شناسهٔ خبر: 1209932 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قرارداد ۹۵۰ میلیارد تومانی آبفا با بخش خصوصی

صاحب‌خبر -

به گزارش واحد مرکزی خبر، این سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به هفت طرح آب و فاضلاب در شش استان شامل اجرای طرح آب‌رسانی به خاش در سیستان و بلوچستان، اجرای طرح آب‌رسانی به گرمسار در استان سمنان، ایجاد تاسیسات نمک‌زدایی بندرترکمن و گمیشان در استان گلستان، اجرای طرح فاضلاب شهر زواره در استان اصفهان، ایجاد تاسیسات نمک‌زدایی شهرهای کوهبنان، ریحان شهر و کیانشهر در استان کرمان و ایجاد تاسیسات آب و فاضلاب منطقه 22 شهرداری است.


با توجه به محدودیت منابع آب قابل شرب، صنعت آب و فاضلاب کشور برای تامین منابع مالی موردنیاز اجرای طرح‌ها به استفاده از روش‌های نوین مشارکتی و مدل‌های ترکیبی از توان بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی اقدام کرده است.


اجرای طرح آب‌رسانی به خاش از سد کارواندر سیستان و بلوچستان به روشbot (ساخت ، بهره برداری و واگذاری) با حجم 13.2 میلیون مترمکعب در سال با اعتباری افزون‌بر 2000 میلیارد ریال و آب‌رسانی به گرمسار به روش bot با اعتباری بیش از 1500 میلیارد ریال انجام خواهد شد.


طرح ایجاد تاسیسات نمک‌زدایی بندر ترکمن و گمیشان به روش boo (ساخت ، تملک و بهره برداری) ، اجرای طرح فاضلاب شهر زواره اصفهان به روش بیع متقابل با اعتباری افزون‌بر 215 میلیارد ریال و ایجاد تاسیسات نمک‌زدایی 3 شهر استان کرمان با حجم تولیدی 560 مترمکعب آب به روش boo  با اعتباری بیش از 10 میلیارد ریال نیز شامل این تفاهم‌نامه همکاری است.



اجرای تاسیسات آب و فاضلاب منطقه 22 شهرداری به روش بیع متقابل با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری شهرداری تهران با اعتباری افزون‌بر 5482 میلیارد ریال است که این توافق‌نامه مشارکت در دو بخش آب با اعتباری افزون‌بر 880 میلیارد ریال و فاضلاب با اعتباری بیش از 4602 میلیارد ریال تنظیم شده است.

بررسی پیشنهاد قطع آب مشترکان پر مصرف

وزیر نیرو گفت: درباره قطع آب مشترکان پرمصرف پیشنهادی به هیئت وزیران شده است که به زودی در هیئت وزیران به تصویب می رسد.

حمید چیت چیان در حاشیه مراسم امضای قراردادهای جدید سرمایه گذاری در بخش آب و فاضلاب افزود: مشترکان پرمصرف آب بدانند اگر الگوی مصرف را رعایت نکنند آب شرب آنها قطع خواهد شد.

وی درباره کاهش سهم آب بخش کشاورزی گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم اما هم اکنون 80 درصد از کل منابع آب تجدید‌پذیر کشور یعنی 96 میلیارد مترمکعب آب تجدید‌پذیر در حال مصرف و استفاده است و اگر نتوانیم بیش از 40 درصد مصرف منابع آب تجدیدشونده را کاهش دهیم با ناپایداری در بخش آب مواجه خواهیم شد.

چیت چیان با اشاره به خشک شدن تالاب ها گفت: برای جلوگیری از خشک شدن تالاب های کشور مانند دریاچه ارومیه و زاینده رود و جلوگیری از کاهش منابع زیرزمینی، مجبور هستیم مجموع مصرف آب را به نصف کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه اگر یک چهارم مصرف آب کشور را کاهش دهیم به هدفی که در مرحله اول ترسیم شده است ، دست خواهیم یافت ، افزود: کاهش 40 درصدی مصرف منابع‌ آب تجدید‌پذیر هدفی است که باید در 15 سال آینده برسیم.

چیت چیان درباره استفاده از آب های ژرف که به تازگی از سوی وزارت نیرو مطرح شده است، گفت: مطالعاتی که در سراسر جهان صورت گرفته این است که غیر از منابع آب زیرزمینی از آب‌ هایی که در سفره‌ های زیرزمینی و در عمق1000 تا 1500 متر وجود دارد می‌توانیم با اولویت‌ بندی استفاده کنیم.



فراخوان منافقصه احداث 30 مجتمع آبرسانی روستایی تا 10 روز  آینده 

وزیر نیرو گفت: در 10 روز آینده 20 فراخوان برای مناقصه احداث 30 مجتمع آبرسانی روستایی از جانب بخش خصوصی اعلام می شود.حمید چیت چیان امروز در مراسم امضای قراردادهای سرمایه گذاری در بخش آب و فاضلاب افزود: با اتمام این طرح ها تا 800 هزار نفر از ساکنان روستاها دارای آب و شبکه آبرسانی مطمئن می شوند.وی با اشاره به اینکه شهرنشینی در حال گسترش و ما با محدودیت شدید منابع آب مواجه هستیم افزود: برخی از منابع آب شهرهایی که در گذشته اقدام به تأمین آب آنها کرده‌ایم هم اکنون از بین رفته است بنابراین مجبوریم که از 20 کیلومتر آن طرف‌تر اقدام به تأمین آب کنیم.چیت چیان با اشاره به تاسیس شرکت‌های آب و فاضلاب از سال 68 گفت: در ابتدای تشکیل این شرکت‌ها موضوع آب و فاضلاب شهرها پریشان و نامنظم بود و شاید در کل کشور به اندازه انگشتان دست شهرهای ما دارای شبکه فاضلاب نبودند اما در طول این مدت اقدامات خوبی انجام گرفته است.وی افزود: از زمانی که تجهیز منابع مالی 100 درصد متکی به دولت بود تا استفاده از منابع خارجی و داخلی و سپس اوراق مشارکت، اکنون برای سرمایه‌ گذاری در صنعت آبفا به روش‌ های BOT و BOO و بیع متقابل روی آوردیم، این همان مسیری است که کشورهای پیشرفته طی کرده‌اند و اکنون ما نیز این مسیر را طی می‌کنیم.

چیت‌ چیان با تاکید بر این که بسترها در وزارت نیرو برای حضور بخش خصوصی در صنعت آبفا فراهم است گفت: سخن من با شرکت‌هایی که با این موضوع آشنا هستند نیست، بلکه پیام من به سایر شرکت‌هاست که میدان فراهم است تا آنها برای سرمایه‌گذاری در صنعت آبفا حضور پیدا کنند.وی افزود: منابع دولت در کنار محدودیت منابع آب بسیار محدود است، از این رو چاره‌ای نداریم جز اینکه دست خود را به سمت مردم و مؤسسات غیردولتی دراز کنیم تا بتوانیم نیازهای اساسی شهری و روستایی کشور را که همانا تأمین آب پایدار و شبکه فاضلاب مناسب با محیط زیست است فراهم کنیم.

چیت چیان ادامه داد: شبکه‌های آب و فاضلاب، تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، نمک‌زدایی از آب، بهسازی شبکه‌های موجود، تجهیز کردن شبکه‌ها به دستگاه‌های اندازه‌گیری پیشرفته، کاهش پِرت آب و ساخت سدها و نیروگاه‌های برق آبی می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی احداث شود تا موجب رونق در کشور شود.




 



نظر شما