شناسهٔ خبر: 12249930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حماسه حضور و همدلی

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در قم آغاز شد

قم- ایرنا- انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور دراستان قم آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، رئیس ستاد انتخابات استان قم ، با بیان اینکه در این استان 768 هزار و 730 تن واجد شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات مجلس و خبرگان هستند، افزود: واجدان شرایط رای باید از میان 67 نامزد مجلس شورای اسلامی، سه نماینده و از میان سه نامزد مجلس خبرگان رهبری یک نماینده اصلح را در قم انتخاب کنند.
احد جمالی خاطرنشان کرد: بیش از 43 هزار تن از واجدان شرایط رای دادن در استان قم، رای اولی هستند و برای نخستین بار می توانند در پای صندوق های رای حاضر شوند.
وی با اشاره به اینکه قم تنها استانی است که یک حوزه انتخابیه دارد، اضافه کرد: درحال حاضر 612 شعبه اخذ رای شامل 79 شعبه سیار و 533 شعبه ثابت در استان دایر است که نسبت به نهمین دوره انتخابات مجلس 39 شعبه و نسبت به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29 شعبه اضافه شده است.
وی با بیان اینکه درصد بالایی از شعبه های اضافه شده، ثابت است، ادامه داد: این صندوق ها در شعبه هایی که در آخرین دوره از انتخابات بیش از دو هزار رای اخذ شده بود مستقر شده تا هم مردم راحت تر رای دهند و هم شمارش آرا سریع تر صورت گیرد.
جمالی اضافه کرد: صندوق های سیار نیز برای بیماران، بیمارستان ها، بیوت مراجع و مراکزی که افراد برای بیرون آمدن معذوریت دارند، ارسال می شود.
وی بیان کرد: 10 ساعت وقت قانونی یعنی از هشت صبح تا 18 عصر برای اخذ آرا در نظر گرفته شده است، ولی موظف هستیم امکان رای گیری را تا آخرین فردی که وارد شعبه های رای گیری می شود، فراهم کنیم.
وی گفت: شمارش صندوق های ثابت در شعبه های اخذ رای صورت می گیرد و به صورت محرمانه به فرمانداری اعلام و شمارش صندوق های سیار نیز در فرمانداری انجام می شود.
رئیس ستاد انتخابات قم با بیان اینکه یک میلیون و 500 هزار تعرفه برای انتخابات در نظر گرفته شده بود، گفت: در این راستا به منظور جلوگیری از کمبود تعرفه، 100 هزار تعرفه به رقم موجود اضافه شده است.
وی همچنین با بیان اینکه حدود 14 هزار نیروی بازرسی و اعضای ستاد اجرایی در این انتخابات مشارکت دارند، گفت: با توجه به اینکه نیروهای اجرایی آموزش های لازم را دریافت کرده اند، اطمینان خاطر داریم تخلفی در پای صندوق رای صورت نمی گیرد و اگر مواردی مشاهده شود به طور قطع برخورد لازم صورت می گیرد.
جمالی ادامه داد: انتخاب اصلی را مردم با ریختن رای به صندوق ها رقم می کنند و ستاد انتخابات دفاع از حقوق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان را از وظیفه اصلی خود می داند.
وی افزود: شرط پذیرفته شدن در انتخابات مجلس کسب حداقل 25 درصد کل آرا صحیح ریخته شده در صندوق ها به علاوه یک رای است. ک/3
/2085/ 6133/

نظر شما