شناسهٔ خبر: 1232536 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

واليبال قهرماني جهان - لهستان

ايران - استراليا؛ شکار کانگوروها

5957

صاحب‌خبر -

گروه ورزشي - تيم ملي واليبال ايران در نخستين بازي خود در مرحله دوم رقابت‌هاي قهرماني جهان به مصاف استراليا خواهد رفت.
تيم ملي واليبال ايران که توانست با کسب 4 پيروزي و يک شکست خود را به دور دوم رقابت‌هاي قهرماني جهان برساند، امشب در نخستين بازي خود در اين مرحله از رقابت‌ها برابر استراليا، ديگر نماينده قاره کهن قرار خواهد گرفت. تيم ملي واليبال ايران پس از صعود به دور دوم رقابت‌هاي جهاني از شهر کراکوف به بيدگوشچ سفر کرد؛ شاگردان کواچ در اين شهر دو مسابقه برابر استراليا و آرژانتين برگزار خواهند کرد که رويارويي با کانگوروها ساعت 22:45 و جدال با شاگردان ولاسکو پنج‌شنبه ساعت 19:10 خواهد بود. يوزهاي ايراني در مرحله مقدماتي اين مسابقات توانستند تيم‌هاي آمريکا، ايتاليا، بلژيک و پورتوريکو را شکست دهند و تنها مقابل فرانسه نتيجه را واگذار کردند، اما استراليايي‌ها در مرحله اول توانستند تيم‌هاي کامرون و ونزوئلا را شکست دهند و نتيجه را به تيم‌هاي آرژانتين، صربستان و لهستان واگذار کردند و با صفر امتياز پا به مرحله دوم مسابقات گذاشتند؛ جايي که ايران 5 امتياز دارد. تلخ‌ترين شکست ايران برابر استراليا هم مربوط به بازي‌هاي انتخابي المپيک است که تيم ايران با هدايت ولاسکو برابر حريفش بازنده شد و در پايان نتوانست راهي مسابقات المپيک شود. شاگردان کواچ با وجود اينکه مي‌دانند کار نسبتاً آساني برابر تيم بدون امتياز استراليا دارند، اما حريف را دست‌کم نمي‌گيرند. تيم کشورمان که در دور قبل يک باخت غيرمنتظره را برابر فرانسه متحمل شده بود روي هر 3 امتياز اين بازي حساب ويژه‌اي کرده تا گام نخست را در اين مرحله محکم بردارد. استراليا براي صعود به دور نهايي بايد همه حريفان خود را شکست دهد. از اين رو اين تيم انگيزه زيادي براي پيروزي بر شاگردان اسلوبودان کواچ دارد.استراليا در 6 ماه اخير 4 بار در مسابقه‌هاي تدارکاتي برابر تيم ملي واليبال ايران به ميدان رفته است. آن‌ها در آستانه ليگ جهاني واليبال در تهران دو بار و در آستانه مسابقه‌هاي قهرماني جهان در لهستان نيز دو بار با ملي‌پوشان ايران بازي کردند. از اين جهت کادر فني دو تيم ايران و استراليا شناخت بسيار خوبي از يکديگر دارند. استراليا اگرچه از تيم‌هاي طراز اول واليبال جهان محسوب نمي‌شود اما همواره بازي‌هاي پاياپاي و خوبي را برابر واليباليست‌هاي ايران به نمايش گذاشته است.
نگاهي به کارنامه استراليا، مدعي تازه‌وارد
واليبال در استراليا يکي از رشته‌هاي ورزشي پرطرفدار مثل فوتبال يا راگبي نيست. در اين کشور ليگ ورزشي واليبال وجود ندارد. با اين حال ورزش واليبال در مدارس استراليا دنبال مي‌شود. آن‌ها از سال‌هاي دور همواره در مسابقه‌هاي مختلف حضور داشتند اما هيچ گاه عناوين قابل توجهي به دست نياوردند.استراليا تاکنون در سه دوره رقابت‌هاي المپيک از سال 2000 سيدني شرکت کرده است که بهترين مقام آن‌ها کسب عنوان هشتم در المپيک سيدني بوده است. همچنين اين تيم 5 دوره در مسابقه‌هاي قهرماني جهان حاضر بوده و بهترين مقام آن‌ها جايگاه هفدهمي در رقابت‌هاي 1998 است.استراليا در سال‌هاي اخير به يکي از قدرت‌هاي قاره آسيا تبديل شده است آن‌ها موفق شدند که در سال 2007 براي نخستين بار در آسيا قهرمان شوند و به عنوان مدعي تازه‌وارد در کنار تيم‌هاي ژاپن، کره، چين و ايران شناخته شوند. با اين حال تيم واليبال استراليا در دو دوره اخير رقابت‌هاي قهرماني آسيا (2011 و 2013) به عناوين به ترتيب چهارم و پنجم اکتفا کرده است. تيم ملي واليبال استراليا در جايگاه دوازدهم رنکينگ جهاني قرار دارد. اين تيم تاکنون به هيچ مدالي در عرصه جهاني دست نيافته است. بهترين افتخار تيم ملي استراليا کسب رتبه ششم در ليگ جهاني 2014 است.آيدان زينگل با 2 متر و 7 سانتي‌متر بلندقدترين بازيکن استراليا و لوکه پري (ليبرو) با 180 سانت کوتاه‌قدترين بازيکن اين تيم است. اکثر بازيکنان استراليا بيشتر از 2 متر هستند و اين تيم يکي از بلندقامت‌ترين تيم‌هاي حاضر در مسابقه‌ها است.
***
در گروه E حساس ترين بازي روز نخست را تيم لهستان برابر آمريکا برگزار مي‌کند. ميزبان مسابقات با حمايت هواداران پرشمار خود يکي از کانديداهاي قهرماني جهان است و عزم خود را براي رسيدن به اين هدف جزم کرده است. از سويي ديگر آمريکا در مرحله گروهي چندان قدرتمند ظاهر نشد و برخي کارشناسان مدعي شدند که اين تيم انرژِي خود را براي مراحل بالاتر نگه داشته است که بازي با لهستان مي‌تواند خيلي از واقعيت‌ها را براي اين تيم مشخص کند. اينکه آمريکا واقعا براي مراحل بالاتر برنامه ريزي کرده يا بعد از قهرماني در ليگ جهاني دچار افت شده است. از گروه F هم چهار بازي انجام مي‌گيرد که شايد رويارويي برزيل برابر بلغارستان مهمترين آن باشد. البته بلغارستان در سالهاي اخير دچار افت شده و به نظر نمي‌رسد که بتواند براي شاگردان رزنده در اين بازي دردسر ايجاد کند.

نظر شما