شناسهٔ خبر: 12101090 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

در ميان جنگ داخلي انجام مي‌گيرد

انتخابات پارلماني در سوريه

صاحب‌خبر -

همزمان با آغاز دور جديد مذاکرات صلح سوريه در ژنو مردم سوريه تکر.ز (چهارشنبه) براي شرکت در دومين انتخابات پارلماني سوريه پس از بحران اين کشور به پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند. در اين راستا رئيس کميته عالي انتخابات در سوريه از آغاز مرحله سکوت انتخاباتي در اين کشور از ساعت هفت صبح ديروز (سه‌شنبه) آغاز شد.

به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه پيشتر 13 آوريل را به عنوان تاريخ برگزاري انتخابات پارلماني سوريه تعيين کرد. اولين انتخابات پارلماني سوريه هفتم مه سال 2012 برگزار شد.

پارلمان سوريه 250 کرسي دارد و انتخابات پارلماني در اين کشور هر چهار سال يک بار برگزار مي‌شود، که آخرين دوره انتخابات آن در سال 2012 و پس از اصلاحات در قانون اساسي بود. به طوري که براي اولين بار، به احزاب متعدد اجازه شرکت در انتخابات داده شد.

براساس اين گزارش، از مجموع بيش از 11 هزار داوطلب ورود به مجلس، برخي رد صلاحيت شدند، تعدادي انصراف دادند و در نهايت حدود 3500 نامزد در معرض آراي مردم قرار دارند که از ميان آنها 250 نفر به مجلس راه خواهند يافت. 29 نامزد از استان دمشق ، 19 نامزد از استان ريف دمشق، 10 نامزد از استان درعا، پنج نامزد از استان قنيطره ، شش نامزد از استان سويداء ، 23 نامزد از استان حمص، 13 نامزد از استان طرطوس، 17 نامزد از استان لاذقيه، 22 نامزد از استان حماه ، 18 نامزد از استان ادلب، 20 نامزد از استان حلب، 32 نامزد از مناطق ريف حلب، 14 نامزد از استان ديرالزور، هشت نامزد از استان رقه و 14 نامزد از استان حسکه هم اکنون به تبليغ برنامه‌هاي انتخاباتي خود براي راهيابي به مجلس پرداختند زيرا براساس قانون تا صبح امروز مي‌توانند به تبليغات ادامه دهند.

براساس اين گزارش بيش از 7000 مرکز رأي گيري در انتخابات مجلس نمايندگان سوريه درهاي خود را به روي مردم بازخواهند کرد. انتخابات از ساعت هفت صبح تا 19 همان روز برگزار خواهد شد. البته کميته عالي انتخابات سوريه گفته است امکان تمديد يک روزه انتخابات در صورت استقبال گسترده وجود دارد.

همزمان مذاکرات صلح در ژنو امروز آغاز مي‌شود و استفان دي‌ميستورا قبل از دور جديد مذاکرات در صدد تکميل کردن رايزني‌هاي خود با بازيگران اصلي در حل بحران سوريه است و روز گذشته ديداري با وليد معلم وزير خارجه سوريه در دمشق داشت و دمشق آمادگي خود را براي اين مذاکرات اعلام کرده بود. دي ميستورا روز دوشنبه وارد تهران شد تا با مقامات ايران درباره حل بحران مذاکره کند.

دولت سوريه اعلام کرده که به دليل همزماني انتخابات با مذاکرات از تاريخ 15 آوريل به بعد مي‌تواند در مذاکرات ژنو شرکت کند. نکته قابل توجه ديگر درباره انتخابات پارلماني سوريه اين است که به رغم تحريم اين انتخابات از سوي برخي گروه‌هاي مخالف اما بسياري نيز اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت مي‌کنند.

نظر شما