شناسهٔ خبر: 12277617 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بشار الجعفری: ترکیه و عربستان از تروریسم حمایت می کنند

الجعفری تصریح کرد که محور ریاض، آنکارا و غرب ملت سوریه را محاصره کرده اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از تلویزیون الاخباریه، بشار الجعفری رئیس هیئت گفتگو کننده سوری در ژنو با شرکت در کنفرانسی خبری به پرسش های خبرنگاران حاضر پاسخ داد.
 
بشار الجعفری در ادامه در پاسخ به یک خبرنگار ترکیه ای (خبرگزاری آناتولی) درخصوص اظهارات ریاض حجاب رئیس کمیته عالی مخالفان سوری در مذاکرات ژنو گفت: این فرد مطابق مسئولیتی که ادعای آن را دارد عمل نمی کند. او که ادعای این مسئولیت را دارد و به گفتگوهای ژنو دعوت می شود تا در مسئله ای جدی نظیر گفتگوهای سوری- سوری مشارکت کند باید مسئولانه رفتار کند نه آن که مانند کودکان رفتار کند و با این شیوه زشت جلسات را ترک کند. در خصوص ادعاهایی که او درخصوص جلوگیری از ارسال کمکها به مناطق محاصره شده مطرح کرده است باید بگویم که اولا دولت کشورهای شما یعنی دولت اردوغان گذرگاه نصیبین را که یکی از دو گذرگاه مهم مورد استفاده سازمان ملل متحد برای انتقال کمکهای بشردوستانه از ترکیه به سوریه بود مسدود کرده است. به همین علت هزاران شهروند سوری در حسکة و قامشلی اکنون به علت بدرفتاری های دولت اردوغان از مشکلات رنج می برند.
 
الجعفری افزود: ما امروز فهرستی کامل از مناطق و روستاهایی که کمک های بشردوستانه در قالب کاروان های مشترک سازمان ملل و صلیب سرخ بین المللی و هلال احمر سوریه به آنجا رسیده است به آقای رمزی رمزی ارائه کرده ایم. نکته سوم این است که سوریه به سبب تحریم های اروپا و آمریکا و کشورهای عربی به صورت کامل در محاصره است. این تحریم ها ناقض منشور سازمان ملل متحد است. 
 
الجعفری گفت: ما با دو نوع محاصره مواجه هستیم. محاصره اول داخلی و محاصره دوم خارجی است. محاصره داریا و مزایا و الزبدانی نمونه هایی از محاصره های داخلی هستند. تروریستهای داخلی این شهرها را محاصره کرده اند. این درحالیست که کفریا و الفوعة و نبّل و الزهراء در محاصره تروریستهای خارجی است. این گروههای تروریستی که کفریا و الفوعة و نبّل و الزهراء را محاصره کرده اند اساساً از سوی دولت اردوغان پشتیبانی می شوند. البته شهر دیرالزور نیز در محاصره داعش است. 
 
بشار الجعفری در بخش دیگری گفت: قطعنامه 2254 دو بخش سیاسی و نظامی دارد. حضور ما در ژنو در ارتباط با بخش سیاسی این قطعنامه است. بخش نظامی این قطعنامه به معنای تداوم جنگ با تروریسم و نابودی آن در سوریه است. این مطلب در واقع بدان معناست که ما برای جنگ با همه گروههای تروریستی مشروعیت داریم. براساس این قطعنامه شورای امنیت، کشورهای عضو سازمان ملل متحد باید به دولت سوریه و دولت روسیه و متحدان ما اعم از روسیه و ایران و غیره برای مبارزه با تروریسم کمک کنند. انتظار ما از اعضای سازمان ملل متحد این است که در جنگ با تروریسم از ما پشتیبانی کنند. اگر این تروریستها در سوریه نابود نشوند به دروازه های روسیه و چین و پاریس و بروکسل و مادرید و رم خواهند رسید. متأسفانه آنها اکنون به پاریس و بروکسل رسیده اند و اگر در سوریه نابود نشوند قطعاً به اماکن دیگر نیز خواهند رسید. 
 
رئیس هیئت گفتگو کننده سوری در بخش دیگری گفت: گروهی تروریستی که از پنج سال پیش در داخل سوریه فعال است بدون پشتیبانی خارجی امکان ادامه این اقدامات تروریستی را نداشت. یک مرکز تحقیقاتی آلمانی دو روز پیش نتایج یک مطالعه بسیار مهم را منتشر کرد که در آن مشخص شده است که 359 هزار تروریست و مزدور و عناصر اصلاح ژنتیک شده از طریق مرزهای ترکیه و اردن و اسرائیل و غیره وارد سوریه شده اند. این تروریستها از چهارگوشه جهان آمده اند. این افراد اگر مورد پشتیبانی دستگاههای اطلاعاتی نباشند و تسهیلات لازم را برای جابجائی و آموزش و تدارکات تسلیحاتی و پولی دریافت نکنند نمی توانند وارد خاک سوریه شوند تا در این سرزمین به قتل و جنایت بپردازند.
 
اکثر اعضای داعش از مرزهای ترکیه وارد خاک سوریه می شوند و این مسئله به معنای دست داشتن دولت ترکیه در حمایت از داعش و جبهة النصرة است. کسانی که تروریستهای جهان را به سوریه انتقال می دهند از ایدئولوژی وهابی و تکفیری پیروی می کنند که مشابه ایدئولوژی داعش است.
 
وی درباره اظهارات محمد علوش یکی از اعضای هیئت ریاض و خروج آنها از گفتگوهای ژنو گفت: اعضای هیئت [مخالفانی که از ریاض آمده بودند] قبلاً در رسانه ها اعلام کرده بودند که به طرفداران خود در داخل سوریه اعلام کرده اند تا آتش بس را بشکنند که البته نام صحیح آن توقف اقدامات خصمانه است. 
 
آنها حمله به نیروهای ارتش و گلوله باران سنگین شهرها خواستار  شده بودند. این مطالب را کسی بر زبان آورد که به ژنو آمده بود [محمد علوش] و توقع این بود که وارد مذاکرات مسالمت جویانه شود. او تنها کسی نبود که چنین سخنانی را گفت. حتی رئیس و معاون رئیس این هیئت نیز همین مطالب را گفتند. هر سه آنها خواستار شکستن آتش بس و حمله به ارتش و گلوله باران شهرها شدند و صداو تصویر آنها در رسانه ها ثبت و ضبط شده است.
 
براین اساس می گویم که آنها پیرو دستور اربابانشان یعنی آل سعود و آل اردوغان برای تخریب گفتگوهای ژنو به این شهر آمده بودند. آنها اساساً اعتقادی به راه حل سیاسی ندارند. افزون بر این آنها یک نماینده از گروهک احرار الشام را که گروهی تروریستی است و برای سازمان اطلاعات ترکیه کار می کند و همچنین یک نماینده از گروهک تروریستی جیش الاسلام که وابسته به دستگاه اطلاعاتی سعودی است با خود آورده بودند. این موضوع نشان دهنده نیّات آنهاست. شورای امنیت سازمان ملل متحد درحالی عبدالله المحیسنی مفتی احرار الشام را که سعودی تبار است به عنوان تروریست معرفی می کند که خود سازمان ملل او را برای حضور در گفتگوهای ژنو فرا می خواند.
 
بشار الجعفری در بخش دیگری گفت: دولت وحدت ملی چنان که از اسم آن پیداست قاعدتاً باید متشکل از کسانی باشد که با تروریسم مقابله می کنند و صرفاً مخالفان داخلی به شمار می آیند. این افراد برای خارجیان کار نمی کنند و نمی پذیرند که به ابزاری برای قدرتهای خارجی تبدیل شوند. دولتی که ما از آن سخن می گوئیم متشکل از دولت فعلی و افراد مستقل و فن سالاران و نمایندگان مخالفانی خواهد بود که حائز شرایط مورد اشاره باشند.
 
بشار الجعفری در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در منطقه رمیلان تحت نظر حزب اتحادیه دمکراتیک گفت: اولاً این مطالب مربوط به رسانه ها است و من درباره آن توضیحی ندارم. ثانیاً براساس اطلاعات ما چنین چیزی وجود ندارد. سوریه کشوری مستقل است و کسانی که می خواهند با تروریسم بجنگند باید با دولت سوریه هماهنگی به عمل آورند و بنا به درخواست دولت سوریه وارد عمل شوند.

نظر شما