شناسهٔ خبر: 12318387 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

فروردین؛ ماه نوسان قیمت سکه

قیمت سکه تمام بهار آزادی طی ماه گذشته نوسانات زیادی داشت؛ طوری که در یک روز با افزایش 10 هزار تومانی و روز دیگر با کاهش 7 هزار تومان همراه می‌شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، فروردین ماه این نوع سکه در محدوده 37 هزار تومانی بالا و پایین می‌شد که برخی دلیل این نوسانات را افزایش نرخ بهره در آمریکا و نوسانات و تغییرات سینوسی طلای جهانی‌ دانسته‌اند زیرا تقاضا در بازار داخلی تغییری نداشته و میزان آن بیشتر از عرضه نیست که بتواند قیمت سکه را افزایش دهد.

اما برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند تا زمانی که قیمت جهانی طلا بالا و از طرف دیگر با افزایش قیمت ارز همراه باشد، بالا رفتن قیمت سکه یک امر نرمال است.

در ماه گذشته سکه تمام بهار آزادی طرح جدید میان یک میلیون و 5 هزار تومان تا یک میلیون و 10 هزار تومان در نوسان بود و از 10 تا 12 فروردین با افزایش بیشتری همراه شد. طوری که سکه در 10 فروردین ماه به قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان و در 12 فروردین یک میلیون و 20 هزار تومان معامله می‌شد.

اما از 14 فروردین نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش و یا گاهی ثبات همراه شد و به قیمت یک میلیون و 18 هزار تومان رسید.

همچنان این روند تا هفدهمین روز این ماه ادامه داشت تا اینکه با افزایشی جزئی در این روز روبرو شد و به نرخ یک میلیون و 11 هزار تومان به فروش رسید اما در پی این رشد کوچک روز بعد از آن یعنی 18 فروردین با کاهش 5 هزار تومان روبرو شد.

روند کاهشی قیمت سکه تا 21 فروردین ماه ادامه داشت تا اینکه در این روز به قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان و در 22 فروردین یک میلیون و 42 هزار تومان معامله شد که بالاترین قیمت در این ماه بود.

اما در اخرین روزهای ماه گذشته قیمت سکه دوباره روند کاهشی به خود گرفت در روز 29 این ماه به قیمت یک میلیون 26 هزار تومان معامله شد و در نهایت 31 فروردین به یک میلیون و 28 هزار و 500 تومان رسید.

همچنین نیم سکه در این ماه میان 532 تا 546 هزار تومان در در نوسان بود و در نهایت روی در روز‌های پایانی فروردین تا حدودی با کاهش قیمت روبرو شد و در آخرین روز این ماه 544 هزار تومان در بازار آزاد عرضه شد.

ربع سکه نیز در فروردین ماه در پایین‌ترین نرخ خود 278 هزار تومان و در بالاترین نرخ 292 هزار تومان را تجربه کرد و در آخرین روز این ماه با نرخ 288 هزار تومان به روند خود پایان داد.

سکه گرمی نیز در فروردین ماه در پایین‌ترین نرخ خود 190 هزار تومان و در بالاترین 195 هزار تومان در بازار آزاد فروخته شد.

این بار قیمت سکه با یک روز تاخیر هم راستا با قیمت جهانی طلا پیش رفته است اما بانک بین‌المللی گلدمن ساکس (Goldman Sachs) آمریکا ضمن ادامه بدبینی خود نسبت به افزایش قیمت طلا و دیگر کالاها، توصیه خود را در مورد کاهش سرمایه‌گذاری روی طلا تکرار کرد.

همچنین تحلیلگران اعتقاد دارند که رونق بازار کار آمریکا باعث می‌شود تا بانک مرکزی این کشور امسال نرخ بهره را سه بار افزایش دهد و این اتفاق، افزایش ارزش دلار و کاهش ارزش طلا را در پی دارد.

با افزایش نرخ برابری دلار در برابر سایر ارزها، کالاهایی که به دلار ارزش‌گذاری می‌شوند برای خریدارانی که واحد پولی آنها ارزی به جز دلار است، گران‌تر می‌شود و از میزان تقاضا برای این کالاها می‌کاهد.

در این راستا به نظر می‌رسد، قیمت سکه نیز در ایران به روند کاهش خود ادامه دهد.

نظر شما