شناسهٔ خبر: 11982075 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

شمارش معكوس براي گشايش درهاي آفريقاي جنوبي به روي نفت ايران

پاي نفت ايران به اروپا باز شد

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادي| ايران قراردادهاي جديد براي فروش نفت به اروپا امضا كرده است.
 اين را محسن قمصري، مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت مي‌گويد. انعقاد قراردادهاي تازه با مشتريان اروپايي به آن معناست كه سرزمين‌هاي تجاري ايران گسترش يافته است و حالا تنها هم قاره اي‌هاي ايران نيستند كه در قامت مشتري خود را نشان مي‌دهند.
لغو تحريم‌هاي نفتي از سوي اروپا اين اميد را براي ايران زنده كرد كه بازار از دست رفته اروپا را بتواند دوباره بازيابد، آن هم در شرايطي كه عربستان و ديگر توليدكنندگان عربي نفت، با تمام قوا به ميدان آمده‌اند و به بهاي نفت 20 دلاري نيز حاضر نشدند بازار را از اضافه توليد تخليه كنند مبادا ايران جايگاه پيشين خود را بازيابد. قيمت نفت در سال گذشته ميلادي كاهشي در حدود 42 دلار را تجربه كرد و اين روند در ماه‌هاي آغازين سال 2016 ميلادي نيز هنوز متوقف نشده و انتظارات نهادهاي معتبر و توليدكنندگان نفتي نيز بر اين تداوم استوار است.  برخي معتقدند قيمت نفت در سال جاري نمي‌تواند خود را بازيابد و مهم‌ترين دليل اين رخوت را نيز همان‌گونه كه اشاره شد بايد در معادلات سياسي و نه اقتصادي جست‌وجو كرد. عربستان، نخستين توليد‌كننده نفت اوپك در سال‌هاي اخير نشان داده است كه از علني كردن برنامه‌هايش براي مقابله با بازگشت دوباره ايران به بازارهاي جهاني نفت ابا ندارد و دامنه عكس‌العمل‌هايش به ايران را از نفت نيز فراتر برده است.
هر چند كاهش قيمت نفت در سال‌هاي اخير به محلي براي قدرت نمايي مخالفان دولت تبديل شده است اما برآوردهاي و ارزيابي‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد اين نفت است كه امسال، سال 1395، با رشد قابل توجه در توليد و صادرات نقش پيشراني‌اش را در اقتصاد بازپس مي‌گيرد تا رشد اقتصادي كشور را بار ديگر وامدار خود كند. متوسط قيمت هر بشكه نفت در لايحه بودجه سال آينده در حدود 40 دلار پيش‌بيني شده است.
در حالي كه نفت ميدان اعتراض بسياري از منتقدان دولت يازدهم و برجام تلقي مي‌شد، عباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه درصدد برآمد توضيحاتي در اين خصوص ارايه كند تا تكليف يكسره شود. وي در برنامه‌اي تلويزيوني وقتي در برابر اين سوال قرار گرفت كه تاثير عيني لغو تحريم‌ها چه بود؟ گفت: فروش نفت قبل از تحريم‌ها  5/2 ميليون بشكه بود كه پس از توافق ژنو به يك ميليون بشكه رسيد. خريداران نفت ما در اين مدت رفته‌اند و با كشورهاي ديگر قرارداد بسته‌اند و ما بايد دوباره مشتري‌هاي خود را پيدا كنيم و كسي نمي‌تواند انتظار داشته باشد كه از فرداي توافق ما به همان ميزان صادرات نفت كه در گذشته داشتيم بازگرديم.
عراقچي افزود: غربي‌ها بايد تعهد مي‌كردند كه تحريم‌هاي نفتي را بردارند، اما تعهد نداده‌اند كه براي ما مشتري خريد نفت پيدا كنند. الان حدود 7/1 ميليون بشكه نفت مي‌فروشيم، اما بازگشت به ميزان قبلي قدري زمان‌بر است. حالا زنگنه از رسيدن حجم صادرات به 2ميليون بشكه، پس از پايان تعطيلات نوروز خبر مي‌دهد و اين مثلث با حرف‌هاي قمصري تكميل مي‌شود. مشتريان تازه اروپايي از راه رسيده‌اند. وي توضيحاتي سربسته نيز در اين زمينه ارايه مي‌دهد و مي‌گويد: پس از امضاي قراردادهاي فروش نفت با چند شركت اروپايي همچون توتال فرانسه، قراردادهاي جديد ديگري براي صادرات نفت خام به اروپا امضا شده است.
مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران با تاكيد بر اينكه قراردادهاي جديد فروش نفت خام به شركت‌هاي اروپايي امضا شده اما هنوز اين قراردادهاي عملياتي نشده است، اضافه كرد: با عملياتي شدن اين قراردادهاي جديد، نام شركت‌هاي جديد خريدار نفت ايران در اروپا اعلام خواهد شد.
آغاز صادرات نفت ايران به يونان
اين مقام مسوول همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر آغاز صادرات نفت ايران به يونان گفت: با شركت «هلنيك پتروليوم» توافق كرده و صادرات نفت خام ايران به يونان آغاز شده است.
شركت ملي نفت ايران پس از امضاي قراردادهاي فروش نفت خام با لوك اويل روسيه، توتال فرانسه و سپساي اسپانيا، قراردادي براي فروش نفت خام با شركت هلنيك پتروليوم يونان امضا كرده است.
پيش از اين مديريت امور اوپك و ارتباط با مجامع انرژي وزارت نفت اخيرا با انتشار گزارشي، اعلام كرد: هلنيك پتروليوم به عنوان بزرگ‌ترين پالايشگر نفت يونان جزو مشتريان سنتي نفت ايران بوده و بر اساس توافق انجام شده تا پايان ماه مارس سال ۲۰۱۶ ميلادي (۱۰ فروردين ۱۳۹۵) نخستين محموله نفت خام تحويل اين شركت يوناني خواهد شد.
يونان كه زماني نامش در ايران به بدهي نفتي گره خورده بود، رفت و آمدهايي براي تسويه بدهي ايران داشته است. اميرحسين زماني‌نيا، معاون وزير نفت هم اخيرا با بيان اينكه در قالب تفاهمنامه‌اي كه بين دو كشور امضا شد بدهي نفتي يونان به زودي تسويه مي‌شود، گفته است: در سفر اخيرم به يونان تفاهمنامه مقدماتي مشتركي براي تسويه بدهي شركت نفتي هلنيك پتروليوم و خريد نفت از ايران حاصل شده است، در قالب اين تفاهمنامه قرار است بدهي يونان به ايران تسويه شود.
صادرات نفت به آفريقاي جنوبي
فعلا  متوقف است
به اين ترتيب پاي نفت ايران از آسيا فراتر رفته است. ديگر تنها كره و ژاپن و هند و چين نيستند كه از ايران نفت مي‌خرند. مشتريان ايران متنوع‌تر مي‌شوند تا نفت ايران بتواند در نقاطي بيشتر از كره خاكي خود را نشان دهد. ايران قصد دارد با سرمايه‌گذاري در صنعت پالايشگاهي جهان اما مشتريان تضمين شده‌تر و غير قابل تحريمي براي نفت خود دست و پا كند و اقدامات اوليه در اين خصوص را نيز در دستور كار قرار داده است. نفت ايران در اروپا نيز خودنمايي مي‌كند و هر چند فعلا صادرات نفت به آفريقاي جنوبي متوقف است اما نام اين كشور در فهرست مشتريان نفتي ايران ديده مي‌شود و مذاكراتي كه در جريان سفر آفريقايي‌ها به ايران صورت گرفته دليل اين مدعاست كه قاره سياه به زودي درهايش را به روي نفت ايران باز مي‌كند تا نفت ايران مانند گذشته روي سه قاره را ببينيد.
قمصري همچنين در خصوص آغاز صادرات نفت خام ايران به آفريقاي جنوبي و پهلوگيري نخستين نفتكش ايراني در پايانه‌هاي نفتي قاره سياه، گفت: صادرات نفت خام ايران به آفريقاي جنوبي هنوز آغاز نشده است.

 

افزايش يك ميليون بشكه‌اي توليد نفت از ميادين مشترك كليد خورد

وزير نفت با تاكيد بر اينكه به همه امور به موازات هم رسيدگي خواهد شد، گفت: برنامه‌اي براي افزايش توليد يك ميليون بشكه‌اي نفت‌خام از ميادين مشترك ديده شده كه اجراي ملزومات اين برنامه آغاز شده است. بيژن زنگنه به تسنيم گفت: توسعه ميادين مشترك در اولويت كاري وزارت نفت قرار دارد و اگر برخي ميدان‌ها با كندي در توسعه مواجه شده، به دنبال اصلاح ساختارها براي سرعت دادن به فرآيند توسعه آنها هستيم. وزير نفت با اشاره به برنامه دولت براي افزايش سطح توليدات نفت خام به چهار ميليون بشكه در روز، گفت: افزايش توليد را هم در برخي پروژه‌هاي نفتي مستقل و هم در برخي پروژه‌هاي نفتي مشترك در برنامه داريم. وي افزود: همچنين برنامه بلندمدت‌تري براي افزايش توليد يك ميليون بشكه‌اي نفت خام از ميادين مشترك ديده شده كه اجراي ملزومات اين برنامه آغاز شده است. اين عضو كابينه تصريح كرد: افزايش سطح توليد و صادرات نفت خام، افزايش ظرفيت پالايشي كشور، افزايش و تكميل پروژه‌هاي گازرساني و توسعه صنعت پتروشيمي محورهاي برنامه‌هاي اجرايي وزارت نفت در سال 95 است؛ يعني به همه امور به موازات هم رسيدگي خواهد شد.

 

نظر شما