتالیایی خود گفت وگو خواهند کرد.

مذاکرات ژنو و رم، سومین دور از مذاکرات در سطوح سیاسی و کارشناسی پس از مذاکرات وین٤ است که بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت. پیش از این نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول ترکیه دیدار و گفت وگو کرده بودند.

هفته پیش نیز همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، کارشناسان ایران و 1+5 در وین اتریش با یکدیگر گفت وگو کردند.

با توجه به برگزاری مذاکرات در سطوح مختلف سیاسی و کارشناسی میان ایران و1+5  قبل از مذاکرات رسمی وین در 26 خرداد ماه، انتظار می رود دیدگاه های طرفین به یکدیگر نزدیک شده وموارد اختلافی آنها کاهش یابد.


 

نظر شما