شناسهٔ خبر: 12326343 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

زنگنه: افزايش قيمت نفت پس از نشست دوحه نشان‌دهنده خواست جهاني براي بالا رفتن قيمت است

چانه‌زني با آفريقاي‌جنوبي بر سر قيمت فروش نفت

صاحب‌خبر -

شانا|
وزير نفت نشست دوحه را قدم خوبي براي همكاري اوپك و غيراوپك دانست و گفت: ايران از هر اقدامي براي تنظيم و پايدار كردن بازار حمايت مي‌كند. بيژن زنگنه وزير نفت صبح روز شنبه ٤ ارديبهشت ماه در حاشيه ديدار با وزير انرژي آفريقاي‌جنوبي در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران با توجه به نشست دوحه توليد نفت خود را افزايش داده و به دوران قبل از تحريم‌ها برمي‌گردد، گفت: توليد نفت ايران به دوران قبل از تحريم‌ها بسيار نزديك شده است و توليد نفتمان يك ميليون بشكه بعد از لغو تحريم‌ها افزايش يافته كه اين روند تا رسيدن به سهم ايران پيش از تحريم‌ها از بازار ادامه دارد. وي با اشاره به نشست دوحه تصريح كرد: ايران از هر برنامه‌يي براي تنظيم و پايدار كردن بازار حمايت مي‌كند؛ ضمن اينكه نشست دوحه را قدم خوبي مي‌دانيم گرچه نتوانست به نتيجه برسد اما شروع بحث خوب بود به اين صورت كه بين اعضاي اوپك و غيراوپك همكاري شود و توليدكنندگان بزرگ اوپك هم بپذيرند كه بايد كاري براي تغيير وضع بكنند. زنگنه با اشاره به كاهش قيمت نفت يك روز قبل از نشست دوحه گفت: با اين حال پس از برگزاري نشست دوحه، قيمت نفت روند نزولي نيافت زيرا جريان بازار و خواست توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان براي اقتصاد جهاني اين است كه قيمت‌هاي نفت در سطح جهاني بايد افزايش داشته باشد. وي ادامه داد: اين مساله سبب مي‌شود تا بلندمدت عرضه و تقاضا و به ويژه بخش عرضه بتواند به سرمايه‌گذاري بپردازد تا در آينده كمبود عرضه‌يي ايجاد نشود و دوباره با شوك قيمتي جهش رو به بالا روبه‌رو نشويم.
بيژن زنگنه، وزير نفت صبح روز شنبه، چهارم ارديبهشت ماه پس از ديدار با تينا جومت پترسون، وزير انرژي آفريقاي‌جنوبي در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به سفر جاكوب زوما، رييس‌جمهوري آفريقاي‌جنوبي به تهران، در اين ملاقات درباره همكاري‌هاي تهران و پرتوريا در حوزه نفت و انرژي مذاكره كرديم. وي با بيان اينكه ايران پيش از تحريم‌ها ٤٠درصد نفت مورد نياز آفريقاي‌جنوبي را تامين مي‌كرد و يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان نفت به اين كشور بود، افزود: درجريان تحريم‌ها اين مقدار به صفر رسيد و اكنون به دنبال باز كردن اين مسير بسته هستيم و مذاكراتي در حال انجام است كه اميدواريم به نتيجه برسد. وزير نفت تصريح كرد: هم‌اكنون بحث اصلي بر سرقيمت است و ايران هم اعلام كرده است قيمتي را مي‌پذيرد كه قيمت رقابتي بازار باشد. زنگنه با اشاره به زمينه‌هاي ديگر همكاري با آفريقاي‌جنوبي ادامه داد: همچنين قراراست، قرارداد همكاري فناورانه براي توسعه دانش فني در حوزه GTL با پژوهشگاه صنعت نفت امضا شود. وي با بيان اينكه طرف آفريقايي ايران را به سرمايه‌گذاري در ساخت پالايشگاه در آفريقاي‌جنوبي دعوت كرده است، گفت: از آنها دعوت كرده‌ايم كه پيشنهاد خود را ارائه دهند ضمن اينكه متقابلا ايران نيز از آنها دعوت كرده است مانند گذشته در بخش پالايشي و پتروشيمي ايران سرمايه‌گذاري كنند.زنگنه گفت: شركت آرياساسول آفريقاي‌جنوبي پيش‌تر سرمايه‌گذاري موفقي در صنعت پتروشيمي ايران انجام داد، اما پس از تحريم‌ها ناگزير از اين سرمايه‌گذاري مشترك كناره‌گيري كرد. وي با اشاره به ظرفيت خوب شركت‌هاي آفريقاي‌جنوبي براي سرمايه‌گذاري در بخش انرژي ايران گفت: انتظار مي‌رود امروز يك‌شنبه، پنجم ارديبهشت ماه يك يادداشت تفاهم در زمينه انرژي ميان تهران و پرتوريا امضا شود.
همچنين روز گذشته وزير نفت با وزير انرژي سوئد نيز ديدار داشت. بيژن زنگنه در ديدار با ابراهيم بايلان، وزير انرژي سوئد به همكاري دو كشور در بخش‌هاي مختلف انرژي اشاره كرد و گفت: البته اين همكاري در بخش نفت در گذشته محدود بوده است. وي با بيان اينكه دو كشور بيشتر در حوزه‌هاي فناورانه با يكديگر ارتباط داشته‌اند، تصريح كرد: شركت‌هاي سوئدي «آس‌آ» و «اي‌بي‌بي» هم‌اكنون در بخش برق در ايران فعال هستند. وزير نفت آذرماه پارسال در ديداري با ميكاييل دامبرگ، وزير امور شركت‌ها و نوآوري سوئد با بيان اينكه ظرفيت همكاري دو كشور در بخش انرژي پيش از اين نيز وجود داشته و قابل گسترش است، اظهار كرده بود: در زمينه ماشين‌هاي مورد نياز صنعت نفت پيش از اين همكاري‌هايي با شركت‌هاي سوئدي وجود داشته و در دوران پساتحريم اين شركت‌ها مي‌توانند با مشاركت شركت‌هاي ايراني اقدام به ساخت اين ماشين‌آلات كنند. زنگنه بهينه‌سازي مصرف انرژي، پتروشيمي و ساخت ماشين‌آلات و تجهيزات را مهم‌ترين زمينه‌هاي همكاري ميان ايران و سوئد بيان كرده بود. شايان ذكر است كه شركت‌هاي سوئدي همچنين براي همكاري در آب‌هاي عميق درياي خزر اعلام آمادگي كرده بودند و تجربه حفاري در آب‌هاي عميق درياي شمال را در كارنامه خود دارند.
 

نظر شما