شناسهٔ خبر: 12242753 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

انتقاد آخوندی از عدم یكپارچگی مترو، راه آهن و فرودگاه

صاحب‌خبر -
تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عدم یكپارچگی حوزه های حمل و نقل درون و برون شهری تصریح كرد: ثمره بهره‌وری باید منجر به رفاه پایدار شهروندان و افزایش كیفیت زندگی آنان شود. 

به گزارش  تین نیوز از  وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی با حضور در دومین جشنواره بهره‌وری و بهبود فضای كسب و كار سخن می‌گفت، رویكرد مسئولان در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت را به شدت مادی دانست و گفت: تا از برنامه‌ریزی حرف می‌زنیم، آخر كار می‌خواهیم آن را به فرمول تبدیل كنیم و بازده اقتصادی‌اش را بسنجیم. ثمره بهره‌وری باید منجر به رفاه پایدار شهروندان و افزایش كیفیت زندگی آنان شود اما نباید فراموش كنیم كه در كنار هم قرار گرفتن چند عامل مختلف لزوماَ به این موضوع ختم نمی‌شود و باید در رابطه با آن بحث كرد.

آخوندی با بیان اینكه «پورتر» بین بهره‌وری، رقابت‌پذیری و پایداری رفاه شهروندان ارتباط برقرار كرد، ادامه داد: این نكته كلیدی است كه باید به آن توجه كرد. من درباره دو حوزه‌ای كه در آن فعالیت می‌كنم صحبت خواهم كرد. یكی توسعه شهری و دیگری حوزه حمل و نقل. وقتی درباره توسعه شهری حرف می‌زنیم، پای سنت‌ها یعنی ارائه طرح‌های جامع به میان می‌آید، می‌خواهیم زمین را توزیع و برای آن كاربری‌های تعیین كنیم. در نهایت مستندات نهایی ما تبدیل به یك نقشه راه معتبر می‌شود كه باید برای رفاه شهروندان به كار آید اما هیچ گزارشی نداریم كه این نقشه چگونه می‌تواند موجبات رفاه پایدار شهروندان را ایجاد كند. اگر بهره‌وری باید افزایش ستانده باشد پس در كجا باید تجلی پیدا كند؟

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینكه بهره‌وری دقیق در حوزه توسعه شهری و حمل و نقل به طوری كه منجر به رفاه و رضایت‌مندی شود وجود ندارد گفت: تهران باید با ۷.۵ میلیون نفر كنترل می‌شد اما در حال حاضر ۸.۶ میلیون نفر جمعیت دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با طرح این سوال كه «اگر بهره‌وری در كیفیت زندگی با افزایش رضایت‌مندی به كار نیاید چه فایده‌ای دارد؟» ادامه داد: ما باید در بهره‌وری به یك لایه پایین‌تر برویم و نباید آن را با مدل ریاضی بسنجیم. ما در حوزه بهره‌وری باید مفهومی كه پورتر می‌گوید یعنی پایداری كیفیت زندگی و پایداری رشد مستمر درآمد مردم را در نظر بگیریم، حس شهروندی را برقرار كنیم و آن را در مدل ریاضی خلاصه نكنیم.

آخوندی در ادامه گفت: نبود نظارت كافی اجتماعی و قدرت كنترل اجتماعی باعث شده كه حاكمیت قانون در ایران دچار كاستی شود، همه در جزء مباحثی مطرح می‌كنند و توجیه‌هایی می آورند اما در نهایت حس عمومی مردم نسبت به پایداری قانون حس چندان دل‌چسبی نیست و افراد حس می‌كنند كه در قانون امكان دور زدن وجود دارد.
 
فرودگاه‌های كشور ارتباط درستی با مترو و راه آهن ندارند
وزیر در بخشی دیگری از سخنانش در جشنواره بهره‌وری و بهبود فضای كسب‌وكار انتقاداتی به حوزه حمل و نقل به ویژه راه‌آهن و مترو وارد كرد و گفت: تهران یكی از معدود پایتخت‌هایی است كه فرودگاه‌هایش ارتباط درستی با مترو و راه آهن ندارد. وقتی شهروندی از فرودگاه امام خمینی(ره) قصد عزیمت به داخل شهر دارد تنها با وسیله نقلیه كه همان تاكسی است می‌تواند جابه‌جا شود اما مترو و راه‌آهن هیچ سهمی در حمل و نقل مردم به فرودگاه‌ها ندارند.

وی افزود: نزدیك به ۱۰ سال است كه سازمان‌های مترو و راه‌آهن كار می‌كنند اما هیچ‌گاه در این مدت با یكدیگر یكپارچه و هماهنگ نشدند. برای بهبود وضعیت سازمانی تاسیس كردیم كه حمل و نقل را تسهیل كند اما تاكنون به این یكپارچگی دست نیافتیم. من به كسی ایراد نمی‌گیرم اما این دو سازمان هر چند به تنهایی كارهای درست و بهره‌وری فیزیكی دارند اما این دو باید بكوشند رفاه را افزایش دهند.

آخوندی به ریشه این مسئله اشاره كرد و گفت: متاسفانه در نظر نگرفتن شهروند به عنوان هسته اصلی برنامه‌ریزی و نداشتن نگاه خرد به این موضوع مشكلاتی را ایجاد كرده است.
 

نظر شما