شناسهٔ خبر: 12129016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

یک هفته دیگر تبلیغات آغاز می‌شود

شمارش معکوس برای انتخابات دور دوم مجلس

صاحب‌خبر -

یک هفته دیگر مهلت قانونی برای تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دهم آغاز می‌شود و بر همین اساس جریان‌های سیاسی، نامزدها و طرفداران آنها بر تحرکات انتخاباتی خود شدت بخشیده‌اند. هر چند که منع قانونی فعالیت‌های تبلیغی پیش از این تاریخ، مانع تسری شور و هیجان انتخاباتی در خیابان‌هاست، اما خالی بودن یک‌چهارم کرسی‌های دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آنقدر وسوسه کننده هست که کاندیداها و جریان‌های فکری و سیاسی حامی‌شان را به تکاپو وادارد. اگر چه یکسره شدن تکلیف 30 کرسی تهران در دور اول باعث شده پایتخت در ظاهر از شور و نشاط انتخابات خالی باشد، اما هسته اصلی تحرکات انتخاباتی دو جریان «اصلاح‌طلبان حامیان دولت» و «اصولگرایان» در تهران، به قوت گذشته جلسات انتخاباتی را ادامه داده و درصدد هستند تا سهم بیشتری از صندلی‌های باقی مانده را از آن خود کنند، زیرا با وجود فتح تمام کرسی‌های تهران از سوی ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، همچنین توفیقات «فهرست امید» در سایر استان‌ها این جریان هنوز نمی‌تواند مدعی داشتن «اکثریت» مجلس آینده باشند. بر همین اساس است که محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان به محض اعلام نتیجه مرحله اول تأکید کرد این جریان حداقل به 40 کرسی دیگر نیاز دارد تا بتواند اکثریت مجلس دهم را در اختیار بگیرد. آن سوی ماجرا نیز اصولگرایانی هستند که اگرچه از نتیجه انتخابات تهران شوکه شده‌اند اما همچنان مبارزه انتخاباتی را در 21 استان دیگر ادامه می‌دهند تا با به دست آوردن «اکثریت»، شکست سنگین در پایتخت را جبران کرده و زمام امور در مجلس را از دست ندهند. البته این جریان بعد از اعلام نتیجه دور نخست انتخابات، کمتر در فضای رسانه‌ها به موضوع دور دوم انتخابات می‌پردازد و حتی برخی شایعات درباره تعطیلی شورای هماهنگی ائتلاف اصولگرایان به گوش می‌رسد؛ چرا که بعد از انتخابات هفتم اسفندماه، کمتر خبری از تشکیل جلسات این شورا منتشر شده است و تشکیل کمیته‌ای 7 نفره از نمایندگان فعلی مجلس این گمانه را تقویت کرده است شورای ائتلاف اصولگرایان عملاً به کار خود پایان داده است. با این همه دیگر اصولگرایان حاضر در صحنه، دلسرد نشده و همچنان به پیروزی می‌اندیشند. در این میان، شمار بالای منتخبانی که نامشان در هیچ فهرستی نبود، نامزدهای مستقل را امیدوارتر کرده است تا آنها نیز بتوانند در مرحله دوم- که رقبای کمتری وجود دارد- گوی رقابت را از همتای اصلاح‌طلب و اصولگرای خود بربایند.
کمالی: کار ناقص به نتیجه نمی‌رسد
هر چند دور دوم انتخابات مجالس گذشته نیز در نوع خود حائز اهمیت است، اما برابری نسبی شمار منتخبان اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل در مرحله اول انتخابات مجلس دهم، به نیمه دوم انتخابات اهمیت ویژه‌ای داده است؛ چرا که نتیجه این انتخابات مشخص خواهد کرد کدام جریان اکثریت مجلس دهم و دست بالا را خواهد داشت. حسین کمالی، دبیر حزب اسلامی کار مانند دیگر اصلاح‌طلبان معتقد است نباید کار را تمام شده تلقی کرد زیرا درست است که اصلاح‌طلبان فعلاً اکثریت را دارند، اما اگر مردم در دور دوم انتخابات به صورت جدی وارد صحنه نشوند، نتیجه برعکس شده و اصولگرایان در اکثریت قرار می‌گیرند و آن موقع است که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت نخواهند توانست به تعهدات خود عمل کنند. او در گفت‌وگو با «ایران» با بیان اینکه «کار ناقص، مردم را بر سرمنزل مقصود نمی‌رساند» فضای انتخاباتی حاکم در حوزه‌های انتخابیه را پرشور توصیف و در عین حال تأکید کرد اصلاح‌طلبان درصدد هستند در این دوره نیز آرای خاموش و خاکستری را به میدان بیاورند.
موسوی تبریزی: شرکت در مرحله دوم هم تکلیف است
حسین موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز با تأکید بر اینکه «دور دوم انتخابات با دور اول هیچ فرقی ندارد»، به «ایران» گفت: موضوع اصلی در انتخابات، تعیین «سرنوشت» است؛ بحث بر سر تکلیف و تعارف و منت نیست. او با یادآوری حوزه وسیع اختیارات مجلس شورای اسلامی در بعد قانونگذاری و نظارتی، بر تأثیر فعالیت‌ها و مصوبات این نهاد بر دو قوه مجریه و قضاییه تأکید کرد و گفت: در مجلس شورای اسلامی قوانینی تصویب می‌شود که نه تنها بر سرنوشت فرزندان، بلکه بر سرنوشت فرزندان فرزندان‌مان نیز تأثیر دارد؛ لذا نمی‌توان به رأی دادن در مرحله اول اکتفا کرد.
 

وی با یادآوری اهمیت «یک رأی» در سرنوشت برخی مصوبات گفت: گاهی حتی یک رأی تکلیف یک وزیر را مشخص می‌کند؛ لذا شایسته است مردم همان گونه که در مرحله اول احساس تکلیف کردند، با همان دیدگاه و عزم در مرحله بعدی نیز شرکت کنند.
حبیب‌الله بوربور، قائم مقام جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی هم با یادآوری جمله معروف امام خمینی(ره) و در رأس بودن مجلس به «ایران» گفت: اگر مجلس شورای اسلامی با اقتدار باشد، می‌تواند در تمام مسائل نظام تأثیر بگذارد و سرنوشت‌ساز باشد؛ لذا در دور بعدی نیز حضور تمام کسانی که به آینده نظام اعتقاد دارند، لازم و ضروری است. وی با اشاره به رقابت دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات پیش رو گفت: معمولاً مردم در دور دوم کسی را که مقبول‌تر است، انتخاب می‌کنند و قاعدتاً این انتخابات بر فعالیت مجلس آتی بسیار مؤثر است.
راهکار تضمین نتیجه دور اول
حسین انصاری راد، نماینده سابق مجلس نیز مشارکت حداکثری در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی را نشان دهنده توجه تام و تمام مردم به شرایط روز دانست و به «ایران» گفت: مردم بخوبی بر نقش مجلس در مدیریت امور، سرنوشت مملکت و وضعیت رفاهی آگاه هستند و می‌دانند که مجلس شورای اسلامی در حیات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی‌شان بسیار مؤثر است. وی افزود: مردم علاوه بر مشارکت گسترده، در تهران به 30 نامزدی رأی دادند که اکثرشان را نمی‌شناختند و در برخی حوزه‌ها نیز به همین منوال تصمیم‌گیری کردند. در واقع مردم به جای افراد، به یک الگوی مدیریت سیاسی کشور رأی دادند که در بسیاری عرصه‌ها بخصوص در موضوع هسته‌ای بروز و ظهور یافت.
مردم با هوشمندی، فراست و رأی خود نشان دادند که در اداره کشور چه سیاستی را می‌پسندند و از آن دفاع می‌کنند. به عبارت ساده‌تر،‌ رأی مردم بویژه در تهران، رأی به تدبیر و نوعی از سیاست در اداره کشور بود که برای رسیدن به نتیجه قطعی نیاز به تکمیل دارد. انصاری راد با تأکید بر تداوم این حرکت در دور دوم ادامه داد: مردم با حضور و رأی قاطع خود در مرحله اول نشان دادند که چه می‌خواهند و دور دوم انتخابات این فرصت را به دست می‌دهد که با مشارکت جدی گام دوم که تکمیل کننده و تضمین کننده گام نخست است را بردارند. نماینده سابق مجلس در ادامه اهمیت داشتن اکثریت در مجلس را یادآور شد و تصریح کرد: در مجلس هفتم و هشتم دیدیم همراهی مجلس با دولت وقت چه سرنوشت تأسفباری برای کشور به وجود آورد. اگر در این دو مجلس اکثریتی از اصلاح‌طلبان حضور داشتند، هرگز اجازه نمی‌دانند این همه ویرانی به وجود بیاید؛ میلیارد‌ها دلار درآمد تاریخی به باد برود و رشد 5 درصدی به منهای 5 درصد برسد. اگر اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس را داشتند، قطعاً احمدی‌نژاد استیضاح می‌شد و زحمات، گرفتاری‌ها، تحریم، تورم و رکود امروز که محصول همان سیاست‌های هشت سال دولت گذشته است، به وجود نمی‌آمد. مردم نشان دادند از این مسائل غافل نیستند اما باید از همه امکانات اطلاع‌رسانی استفاده کرد و مردم را در جریان وضعیت و شرایط گذاشت.
حسین نجابت، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران نیز با بیان اینکه «از نظر ما دور اول و دوم تفاوتی نمی‌کند»، گفت: 69 کرسی باقی مانده برای تکمیل مجلس دهم عدد کمی نیست و انتظار می‌رود مردم با همان جدیت مرحله اول، پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.
 

نظر شما